Vill inte ha selen på sig

miss_kala

Trådstartare
Vår 6-månaders valp (golden/labrador/gordonsetter/new foundland) har börjat uppvisa ett märkligt beteende.
Eftersom han är rätt jobbig i kopplet och drar väldigt mycket, så har vi skaffat en sele. Det blev en markant skillnad, han går mycket lugnare och lydigare!
Men det märkliga är, att han vill absolut inte ha selen på sig. Han säger till att han vill gå ut, men så fort man tar fram selen så drar han sig undan! Ser rädd ut, gäspar och "bugar". Försöker komma undan till varje pris. När man väl fått på honom selen så sitter han blickstilla med huvudet hängande och ser ungefär ut som han är på väg till avrättning..!
Ingen har någonsin varit hård eller elak mot honom, han är gladlynt och vänlig, ganska tuff i psyket. Selen sitter bra och skaver inte.

Så varför tycker han att det är så hemskt?? Har försökt med att ge honom godis i samband med att vi ska sätta på selen, men han, som annars är väldigt glupsk, tittar bara skamset på en och vill nästan inte ta emot godisen.

Några förslag, synpunkter?

/Emma
 
Sv: Vill inte ha selen på sig

Vår 6-månaders valp (golden/labrador/gordonsetter/new foundland) har börjat uppvisa ett märkligt beteende.
Eftersom han är rätt jobbig i kopplet och drar väldigt mycket, så har vi skaffat en sele. Det blev en markant skillnad, han går mycket lugnare och lydigare!
Men det märkliga är, att han vill absolut inte ha selen på sig. Han säger till att han vill gå ut, men så fort man tar fram selen så drar han sig undan! Ser rädd ut, gäspar och "bugar". Försöker komma undan till varje pris. När man väl fått på honom selen så sitter han blickstilla med huvudet hängande och ser ungefär ut som han är på väg till avrättning..!
Ingen har någonsin varit hård eller elak mot honom, han är gladlynt och vänlig, ganska tuff i psyket. Selen sitter bra och skaver inte.

Så varför tycker han att det är så hemskt?? Har försökt med att ge honom godis i samband med att vi ska sätta på selen, men han, som annars är väldigt glupsk, tittar bara skamset på en och vill nästan inte ta emot godisen.

Några förslag, synpunkter?

/Emma

hejh jadu vet inte riktigt men ge han godis fast de hade du ju gjort prata me han mycke uppmuntra honom så han fokoserar sig på nå annat lycka till:bump:
 
Sv: Vill inte ha selen på sig

Ni har inte råkat klämma honom när ni knäppt selen eller något annat som han kan upplevt som obehagligt?
Jag tycker att ni ska fortsätta att anväda sele på honom, men försök att inte "göra en grej av de", när ni ska ta på honom det. Ta på honom selen försiktigt så ni inte klämmer honom, och ge en godis. Men jag skulle nog inte hålla på att locka och pocka så mkt med risk för att hunden bara upplever att det verkligen är nåt läskigt på gång!
Lycka till :)
 
Sv: Vill inte ha selen på sig

Min hund hatar att ha sitt regntäcke på sig.... Men eftersom de tar så lång stund innan hon torkar så sätter jag på det när det spöregnar. Först gick hon undan så fort täcket åkte fram.... Men då sa jag bara sitt och stanna och så klädde jag på henne. Efter några gånger fattade hon att jag inte alls skulle låta henne vara bara för hon skulle få ett täcke på sig. Jag brukar bara säga stanna och sen daltar jag inget med henne utan bara tyst sätter på henne. Sen blir berömmet att hon får komma ut och leka!

Lycka till! :)
 
Sv: Vill inte ha selen på sig

Vad är det för sele ?

Är det rätt storlek? klämmer den illa någon stans ?

Om en hund visar att den inte vill ha selen på sig måste man undersöka varför, den kanske skaver eller gör illa hunden?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 663
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887
Övr. Hund Jag har en schnauzer ( jo, både envis och gör som hon vill;) ). En underbar hund som KAN gå fot, är lyhörd, vill väl, är lydig...
Svar
14
· Visningar
1 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp