Vill inte rida ut ensam..

L

L_G

Hejsan! Har en jätte snäll och söt islänning. Men jag förstår mig inte riktigt på henne när vi e ute och rider ensamma. Hon vill vända om eller gå in på andra stigar hon aldrig gått på förut (ibland finns det inte ens en stig). Även fast vi går samma stigar som vi rider ut annars och hon vet att den stigen åt det hållet leder hem, så vill hon ändå gå in på en annan stig... Man får hela tiden sitta och styra henne så hon inte svänger. Sen gnäggar hon också när vi rider ut ensamma. Tycker hon det e läskigt att ridas ut ensam? :( Har någon annans häst också gjort så här?

Sv: Vill inte rida ut ensam..

Min förra medryttarhäst gicki inte att rida ut på överhuvudtaget. Det gick inte ens att få honom av stallplanen. Han reste sig och backade i 100 knyck.

Eller i första stallet hade vi en liten runda i närheten av stallet där vi brukade skritta fram och av dem och där gick det bra att rida honom själv

jag hade nog låtit hästen gå in på den stigen den vill, bara av nyfikenhet för att se var hästen vill gå.
Men det är uppenbart att hon inte alls känner sig trygg utan sällskap av en annan häst.
Kanske du borde fokusera dig på att få hon att känna sig trygg med dig?
Min häst gjorde likadant när man skulle rida ut på honom själv nästan, men han vände inte men gnäggade och hade fruktansvärt brått och värre på hemvägen, ibland la han i backen men det slutade han så småningom med.
Det värsta var att han inte funka ihop med andra hästar att rda ut med iheller för då skulle han ha lika brått och var lika stressad, men gnäggade inte.
Men mitt problem var att han var ny istallet och det tar lååång tid (iaf för honom) att vänja sig vid en ny plats (han är 15 år och har tidigare bara bott på samma ställe i hela sitt liv.)
Men nu har han börjat vänja sig efter 4 månader och vissa ridvägar nära stallet..

Jag har det problemet ibland med min nordis precis när vi ska rida ut.
Hon håller på att lura sig till att få vända genom att gå böjt mer åt höger och lossas att titta på nått i skogen och så helt plötsligt så har hon vänt sig om helt utan att man märkte det :D men Varga är så snäll att säger man åt henne att vända om så gör hon det men hon små testar ju hela tiden :)
Ett tips är att du går ut och går själv med din häst samma väg som ni brukar rida och gör det ett par ggr och se hur hon/han reagerar på det.Det hjälpte mig när Varga va som värst men nu går det super bra.Visst det händer väl ett par få gånger att hon går och gnäggar och så ett tag efter att vi ridit iväg men va bestämd och låt henne/honom inte bestäma vad eller var ni ska gå.
träna lite ledarskap oxå.Han/hon kanske inte känner att du är 100 % ledare och gruppmedlem så hon/hna tror att det är hon som bestämmer eller är helt ensam utan sin "familj".
Det är bara ett tips och hoppas att allt löser sig.

Kjamen på dig///Tina

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 608
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar