Vill ha upp henne mera i vikten!

Sv: Vill ha upp henne mera i vikten!

Grunden bör vara fri tillgång till ett analyserat grovfoder med högt näringsvärde. Hur sedan grovfodret ska kompletteras beror på dess värden och hästens behov.

det är högst individuellt.
men jag ger min avställda svårfödda pålle bla. Kraffts Gröna pluss.

Håller med ovanstående!

Förutom fri tillgång till analyserat hösilage med bra värden käkar mitt svårfödda fullblod lusern, soja, groov 125, korn och betfor (totalt 124 MJ i lätt träning).

du kan prova lucern, har hjälpt min polle han man har sett skillnad på ca.3 veckor

Oki, blir dom inte väldigt pigga av lucern? För hon får är väldigt pigg av sig nu så jag vill inte få en häst som blir helt galen :)
Fick tips om att ge henne kraft Rehab, så det får hon nu & bra hö i mängder! :)

Oki, blir dom inte väldigt pigga av lucern? För hon får är väldigt pigg av sig nu så jag vill inte få en häst som blir helt galen :)
Fick tips om att ge henne kraft Rehab, så det får hon nu & bra hö i mängder! :)
Nops, pigga blir de av högenergifoder, lucern har högt proteinvärde och ganska lågt energiinnehåll.

Ahha... Får ta & testa det... Hur mycket per dag skall man typ ge för att märka resultat?

Skall man ha pellets el strå?
Det spelar ingen större roll. Strå kan man ge om hästen inte får i sig tillräckligt långa fibrer (t ex. om hästen är svår att få i tillräckligt med hö/hösilage) Jag ger pellets uppblött för jag tycker det är lättare att dosera pellets. För vissa hästar kanske det blir lite häftigt och de kanske föredrar att plocka med stråt under längre tid (vilket absolut är bra med tanke på ättiden) Introducera alltid nytt foder under lång tid. Jag tror man brukar rekommendera 2-3 veckors invänjning om man ska ge stor mängd. Jag använder lucern för att få till smrp/mj-kvoten så att den kommer över 6 så jag ger 1 kg till ponnyn och 1,5 kg till varmblodet. Ponnyn var bukig och hade tunn överlinje (=misstänkt proteinbrist) och hon är som en ny häst nu efter ca 3 veckors användning:rofl: (alltså vi talar om en enorm skillnad!) Varmblodet var bara dåligt musklad så där har jag inte sett lika stor skillnad, men visst har hon blivit rundare över rumpan, det har hon:D Jag tror inte att det finns någon direkt gräns för hur mycket man kan ge, men det kanske någon annan kan svara på. har läst här dock att det finns de som både ger två och tre kilo om dagen utan problem. Men ta det lugnt i början så att mag/tarmfloran får möjlighet att vänja sig.

Ok tack!
Hon har väldigt känslig mage, så jag hoppas att hennes tål detta.
Då kan man börja ge henne 1/5kg/dag kanske & sen öka på?
Hon är en liten ridhäst (fbl)

Ok tack!
Hon har väldigt känslig mage, så jag hoppas att hennes tål detta.
Då kan man börja ge henne 1/5kg/dag kanske & sen öka på?
Hon är en liten ridhäst (fbl)
Det låter okej, dela upp på två mål (typ frukost+middag) och kör 1/2 kg (vilket är det jag tror du menar) under två veckor och se hur hon regerar innan du höjer ytterligare.

min lilla kuse svarade jätte bra på olja å korn. hade över 100 kg undervikt när jag köpte henne. e oxå bra me fri tillgång på hö

Något som funkat väldigt bra på hästarna i vårat stall är (förutom såklart fri tillgång på bra hösilage) en grötblandning av betfor och lusern. "Normalt" för att gå upp i hull på den är per dag 3 kg betfor (ja, torr som blötläggs, smidigt med pellets) och 4 kg lusern (vi använder Kvarnbyfoders, väldigt högt proteininnehåll!) och 3-4 dl olja. Blötläggs i STORA spannar (vi delar upp det på två mål, då krävs det murarspannar som fylls med vatten upp till kanten... det blir MYCKET mat!). Funkar väldigt bra för att få upp dom i vikt utan att det slår runt i huvudet på dom!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023