nice and happy
Trådstartare
Nå tips om vad man kan ge en häst som är väldigt svår född.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nops, pigga blir de av högenergifoder, lucern har högt proteinvärde och ganska lågt energiinnehåll.Oki, blir dom inte väldigt pigga av lucern? För hon får är väldigt pigg av sig nu så jag vill inte få en häst som blir helt galen
Fick tips om att ge henne kraft Rehab, så det får hon nu & bra hö i mängder!![]()
Det spelar ingen större roll. Strå kan man ge om hästen inte får i sig tillräckligt långa fibrer (t ex. om hästen är svår att få i tillräckligt med hö/hösilage) Jag ger pellets uppblött för jag tycker det är lättare att dosera pellets. För vissa hästar kanske det blir lite häftigt och de kanske föredrar att plocka med stråt under längre tid (vilket absolut är bra med tanke på ättiden) Introducera alltid nytt foder under lång tid. Jag tror man brukar rekommendera 2-3 veckors invänjning om man ska ge stor mängd. Jag använder lucern för att få till smrp/mj-kvoten så att den kommer över 6 så jag ger 1 kg till ponnyn och 1,5 kg till varmblodet. Ponnyn var bukig och hade tunn överlinje (=misstänkt proteinbrist) och hon är som en ny häst nu efter ca 3 veckors användningSkall man ha pellets el strå?
Det låter okej, dela upp på två mål (typ frukost+middag) och kör 1/2 kg (vilket är det jag tror du menar) under två veckor och se hur hon regerar innan du höjer ytterligare.Ok tack!
Hon har väldigt känslig mage, så jag hoppas att hennes tål detta.
Då kan man börja ge henne 1/5kg/dag kanske & sen öka på?
Hon är en liten ridhäst (fbl)