Vill inte fatta galopp.

E

_Essie_

Hej min medryttarhäst vill nt fatta galopp när vi rider i padocken utan hon måste falla in i den när vi hoppar.

Hur kan jag göra det lättare för henne?

blirSUPER glad för vilket svar som helst/ Mig

Sv: Vill nt fatta galopp.

Hehe.. jaa.. det var ju en intressant blandning ;)

Varför jag frågade var för att till exempel föredetta travare och islänningar har ofta "inbyggda" galopproblem.

Men det jag skulle rekommendera dig är att först stärka henne i skritten och traven. Det är antagligen för att hon är för svag som hon inte klarar att galoppera. Hur funkar det när du rider ute? Har du provat att longera henne någon gång?

träna halvhalter. när hästen tar riktiga halvhalter så är det lättare att fatta galopp ur halvhalten, då är hästen under sig i balans.

Hej min medryttarhäst vill nt fatta galopp när vi rider i padocken utan hon måste falla in i den när vi hoppar.

Hur kan jag göra det lättare för henne?

blirSUPER glad för vilket svar som helst/ Mig

Förstår hon ens galoppskänkeln då?

träna halvhalter. när hästen tar riktiga halvhalter så är det lättare att fatta galopp ur halvhalten, då är hästen under sig i balans.

så jag travar på rakt spår o mitt under en halvhalt ger jag signal?

Tack:)

Hehe.. jaa.. det var ju en intressant blandning ;)

Varför jag frågade var för att till exempel föredetta travare och islänningar har ofta "inbyggda" galopproblem.

Men det jag skulle rekommendera dig är att först stärka henne i skritten och traven. Det är antagligen för att hon är för svag som hon inte klarar att galoppera. Hur funkar det när du rider ute? Har du provat att longera henne någon gång?

Jaa:smirk:
Vad menar du med stärka?
Vi rider alltid med en annan häst oså när vi rider ute så när den andre hästen galoperar så galoperar min häst.
Jag longerar henne ibland men inte så ofta.

Om hon inte kan galoppskänkeln är det bättre att du försöker lära henne röstkommandon till en början, typ "gaa-lopp". Börja med att befästa röstkommandot. Att sedan trava på ett böjt spår och ge röstkommando kan vara en bra fortsättning. När hon fattar det kan du börja lägga till galoppskänkel + röstkommando för att sedan ta bort röstkommandot helt. Galoppera bara några steg och fokusera på fattningarna så kommer hon säkert att förstå vad du vill att hon ska göra :)

Lycka till med fröken!

Om hon inte kan galoppskänkeln är det bättre att du försöker lära henne röstkommandon till en början, typ "gaa-lopp". Börja med att befästa röstkommandot. Att sedan trava på ett böjt spår och ge röstkommando kan vara en bra fortsättning. När hon fattar det kan du börja lägga till galoppskänkel + röstkommando för att sedan ta bort röstkommandot helt. Galoppera bara några steg och fokusera på fattningarna så kommer hon säkert att förstå vad du vill att hon ska göra :)

Lycka till med fröken!

Ok men ska jag göra detta när jag sitter på henne??? för att då måste hon ju komma fram i galopp o det e det som e svårt...
men jag kanske kan börja med att longera henne så säger jag gaa-lopp så när hon fattar vad det betyder så kan jag sitta upp och säga samma sak. tror dudet skulle funka???

Senast ändrad av en moderator:

Jo precis- longera och se till att hon fattar galopp, säg "galopp!" tills hon lärt sig att ordet galopp= fatta galopp. Sedan när du rider så ger du henne galoppskänkeln och samtidigt säger "galopp" så (förhoppningsvis) kommer hon att fatta galopp. Detta tar tid så du kommer att få kämpa ett tag.

det finns tva satt att fatta galopp ett genom att "ta balance" och genom att "forlora balance"
Nar hasten fatar galop genom att ta balance sa gor den en korekt fatning startar med bakbenen och bar sig sjalv i galoppen.

Unghastar och nyborjare lar man att ta galoppen genom att forlora balance vilket betyder att man anvander sin hjalper pa ett sadant viss att hasten inte har nagot annat val an att fatta ratt galopp

sa om jag var du skulle jag borja trana min hast att fatta galopp genom att forlora balansen, vilket bara fungerar om hasten och du kan hjalperna ordentligt, om du inte kan hjalperna ordentligt sa blir det valldigt svart att fatta galopp och da ar huvudproblemet att du inte kan hjalperna och inte att hasten inte fattar hoger galopp.
Sa om det skulle vara problemet sa rekomenderar jag dig att lara dig alal hjalper ordentligt forsoka forsta inerborden i dom och ditt galopp problem kommer att losa sig.

Sa hur ber man hasten att fatta galopp genom att forlora balanse.
Forst och framst sa behover du en stadig och rytmisk trav, din hast ska vara framat utan att rusa, du kan kontrolera att din hast ar framat genom att latta lite pa tyglarna och anvanda skankel och se om din hast ar villig att ga framat och att hasten lyssnar pa dig.

Du anvander dig av laterala hjalper for hoger galopp hoger skankel och hoger tygel. Rid hasten framat ha den stald till hoger, kontrolera att halvhalten fungerar ordebtligt pa hoger tygel. Det ar lattare att fatta i en hornpasering.
Skankel hasten soker sig framat - halvhalt pa hoger tygel - hoger skankel fram vanster bak och slap ivag hasten - ge tillbaka hoger tygels halvhalt.

Om din hast ar svag i galoppen och har problem att galoppera vilket gor att hasten inte vill fatta hoger galopp ar longering valldigt bra for att fa hasten att arbeta ordentligt med sin kropp i galoppen desutom kan hasten lara sig balansera sig sjalv utan ryttare, vilket gor det lattare for hasten, den blir modigare och tycker att det ar kul i slutandan.

har haft samma problem med min unghäst att och inte vill fatta galopp i ena varvet , gör som dom andra säger longera och tömkör mkt . jag red mkt på vår galoppbana med min så hon lärde sig att när man ställde sig upp var det galopp, självklart kan hon galoppskänkeln också nu men det var till en liten hjälp iaf . Jag har ridigt mkt bommar med , typ gör olika övningar . gör halt framför bommen och trava sedan fram och innanbommen precis innan hon faller in i galopp så gör du en tydlig galoppskänkel och kanske ngt pet med spöt , inte hort men mer som hjälp att hon fattar att det är dagt att byta gångart ! hoppas det går, lycka till !!:)

Sv: Vill inte fatta galopp.

Visst ar det bra att ga fran en horsel hjalp till en skankelhjalt for att fa galoppen, fran det kanda till det okanda.

men hasten fattar inte galopp for att du flytar en skankel fram och en bak hasten fattar galopp for att du anvander hjalperna pa ett sadant satt att hasten maste fatta galopp vare sig den vill eller inte.
(vilket inte betyder att det behover vara harda eller tvingande hjalper)
Vitsen med att lara unghastar att fatta galopp genom att forlora balancen ar att de fattar ratt galopp fran borjan eftersom du kan valja vilket du inte kan med bara ett rostkomando forstarkt med galoppskankel. Nar hasten fattar galopp korekt gar du over till att fatta galopp genom att ater ta balansen eller med andra ord du ber hasten att borja galoppera i forsta delen av galoppspranget alltsa vanstar bak om du vill ha hoger galopp. Nar man ber unghasten fatta galopp genom att forlora balansen sa startar man pa framdelen. Vilket har pedagogiska fordelar.

Nar jag tranar hastar som har problem med att fatta ratt galopp eller ar outbildade borjar jag alltid sa. Om de ar riktigt trickiga och ryttaren inte ar riktigt lika skicklig som hon skulle villja vara (jag) sa kan jag gora samma sak men ta hjalp av en snav volt, inte onskvart memn vad gor man med en hast som i hela sitt liv mer el mindre bara galopperat i ena galoppen?

okej bla bla bla.... :angel:

Sv: Vill inte fatta galopp.

okej jag tror jag fattar, men du tappar mig här:
Vitsen med att lara unghastar att fatta galopp genom att forlora balancen ar att de fattar ratt galopp fran borjan eftersom du kan valja vilket du inte kan med bara ett rostkomando forstarkt med galoppskankel. Nar hasten fattar galopp korekt gar du over till att fatta galopp genom att ater ta balansen eller med andra ord du ber hasten att borja galoppera i forsta delen av galoppspranget alltsa vanstar bak om du vill ha hoger galopp. Nar man ber unghasten fatta galopp genom att forlora balansen sa startar man pa framdelen. Vilket har pedagogiska fordelar.

Menar du att jag ska skänkla på tills hon faller in i galoppen eller?
snälla rätta mig om jag har fel för att din hjälp var till stor hjälp förra gången:)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar