Vill inte hänga med in-HJÄLP

O

Olly

--------------------------------------------------------------------------------

Vad ska vi göra?? Inga problem att fånga honom men sedan ska han inte gå, går man på honom hotar han eller ställer sig på bakbenen. Vi rustar oss med hjälm, väst, longerlina och spö men det är inte säkert att det går ändå. Är vi två så räcker det om en av oss går med spö bakom honom, men man är ju inte alltid två. Härom veckan fick min medryttare sadla och tränsa honom i hagen och rida in
Hästen är i övrigt mycket snäll och väuppfostrad, gör sällan några dummheter och skulle aldrig drömma om att gör någon illa då han är inne eller blir riden.
Vi har aldrig gett oss utan han har alltid slutligen kommit in, väl inne är han så snäll och go som bara den = precis som vanligt.
Har haft honom i 5 år och detta började för typ ett år sedan och går i perioder. Just nu är det värre än någonsin. Vad ska vi göra?? Någon saom har tips eller vet vart man skall vända sig för att få hjälp. Detta går inte längre och blir även otäckt då han hotar och reser sig
Värre ju tidigare på dagen det är.
Det är inget fel på hästen, nyligen kollad på klinik.

Sv: Vill inte hänga med in-HJÄLP

Min första tänke är:

Är han rädd för något? Kanske elen går ner i backen vid grinden? (om ni har elstaket) Eller finns det något annat han kan vara rädd för?

Du skriver att hästen låter sig fångas men inte vill följa med. Hästen är alltså inte agressiv förrän ni ber hästen följa med ut ur hagen? Om så är fallet finns det mycket du kan göra för att få hästen att följa dig in! Eller är hästen agressiv hela tiden?

Tja, jo det går alldeles utmärkt att fånga honom men sedan är det tvärstopp, inte ett steg! Ibland hänger han med en bit och stannar plötsligt, sedan är det lögn i sjutton att få igång maskineriet igen. Han är glad och trevlig när man fångar honom och blir aggressiv först då man går på honom för att få honom att gå. Har du många tips!!!! :banana: .........tar tacksamt emot alla!!! Igår tom sparkade han emot min medryttare då hon försökte få honom att gå, gick dock tillsut men jag är rädd att någon snart kommer till skada. HJÄLP!
:cry:

Min häst kan göra så ibland, framförallt på sommaren. Men hon reser sig bara eller hotar om man backar så man står jämte henne och viftar med repet bakom ryggen. Annars växer hon bara fast i marken. Det låter som om din häst hotar hela tiden?
Det som fungerade på henne var att antingen sätta på repgrimman så det blev mer tryck, eller helt enkelt en kedja under hakan :devil: Det lärde hon sig snabbt, så efter några gånger räckte det att sätta både kedjan och repet i grimman, alltså fick jag inget tryck alls i kedjan, den bara var där.
Sen kan det ju vara bra att träna lite ledövningar och disciplin i paddocken emellanåt, speciellt om man vet att man har en häst som lätt blir bångstyrig när man ska leda.
Hur är han om du går på promenad med honom?

jag har inga tips men behöver själv. Min häst är inte heller svår att fånga i hagen men bedrövlig att leda in från hagen...Har haft honom ett tag nu och jag tycker jag provat allt...!
När man sätter på grimman i hagen är han hur cool som helst, kommer alltid fram till grinden. Men precis när han kommit ut ur hagen så antingen så laddar han för fulla muggar och tar ett jätteskutt och bara tokrusar förbi en, eller så ställer han sig på bakbenen hoppar studsar och kutar förbi en. Idag så sprang han omkull tjejen som skulle ta in han och ut på åkern..hon vet hur han är och var tuff emot han och direkt han började så backade hon upp honom men då blev han skitarg..ställde sig på bakbenen bockade och sprang förbi henne så hon tappade taget så han sprang iväg. Inge svårt att fånga in honom, men han hann springa iväg en bit. Jag har testat olika saker..backat upp honom rejält..och då menar jag riktigt rejält, inga snälla grejer här inte...Dragit runt han på en volt och drivit på tills han inte vill mer..då går vi in. Haft repgrimman på och så har han fått springa förbi mig men då har jag ryckt till som attan så han har snott runt och få känna på vassa repgrimman..
Han blir alltså riktigt stark..knappt så jag orkar honom själv. Han är hur go som helst annars, och så fort han kommit in i boxen så blir han precis som vanligt igen. Om man rider så lyssnar han jättebra, likaså inne istallet han backar flyttar undan och är jätteduktig. Men just det här in från hagen..Har provat att ta in honom först, sist eller lite mittemellan men det är lika jämnt. Ta in han riktigt tidigt (vid lunch) tidiga eftermiddagen eller sent på kvällen. Bästa tiden att ta in han är på förmiddagen..Eftermiddan är han helt hopplös.
Har ni några tips. Har ändå bråkat med honom nu 2 höstar/vintrar och tycker jag testat allt...utom kedja, träns och stigbett. Men han är ju ändå 7 år och borde kunna uppföra sig in från hagen. Han verkar inte vara rädd utan det är bara chafs och bråk..

Senast ändrad av en moderator:

-Idag så sprang han omkull tjejen som skulle ta in han och ut på åkern..hon vet hur han är och var tuff emot han och direkt han började så backade hon upp honom men då blev han skitarg..ställde sig på bakbenen bockade och sprang förbi henne så hon tappade taget så han sprang iväg = vet du inte vad du gör, så utmana inte hästen.

Dragit runt han på en volt och drivit på tills han inte vill mer..då går vi in = varför driver du på? och varför tills att HÄSTEN inte vill längre?? Vad försöker du förmedla och när kommer eftergiften? Det är eftergifterna som lär, även i markhantering.

Haft repgrimman på och så har han fått springa förbi mig men då har jag ryckt till som attan så han har snott runt och få känna på vassa repgrimman..= när förnuftet tar slut tar våldet över.

Har ändå bråkat med honom nu 2 höstar/vintrar och tycker jag testat allt= bråk handlar om att det inte finns någon kommunikation från din sida, du vill vinna och det är inte kommunikation.

Men han är ju ändå 7 år och borde kunna uppföra sig in från hagen = det är inte åldern som bestämmer hur en häst ska uppföra sig, utan dess erfarenheter.

jag och min sköthäst passar nog in på den här tråden.

jag har ridit honom i snart ett år, och han har aldrig varit direkt "kelsjuk" i hagen. han har stått och tittat på mej när jag kommit och ska hämta honom, men han kommer aldrig när man ropar, och det har jag väl inte direkt tyckt varit jobbigt.
men dom två senaste gångerna jag har kommit för att hämta honom så har han gått iväg från mej. ungefär som han inte "vill" att jag ska hämta in honom. han har inte sprungit och inte verkat hotfull. bara vänt rumpan till och traskat i sakta mak iväg, och jag har alltid hunnit ifatt honom och fått tag i honom och sen har det varit bra.
men det känns liksom.. jobbigt? är det här början på ett beteende, och är det mitt fel att han inte vill komma med in?
finns det nåt jag kan göra för att förhindra det, isf?

Är det bara på kvällen han inte vill följa med in? Eller är det vid intag för ridning också?

Mina hästar brukar vissa kvällar "ignorera" mig då jag kommer till grinden för att ta in dom, en signal till mig att "i natt vill vi vara ute". Då är det liksom inte mer med det, vet jag att vädret kommer att bli kasst, eller jag har någon annan anledning att ta in dom så får jag vackert gå och hämta dem. Är vädret bra så får dom vara ute över natten.

Så varför inte lämna hästen ute om han inte vill följa med in?

Jenny

hej alla, hästen vill inte lämna sina kompisar helt enkelt.och ju mer man bråkar vid uttagningen ju värre blir det.har haft samma problem.ta ut en bra hästtränare som kan ledarskap så kommer det att gå .ja lovar :)

Sudd skrev:
jag har inga tips men behöver själv. Min häst är inte heller svår att fånga i hagen men bedrövlig att leda in från hagen...Har haft honom ett tag nu och jag tycker jag provat allt...!
När man sätter på grimman i hagen är han hur cool som helst, kommer alltid fram till grinden. Men precis när han kommit ut ur hagen så antingen så laddar han för fulla muggar och tar ett jätteskutt och bara tokrusar förbi en, eller så ställer han sig på bakbenen hoppar studsar och kutar förbi en. Idag så sprang han omkull tjejen som skulle ta in han och ut på åkern..hon vet hur han är och var tuff emot han och direkt han började så backade hon upp honom men då blev han skitarg..ställde sig på bakbenen bockade och sprang förbi henne så hon tappade taget så han sprang iväg. Inge svårt att fånga in honom, men han hann springa iväg en bit. Jag har testat olika saker..backat upp honom rejält..och då menar jag riktigt rejält, inga snälla grejer här inte...Dragit runt han på en volt och drivit på tills han inte vill mer..då går vi in. Haft repgrimman på och så har han fått springa förbi mig men då har jag ryckt till som attan så han har snott runt och få känna på vassa repgrimman..
Han blir alltså riktigt stark..knappt så jag orkar honom själv. Han är hur go som helst annars, och så fort han kommit in i boxen så blir han precis som vanligt igen. Om man rider så lyssnar han jättebra, likaså inne istallet han backar flyttar undan och är jätteduktig. Men just det här in från hagen..Har provat att ta in honom först, sist eller lite mittemellan men det är lika jämnt. Ta in han riktigt tidigt (vid lunch) tidiga eftermiddagen eller sent på kvällen. Bästa tiden att ta in han är på förmiddagen..Eftermiddan är han helt hopplös.
Har ni några tips. Har ändå bråkat med honom nu 2 höstar/vintrar och tycker jag testat allt...utom kedja, träns och stigbett. Men han är ju ändå 7 år och borde kunna uppföra sig in från hagen. Han verkar inte vara rädd utan det är bara chafs och bråk..

Om jag fattar rätt så springer hästen över den som leder?
Isåfall kan jag säga att detta är ett resultat av höger hjärnhalva, alltså inte ett inlärt beteende. Utan det är ett medfött beteende.
Rädsla/självförsvar, är detta resultatet i.
Hästen samlar poäng, som kan bli många. Poängen leder till högre rang.
Detta bör du få bukt med, träna mycket med hästen. Han ska känna dig. Se dig som sin ledare.

Om man kollar på att vägra gå... Det är vänster hjärnhalva, ett inlärt beteende. Detta är ren respektlöshet.
Då det är ett inlärt beteende kan det vara svårt att få bukt med det. Men det är absolut inte omöjligt, det kan ta lite tid.
Hästen behöver mer respekt för dig. Träna ledarskap. Jobba hästen i t.ex. rundkorall om du känner dig säker på det.

Kanske det blev en liten klarhet :)

Sanna

Jag tycker att du ska strunta helt i spö å liknande det är inget hjälpmedel som hjälper här tror jag. Men försök tänk varför han gör så. är det nägot han är rädd för utanför hagen? kanske... Försök att bara ta dej tid med han och locka han med godis , mat , bröd, lr något annat han tyckr om. beröm när han gör rätt!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 970
Senast: Squie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 894
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama