Vill inte gå förbi andra i ridhus..

katarina_dacke

Trådstartare
Så här är det, har en 5 åring som gärna testar gränserna och är lite osäker.

I går när jag var och red i ridhuset var där flera ekipage totalt 3 till, och när man då rider så håller man som vanligt skritt längst in galopp längst ut, när jag skulle rida förbi en som skrittade så stannar min häst när vid är vid den andra hästens huvud/bog och börjar backa! Som tur var så kickade han inte.. Men hur ska jag komma tillrätta med detta problem?

Man blir ju väldigt begränsad i sin ridning, jag vill kunna rida som om det inte vore någon häst där.

När jag då skänklar på honom så backar han ännu mer, får till sist styra undan.
Vet också att om jag lägger till spöet så slår han emot det och då är risken stor att han träffar den andra hästen..
Hur ska man se till att få bort den här dumheten? Rida på som vanligt med en röd rosett i svansen?? Suck.

Sv: Vill inte gå förbi andra i ridhus..

Han kanske känner sig inträngd? Reagerar han på samma sätt om hästen innanför spåret är en längret bit ifrån, någon meter, en och en halv kanske eller så?

I min erfarenhet är det relativt vanligt på unghästar i samband med ridhusridning och möte av andra hästar. det är en osäkerhet i första hand, inte en istadighet.

Jag löser det så att jag vänjer in hästen vid möten så naturligt det går utan att pressa eller försöka snabba på. enklaste sättet är att sakta av vid möten och skritta vid möte. Problemet försvinner snabbt så snart hästen är trygg och har vant sig vid situationen. Krävs givetvis att samma hänsyn i största mån gäller för de som möter, dvs att ekipage inte blåser förbi i full fart vid möte. Man kan inte alltid kräva det av andra utan i första hand är det en själv på den osäkra hästen som får anpassa sig. är det fullt av ekipage som rider höga gångarter kors och tvärs, skritta din unghäst på innerspår eller långt in mot mitten, tills den kopplar av vid möte.

Hur är han i hagen mot de andra hästarna? Om han får bett och sparkar i hagen ibland så vill han kanske inte gå för nära vissa av hästarna i ridhuset som är högre i rang än honom (bara en fundering).

Min fd. foderhäst krånglade också när man skulle möta andra hästar i ridhuset. Han var 10 men betedde sej som en unghäst i stort sett alla situationer. När man mötte en häst så ville han gå in i dom. Han var jättesvår att styra i från hästen och jag kände mej väldigt dum när jag fick så många arga blickar av de andra ryttarna som antagligen tyckte att jag var jätte dålig på att rida och inte klarade av att styra min egna häst :S. Pga av detta. en massa andra olater och "kasta av ryttaren"-beetende så blev det så att jag lämnade tillbaka honom till ägaren. Så jag löste aldrig detta problemet :/ .

hur mycket rider du med andra ryttare & hästar? det vore kanske en ide att ta med en vän och dess häst och träna lite. Jag hade nog försökt att arbeta i skritt tillsammans med en kompis som har en lugn och trygg häst, och helt sonika försökt att skritta bredvid varandra, för att sedan gå över till att du skrittar någon meter före, sedan byter ni om, och sedan börjar ni "varva" varandra, att någon skrittar snabbare förbi på yttersida och sedan byter ni. När både hästarna är helt reko i skritt kan man börja med en som skrittar & en som travar. Antagligen hade jag nog till och med en som står i halt och den andra skrittar...

Sen hade jag antagligen varit ganska nog med att inte låta hästen börja backa som den vill, utan försökt att komma runt det problemet (exempelvis genom att när hästen backar, fortsätta backa i två-tre varv tills hästen verkligen vill gå fram, då göra halt och sedan backa ett halvt varv till & upprepa det när hästen backar utan att du ber om det, alt. kanske hoppa av och driva fram hästen... eller något annat lite beroende på häst)

Jag hade INTE 'straff-backat' i ett sådant läge. Risken är stor att den unga hästen inte vill/vågra gå förbi den äldre hästen, och därför stannar. Dvs den stannar som mackan sagt pga osäkerhet. Den gör ju helt rätt ur 'hästsynpunkt', en ung, främmande spoling ska inte gå förbi en äldre, ranghögre häst.

Att då 'straff-backa' riskerar att unghästen försöker dels vara den äldre hästen till lags och inte gå förbi, och sen vara ryttaren till lags och därför backar 3 varv runt ridhuset själmant, för att göra alla nöjda.

Att backa 'lite till' är väldigt bra på ISTADIGA hästar - inte andra, speciellt inte de som försöker göra rätt. Been there, det var ganska jobbigt..

Jag skulle göra som förslagits, rid ut med lämligt sällskap. Men även lämpligt sällskap i ridhuset. Ställ den andra hästen i mitten och rid rund på spåret, sen får hästen i mitten skritta på en liten volt där, som blir större och större. Öka succesivt när du ser att unghästen är trygg med att passera den andra på X avstånd, och minska det lite.

Det låter helt rätt, nu när jag tänker efter lite. jag är mer van vid istadiga hästar än med unga och osäkra :) Så ts, lyssna på Alexandra, snarare än mig i den frågan!

Han går endast med sin mamma i hagen. Har bara 2 hästar och vill inte ha några påhopp nu, vet att det inte är så bra att gå med morsan.. Men har inget alternativ.
Men det är han som bestämmer över henne.

När vi är ute och rider med en kompis så gör min häst likadant, om vi ex ska gå förbi, så stannar han och börjar backa. Han kan även få för sig att helt utan förvarning kicka..

Rider inte så mycket med andra hästar, men på vintern blir det ju automatiskt mer då alla typ vill rida i ridhuset, men det ser jag bara som bra träning.
När jag ridit i ridhuset så skrittar jag mest runt så att han får vänja sig, dock är han väldigt lugn och så, men det är bara det att när man ska rida förbi andra ja då stannar han och backar.. Ska försöka vara mer i ridhuset, och även sätta i en röd rosett som visar att han kan kicka, men det känns ju väldigt skumt att jag försöker rida förbi å så stannar min häst, den röda rosetten är ju mer för att visa att andra ska hålla sig borta från rumpan, men i det fallet när jag ska rida förbi är det ju mitt "fel" om han kickar..

I min erfarenhet är det relativt vanligt på unghästar i samband med ridhusridning och möte av andra hästar. det är en osäkerhet i första hand, inte en istadighet.

Jag löser det så att jag vänjer in hästen vid möten så naturligt det går utan att pressa eller försöka snabba på. enklaste sättet är att sakta av vid möten och skritta vid möte. Problemet försvinner snabbt så snart hästen är trygg och har vant sig vid situationen. Krävs givetvis att samma hänsyn i största mån gäller för de som möter, dvs att ekipage inte blåser förbi i full fart vid möte. Man kan inte alltid kräva det av andra utan i första hand är det en själv på den osäkra hästen som får anpassa sig. är det fullt av ekipage som rider höga gångarter kors och tvärs, skritta din unghäst på innerspår eller långt in mot mitten, tills den kopplar av vid möte.

Ja precis är det så jag tänker. Dock är han lugn när andra rider förbi, det är när jag ska rida förbi andra som skrittar han vill stanna.
Rider jag i skritt och andra i trav/galopp så är det inga problem..

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka