Vill inte lämna stallplan...

K

Krulidut

...ja min tant här hemma VÄGRAR rent ut sagt att lämna stallgårn.
Att gå ut ifrån stallet är ett stort steg, rädd är hon inte men hon vill bara inte :confused: Hon lyssnar på mig i ÖVRIGT (innan sadel och träns är på) väldigt bra, leder henne utan grimma och hon stannar när jag stannar, går när jag går osv osv. Vänder för lätt tryck, lyssnar bra i röst.

Men till där skon klämmer, där hon stod innan red ägaren knappt ut på henne under två år men nu när hon är i min ägo rider vi ut massa i början var det inga problem men det har blivit större och kan pågå länge och ta över ett mysigt ridpass ut villket inte uppskattas. Brukar då få hoppa av och leda henne en bra bit för att sedan hoppa upp.

Har försökt med följande saker
*Rygga i den riktningen vi ska fram (och hon är JÄTTE duktig på att tänka bakåt just nu så jag undviker det)
*Trava/galoppera i bra fart frammåt (slutar med tvärtstop, och jag försöker att inte låta henne stanna)
*Peta med spöt (struntar hon i)
*Hoppa av (funkar oftast, ibland struntar hon i mig men då ryggar jag henne ett/½ steg sedan fram igen)
*Sporrar (hon vägrar gå ÄNNU mer, och jag vill inte använda förfiningshjälpmedel till drivmedel..)
*Godis (hpn älskar godis men det tar dit attt lura henne)

det jag funderade på nu var att å promenader med henne med träns + sadel på bara för att hon ska förstå att sadel + träns INTE är rida ut eller relaterat med arbete

Nu är hon smygfet så sadeln ligger inte lika bra som när sadelutprovaren provade ut den till henne (då låg den kalas)
Men svettet hamnar NÄSTAN jämnt, inga ruggningar och hon reagerar inte för tryk.

Ska värmestråla (se om hon har ökad värme) i sommar när min lön kommit och på såvis se om det är nått.

Rider ut på ett pelham villket funkar helt okej (hon är väldigt stark och det raka jag annars rider på går jätte mycket bort, rider på slappa tyglar på pelhamet om jag inte behöver stanna henne förstås..)

Kom med förslag :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte lämna stallplan...

Du har ingen veterinär som du kan ta ut som kan kolla igenom henne? Bara för att vara helt säker på att ingenting är fel?

min märr är också sådär ibland. hon funkar oftast att rygga men annars så gör ja såhär att jag tar ett bestämt men inte hårt ledande tygeltag rakt mot höften min ungefär, så måste hon gå runt på en miniliten volt, går runt några varv o provar sen att gå framåt, gör hon de givetvis massa beröm, annars fortsätt! funkar på alla hästar jag vet! dom lär sig att de är enklare att gå fram än att vägra gå. du gör detta vänligt men bestämt. gör ingen stor grej av de. :)

En grej man kan testa är att snurra hästen. Kanske lite ologiskt i sammanhanget, men det blir grymt mycket jobbigare än att göra det man vill! :p Alltså lite som one-rein-stop men med motsatt syfte :angel: Sen belöna med vila om hästen tänker minsta lilla i rätt riktning - framåt.
Bara en tanke, har aldrig testat det själv - men så har jag "bara" haft kuse som velat tvärvända hemåt när han stannat. Då har jag fått nöja mig med att han står i rätt riktning och sen supertålmodigt vänta ut. Funkar sällan att tvinga dom framåt, då blir dom oftast bara mer benägen att inte vilja följa med.

Eller ett överraskningsmoment. Läste i en bok för läänge sedan tips om att använda sig av ett mjukt rep och vifta från sida till sida av hästens rumpa (som en spöhjälp- i drivande syfte, men mycket mjukare så hästen inte upplever det som en bestraffning) och belöna med att sluta vifta repet minsta lilla hästen tänker framåt. Har man tränat repvifteri (;) ) från marken innan underlättar det, då vet kusen redan att man ska gå ifrån det störiga repet.

