Vill inte på stödja på hoven

TrySomethingElse

Trådstartare
Min sommarhäst vill inte stödja på sitt ena bakben. Han liksom försöker ta upp den I luften för att undvika att stå på den men när han inte kan stå så står han med hoven som om han vilar. Han har fått ett streck nere vid hoven och så fort man tar på det lyfter han upp hoven. Vad ska vi göra?

Jag tror detta är ett Troll. Eller edit - det verkar det inte vara ser jag nu, då inlägg gjorts tidigare med frågor.

Trådskaparen: det är väl självklart att du måste ringa en veterinär och få råd från denne?! Troligtvis kommer de vilja komma ut direkt, om hästen inte stödjer på benet, den kan ju ha brutit det bland tusen andra allvarliga möjligheter.

Jag hittade en häst i hagen med bakbenet hängande och ville inte stödja på det naturligtvis. Han ville inte gå nånstans heller så Ambulatoriska fick komma ut pronto och konstaterade att benet var av vid knäleden ingefär. Bara att avliva .
En annan häst hittade jag med hängande framben men han hoppade fram för han var ju hungrig stackarn. Han hade nog bara fläkt sig och skadat musklerna rejält. Han är friskförklarad idag.
Så det kan gå åt vilket håll som helst, hoppas det var nåt enkelt med Ts häst.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka