Vill inte bli riden!!

Iris71

Trådstartare
Jag fick i somras en inackordering, ett travsto som nu förmodligen gjort sitt på banan varpå hon är betäckt och således dräktig.

Ägarna bor inte här och kommer bara och hälsar på ibland. Jag är väl inte direkt överförtjust i hästen. Hon är väldigt ranghög och mopsig i hagen.

Men problemet är att det är så jobbigt att rida henne. Hon vill inte gå!!! Jag är tvungen att ha min dotter på russet med mig och de måste gå först!! Annars går hon inte.... och det är bråk då de är med oxå. Hon stannar, vill inte gå framåt, sparkar mot skänkeln, reser sig lite. Men jag har i alla fall "vunnit" varje gång..... Men det är ju liksom inte så kul att rida när man måste bråka varje gång och när det dessutom inte är min häst. Jag har dessutom inga ambitioner utan vill bara ha en häst att rida i skogen nån gång då och då....hinner inte mer just nu!

Jag har hela tiden trott att hon larvat sig och bara vill bråka. Hon gjorde precis lika på förra stället där hon stod för träning, körning gick bra...men absolut inte ridning....ibland kom de inte ut från stallplan!! Hon har gjort mycket bra ifrån sig på banan!

Men idag blev jag lite fundersam....longerade henne och slängde efter ett tag upp min 7-åriga dotter. Genast på en gång började hon konstra, slå mot skänkeln, resa sig lite......

Varför gör hon så här? Kan hon ha ont? Men då kan det inte vara från sadeln eftersom dottern red barbacka. Tycker hon att det är obehagligt med ryttare? Min dotter väger kanske 25 kg. MAX så hon är ju inte tung och det är inte jag heller...väger kanske 58 kg.Hon har varit skadad och haft problem med ett bakban, det är inte ordentligt undersökt som det kanske borde! Eller handlar det bara om, som jag trodde från början, ett sätt att bråka med mig?

Tips och råd??
 
Sv: Vill inte bli riden!!

  1. Jag är väl inte direkt överförtjust i hästen. Hon är väldigt ranghög och mopsig i hagen.
  2. Men problemet är att det är så jobbigt att rida henne.!
  3. Jag har dessutom inga ambitioner utan vill bara ha en häst att rida i skogen nån gång då och då....hinner inte mer just nu!

Vad tycker du själv, att de här meningarna ovan, ger för signaler till hästen? Om du går till stallet och tänker/visar att det är så här med hsäten. Hur kul skulle du tycka att det vore att vara den hästen då??? Med ett positivt bemötande och ett positivt tänkesätt, är chansen större att man får en positiv häst.

  • Varför gör hon så här? Kan hon ha ont?
  • Men då kan det inte vara från sadeln eftersom dottern red barbacka. Tycker hon att det är obehagligt med ryttare? Min dotter väger kanske 25 kg. MAX så hon är ju inte tung och det är inte jag heller...väger kanske 58 kg.Hon har varit skadad och haft problem med ett bakban, det är inte ordentligt undersökt som det kanske borde!

Finns inte en del av svaret här, tror du? Varför är inte hästen undersökt ordentligt. Jag skulle aldrig försöka rida en häst som uppenbarligen varit skadad i ett bakben om det inte är uppkollat av veterinär.

Eller handlar det bara om, som jag trodde från början, ett sätt att bråka med mig?

En häst bråkar inte utan anledning.

Tips och råd??

  • Kolla upp skadan
  • Ändra din inställning till hästen

eller

  • försök hitta en häst som du trivs bättre med.

Lycka till och hoppas att hästen ÄR frisk.

:bump:
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Tack för svaret!!

För det första är hästen inte min så därför vet jag inte varför hästen inte är kollad ordentligt. Detta med skadan är nåt jag fått reda på efteråt och då av de som hade henne uppstallad innan alltså inte ägarna!! Det ÄR kollat, men tydligen inte åtgärdat ordentligt. Men jag har fått höra att det inte ska inverka på ridningen. Naturligtvis tycker jag oxå att det är konstigt att hon inte är kollad ordentligt och jag ska prata med ägarna om det!! När hon kom hit så sa de: Rid så mycket du vill, det är bara bra!! Och man tror ju på ägarna, eller hur?

Min negativa inställning till hästen har kommit efter hand. Jag var verkligen positiv till henne i början då jag inte hade en aning om att hon betett sig såhär på andra stället oxå!! Eller att hon betedde sig såhär överhuvudtaget!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte bli riden!!

Förresten; vad är det för fel på att "bara" vilja rida en dräktig i skogen, att "bara" promenadrida???
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Förresten; vad är det för fel på att "bara" vilja rida en dräktig i skogen, att "bara" promenadrida???

Inga fel alls. Det finns inget "bara" med att promenadrida. :bow:

Jag "bara" promenadrider själv, men då inte bara i skogen utan även på bana, med inriktning AR.
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Med tanke på att märren slår mot skänkeln, så är hon antagligen inte ordentligt inriden.

Dessutom var hon dräktig och en del ston tycker det är obehagligt när det trycker mot magen då.
 
Sv: Vill inte bli riden!!

håller med om att hästen bör kollas ordentligt av veterinär..det kan ju också vara så att det är en riktigt klumpig/oerfaren/elak ryttare som har ridit henne..för de flesta travhästarna blir faktiskt ridna under sin tid inom travet gärna då i dressyr eftersom det mjukar upp..

kan ju också vara så att det beror på dräktigheten även om det verkar osannolikt pga hästens beteende på förra stället..

däremot tycker jag inte att det är lämpligt att slänga upp sin 7 åriga dotter på en häst som beter sig så här utan i så fall en annan vuxen som har ridit mycket..

att prommenadrida är det ABSOLUT INGET fel med..speciellt inte på ett dräktigt sto..många hästar klarar inte av mer än så..tycker då sämre om folk som ska rida skiten ur sina hästar "bara" för att dom orkar det..

känner du att du inte kommer överense med stoet och inte gillar henne så avsäg dig henne..det tjänar nog både du och hästen på i längden..en häst känner om det inte är en person som gillar den...

lycka till!!
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Säkert inte inriden ordentligt. Att hon går när någon går framför, är flockinstinkt.

Börja om med inridning, lär hästen gå framåt för skänkeln.

Innan ni börjar, kolla upp henne hos veterinär. Har hon ont kommer hon nog aldrig bli positivt inställd till ridning
 
Sv: Vill inte bli riden!!

:bow:

Åh, du med dina trevliga och kunniga svar!! Vi pratade mycket om hösilage i somras :idea:

Tack för svaret! Jag ska lägga fram som förslag till ägarna att de ska ta kontakt med nån hm.... vad kan det heta.... typ kiropraktor eller motsvarande. Har fått några bra namn av hästmänniskor häromkring.

Sen jag började fundera i dessa banor känns allt mycket bättre, det känns som om hästen är lugnare (kanske inbillning). Och självklart har jag lite dåligt samvete för att jag har tvingat henne.....men vilken tur att jag inte ridit så mycket eller avancerat.:(

Tänk om man kunde förstå hästen...undrar vad hon försöker tala om för mig, som jag inte förstår???:confused:
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Hej!
Jag äger en kallblodstravare som jag ridit in och ridit totalt i ca 4 år nu. Hon har vart precis likadan och det kan hända att det kommer tillbaka samma beteende då och då men inte alls lika ofta och heller inte lika mycket.

Så här var det för min del:
Började rida henne, red lugnt i början i några månader bara för att varva ner henne och få bort "travvanan". När hon efter en tid hade börjat lugna ner sig och börjat lyssnat på vissa hjälper så började jag arbeta mer med henne. Började jobba ihop henne och tragglade med galoppen fast att hon inte hade de rätta musklerna ännu. . .

När hon började förstå att det var jobbigt att jobba på det här viset så började hon bocka, sparka, stanna och backa, ville inte gå frammåt, ville inte komma in från hagen (för hon visste att man skulle rid apå henne) och hon började bråka så fort man la till skänkeln.. När hon började göra såhär, trodde jag på en gång att hon had eont någonstans, att t.ex. utrustningen satt galet eller att tänderna behövdes raspas.

Vi böt utrustning flera gånger, tog ut kiropraktor, veterinär och bad t.om hovslagaren att titta igenom hovarna på henne, men vi hittade inga som hellst fel.

Eftersom att jag alltid hade trott att hon hade ont någonstans när hon började göra sådär, så slutade jag ridpasset och red bara en jätte kort stund eller skrittade en vända i skogen istället. Och då lärde hon sig att om hon bråkar, så slutar jag rida och då får hon gå ut i hagen igen.

När vi väl kommit på att hon bara "jävlades" för att hon tyckte det var jobbigt, så började jag om på nytt, började klättra i backar för att bygga upp muskler, började skritta långturer, och galopperade mkt ute i naturen utan att hon behövde anstränga sig (att vara samlad), för att hon skulle få upp konditionen.

Efter ett tag började jag jobba henne alltmer och mer. Hon bråkade fortfarande lite grann, men jag var så bestämd och gav mig inte. Hon skulle frammåt vare sig hon ville eller inte. Nu går hon som en klocka. Men det här beteendet kan komma tillbaka som sagt då och då,(t.ex. vid igångsättningen efter sommarbetet) men då visar jag bara vem som bestämmer och då går hon frammåt.

Nu säger inte jag att "din" häst inte har ont någonstans, för det ska man ju alltid kolla upp. Men det låter som att hon har precis samma beteende som min Roisemilla hade.

var bestämd! MVH Anna
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Tack för ännu ett bra svar!!! :bow:

Det är ju så jag har tänkt.... men nu måste jag först och främst få ägarna att få henne undersökt så att man kan utesluta att hon har ont.

Det känns ju inte kul att lägga ner pengar och jättemycket arbete när jag inte vet hur länge hon ska stå här. Dessutom är hon ju dräktig, så förr eller senare kommer ju en lång period då jag inte kommer att kunna rida henne alls. Och sen kommer jag säkert att få börja om igen. Och så samma visa igen....för hon kommer säkert att gå i avel nu resten av livet.

Men det konstiga är ju att hon har travat så bra...sprungit in mycket pengar..... MED skadan!!
 
Sv: Vill inte bli riden!!

om hästen har sprungit in en massa pengar trots en skada ..så måste jag säga så här.. vilken SNÄLL häst detta är ...min gissning är att denna häst förknippar arbete med smärta och orkar helt enkelt inte mer om hon dessutom forfarande har ont...
eftersom du har henne inackorderad så måste det ju finnas ett kontrakt där det står att ägare står för veterinär..lägg fram lite fint att hon verkar ha ont och att du vill för hästens skull få henne undersökt..förstår att du inte vill lägga ner för mycket tid utan att få något för det..vem vet en veterinär kanske inte ens låter er rida henne i slutänden..man kan ju bara börja i en ände..lycka till;)
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Jag tycker absolut ni ska börja med en veterinär, inte en ET eller liknande. Det kan mycket väl vara så att det finns anmärkningar som behöver behandlas. Inte särskilt ovanligt på travare som haft ett förflutet på bana.

Säger som ovanstående, det är bättre att lägga tiden på hästen när förutsättningarna borgar för att resultatet blir bra!
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Tack för bra svar!
Självklart är det ägarna som står för vet. kostnader.....håller på att fundera på hur jag ska lägga fram det på ett övertygande sätt ;-)
 
Sv: Vill inte bli riden!!

Nähä...de var inte villiga att låta undersöka henne.... gud så synd!!

"Nej, det tror jag inte" "Men hon är väl inte halt"? "Hon springer väl i hagen"? Osv osv..... Jag försökte verkligen ..... Det var bara att rida på....hon bara trilskas!

Blev faktiskt lite besviken nu :( Hade nog trott att de skulle vilja det!!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp