Vill inte gå på vissa ställen

U

unspection

Förr så red jag på en häst som jag red i padocken.Den hästen ville inte gå på vissa sidor på ridbanan,utan typ halva.Så fort jag försökte få henne att gå på dom ställena som hon inte ville så började hon galoppera från skritten åt ett annat håll.Det var samma sak med en annan häst som också kommer från det stället.Vet någon hur man kan öva bort detta? eller vad det beror på?

Sv: Vill inte gå på vissa ställen

En häst som är rädd för vissa platser i en paddock bör man sitta av och leda i tränset runt, runt. Om möjligt kan man släppa hästen där som rastning ett par timmar så den vänjer sig vid allting i paddocken och runtomkring, och då borde den bli mer avslappnad och lugnare under ridningen. Hästar ser saker som vi människor inte ser då deras ögon är placerade på sidan av huvudet, de är bytesdjur och ser saker bättre bakifrån, uppifrån och från sidorna utan att röra på huvudet, medan vi människor, som egentligen är rovdjur, har ögon "i ansiktet", och ser allra bäst rakt framåt. En häst kan alltså ha sett saker på sidan av paddocken eller snett bakåt, som du själv inte sett, och reagerat på det.
Skulle det inte bli bättre med hjälp av att låta hästen gå i paddocken med eller utan sällskap några timmar, så kan den kanske ha negativa minnen av just den platsen? Har det hänt något som kan ha skrämt hästen där? Har den tränats i något den inte gillar eller något som den misslyckats med och bestraffats för? I så fall kan det vara ett skäl. Hästar minns mycket väl saker som händer. Ta gärna hjälp av en erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig med mer ingående felsökning, eftersom jag själv inte ser hur hästen reagerar och var eller när, är det lite svårt att ge ett exakt svar.
Lycka till!
Jessica

Sv: Vill inte gå på vissa ställen

Hej!
Tack så mycket för svaret.
Nej,jag har tyvärr ingen aning om det har hänt något på den platsen eller om hästen blivit bestraffad där.För med tanke på att en annan häst som också bor på det stället har samma "problem"..
Dom går inte enns frammåt med ledare och stressar upp sig jättemycket ju mer man försöker.
Hästarnas hage är omringat av paddocken,och hästar springer ju där också.
vi flyttade en av hästarna till en gräspaddock,och då kunde den bara stå på ett ställe och bocka och gräva i marken och bara gå ibland på vissa delar av paddocken.Men vi satte på förbygel med martingal och satte upp ruttinerade ryttare,nybörjare och allt möjligt.Gjorde roliga saker ex.galoppfattningar osv.Och den hästen blev helt "normal"!
Den andra hästen bockade jättemycket när jag satte mig upp på den,den blev helt panikslagen och ville värkligen inte vistas på ridbanan.
Men jag förstår inte vad felet beror på?
i skogen visar dom inga somhelst tecken på detta! inte i ridhuset heller.
Utan bara i paddockar..

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
455
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar