Vill inte lyfta höger bak, varför ?!

N

Nevve

Problem med mitt fullblodssto som inte vill lyfta höger bak.
Problemen började med att hon tog kortare steg vid uppvärmning, sedan fortsatte det med att vi inte kunde sko henne.
Besökte veterinär som behandlade henne för knäledsinflammation i höger bak.
Vid återbesök var hon ohalt, men vi kunde inte göra böjprov då hon fortfarande inte lyfter.
Skulle ändå sätta igång henne enl. vet., vilket jag gjort.
Nu är hon fortfarande ohalt, men blir ibland tygelhalt.
Kan det vara vänster bak som hon har ont i och därför inte vill stå bara på det, eller kan det vara ryggen ? :confused:
Helt förvirrad nu & åker jag till veterinär igen kommer de bara kunna behandla för att vi TROR det isf är vänster bak, suck.
Kanske någon haft något liknande problem ?
Använt magnettäcke och paddar och det har hon blivit mycket bättre av, kunde häromdagen lyfta bakbenet, men fortfarande inte några längre stunder ...

Sv: Vill inte lyfta höger bak, varför ?!

Det låter lite som symptomen min syrras häst hade, han hade en större inflammation i SI-leden, sitter mitt i länden typ.

Han var jättesvår att sko på vänster bak, vi var tvugna att stå och stödja honom 2 pers på sidan och en där fram, han tog kortare steg med det benet, gick ej att stretcha, svår att värma upp mm. Vi vet inte om han är riktigt bra än då det bara är 2-3 v sen behandlingen, men hovis var här förra veckan och kunde då sko själv utan problem :bow: Hästen behövde inget stöd alls längre, han är också en helt annan häst att rida och går lika fint efter 20 min ridning som förut efter 1 timme.

Hästen hade även problem i höger fram alltså diagonalt, kanske pga att han har avlastat v.b.

Ultraljuda där kanske. Kan rekommendera en klinik ang det, fast det beror kanske på vart du bor och hur långt du kan åka.

Senast ändrad av en moderator:

Stort tack för ditt tips om si-leden!
Min pålle var på ultraljud idag & de hittade en inflammation i si-leden på höger sida.
Hoppas nu verkligen problemet är löst så att hon kan bli frisk!
Du kan inte ana hur mycket ditt svar betydde :)
... & min veterinär som inte trodde på att det kunde vara där felet satt, "tji" fick hon!
Hon sa att det var "inne" med att tro att alla problem satt i si-leden, ja, kanske det, vad vet jag, men nu var det ju faktiskt så!
Hur har det gått med din systers häst?
STORT TACK!:bow:
Ps. Har även provat ut en ny sadel till henne, så nu har jag stora förhoppningar om att allt ska fungera så småningom. Men, veterinären sa att det kan dröja ända upp till ett halvår innan hon lyfter som hon ska - då det kan sitta kvar i "huvudet" att hon tror att det ska göra ont, stackarn.:cry:

Om en häst har ont i bakkärran är det vanligt att de inte lyfter- i synnerhet efter flera provokationer- böjprov.

Bra att du har hittat felet/ en.
under tiden får man nog ge smärtis o lugnande när den ska skos- om den inte kan gå barfota under konvalescensen.

... & min veterinär som inte trodde på att det kunde vara där felet satt, "tji" fick hon!
Hon sa att det var "inne" med att tro att alla problem satt i si-leden, ja, kanske det, vad vet jag, men nu var det ju faktiskt så!

Anledningen till att det är "inne" kanske beror på att det faktiskt är ganska vanligt att problemet sitter just där. Det är ju väldigt vanligt på människor också att höfterna är sneda av olika anledningar och detta kan ge smärtor på helt andra ställen i kroppen beroende på hur man avlastar.
Jag är en stor förespråkare av att jobba förebyggande med både sig själv och hästen genom att t ex använda sig av ET och naprapat/kiropraktor i kombination med bra träning för på så vis kanske man kan slippa problem. Har sett alltför många människor som blivit "skröpliga" i förtid under de åtta år jag jobbat på gym.

Håller med att det kan vara ngt bak, men även ngt fram, dvs det kan ju vara så att den avlastar ett framben också. Något är det ju i alla fall, tycker jag också.

Jag vet tex när en häst hade en böld på utsidan av hö bak (visade det sig sen) så ville den inte lyfta vä bak och framförallt inte sträcka vänster bakåt, för då las vikten mer på utsidan av hö bakhov som den avlastade. Eller att en häst haft hovböld på gång fram och känts stel att lyfta bak eftersom den inte stödde på den framhoven och fick svårt med balansen:crazy: (Men hovbölder märks ju på andra sätt också, med hälta, förr eller senare i alla fall.)

Sen kan det förstås var ryggen också. Att inte vilja lyfta ett bakben visar helt enkelt att något är fel, sen får man räkna ut vad!

Nu vet ju ts vad som var fel så det är mer en allmän reflektion:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 006
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31