Men som ovanstående skrivit så kan det vara annan anledning än just att kusen är hemkär som gör att den inte vill gå. Att den fått träningsvärk, att den har ont någonstans, eller kanske helt enkelt att den inte litar på dig utan litar mer på sig själv.
Löser man inte grundproblemet är det lätt hänt att problemen kommer tillbaka och att hästarna blir duktigare och duktigare på att ignorera de knep man kommer på!

min märr är också sådär ibland. hon funkar oftast att rygga men annars så gör ja såhär att jag tar ett bestämt men inte hårt ledande tygeltag rakt mot höften min ungefär, så måste hon gå runt på en miniliten volt, går runt några varv o provar sen att gå framåt, gör hon de givetvis massa beröm, annars fortsätt! funkar på alla hästar jag vet! dom lär sig att de är enklare att gå fram än att vägra gå. du gör detta vänligt men bestämt. gör ingen stor grej av de. :)

Det hjälper på min häst också, haha. Man brukar liksom känna när de börjar tänka på att gå hemåt - då gör man en minivolt och går framåt. Effektivt :angel:

Först bör du ju kolla att den inte har ont, men jag utgår från att den inte har det då jag antar att den går bra att rida för övrigt?
Jag tycker den låter grymt ouppfostrad, inget illa menat, men på din beskrivning låter hästen mest bara väldigt istadig och tjurig.
Jag tycker definitivt inte att du ska hoppa av, gör du det slipper den bara det jobbiga, fortsätt bara att vara envis och bestäm dig för att inte sluta förrän hästen går framåt.
Du skriver ju att den inte bryr sig om att du petar på den med spöet, isf kan den ju definitivt inte vara rädd för något eller uppskärrad, hade den varit rädd för något på riktigt hade den antagligen reagerat.
Jag tycker du ska bli ordentligt arg på den en gång, iaf så den reagerar.
Men som sagt, du bör ju kolla upp så den inte har ont eller liknande först....

KL

glömde skriva att jag testat att snurra, smååå småååå volter det funkar inte :D

Pegasus:

Hon ÄR en pissmärr i bland, hon har det i sig ch det gör inte henne vacker iallfall. Jag har ganska mycket temperament och det är TUR att jag kan behärska mig själv annars hade tanten vart korv.

I övrigt arbete såsom dressyr och hoppning går det väldigt bra (iof. hoppar jag inte seriöst och vi har precis satt igång med dressyren igen)
Ska som sagt värme kolla henne, sitte det i skelettet brukar det ofta ge värme runt omkring och är det muskelärt/senor eller dyl. så syns det med.

Hon är inte rädd utan hon har bara bestämt sig att hit men inte längre. Kanske ska nämna att det endast är hon och en till häst i stallet just nu (MissOnlys häst går med henne och han gnäggar och har sig)

Till alla: När vi rider ut är jag som villken snorunge som hälst, gärna galopp på lång tygel och bara låta henne löpa fritt egentligen så jag sitter INTE och tjuvhåller utan mer att hon ska vara FRAMMÅT efter som att hon visar lite bakåttänkande.

Hon är arab/welsh om det var till någon nytta, hon var innan VÄLDIGT pigg. Foderstaten är inte ändrad drastiskt, inget är tillagt däremotm är hon tjockare.

kl
hehehe jag har en testare jag med.
'han testade mej massor, jag kunde borra in sporrar mm han skulle bara inte, randa honom, han sket i det, en dag fick jag oväntad hjälp. ut ur stllet kom en skottkärra o en grep i 190 knyck, av en ilsken stallkamrat. hade i den samma sekund kickat honom lite i magen så han for ju iväg, jag passade på att berömma.
efter det provade han en gång till då räckte det med att jag tittade bakåt o ropade till den som kanske var i stallet med arg röst, så gick han direkt, det kan ju vara ren smarthet, för de är ju inte dumma de små liven. min häst vägrar inte mera, för man vet aldrig vad som kan komma flygande..

det är bra kolla att din häst mår bra innan du kräver detta, men ibland är lösningen enkl..

Ska som sagt kolla henne nästa månad när lönen kommit.
Tror dock inte att det är nått för hon arbetar bra osv. i ridhus/paddock :crazy:

Inga svullnader, ingen värme eller dyl.
Jo hon hgar haft SVAGA (MYCKET) gallor i en 3-4 dagar nu men ingen värme i ben, rygg, hals, hovar (har känt och klämt men nej) så jag har tagit det som gräsgallor, hon är som sagt inte så smal nu....

Får be kristin om det där med skottkärran, men jag vet ju så väl att hon inte är rädd, hon har sett det mesta.

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 733
Senast: Efwa
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix