Vill ha superduperbra tips på hur man gör med häst som brallar i transporten!

J

Java87

Han är 4 år, går i och ur hur fint som helst. Står relativt stilla när man åker, MEN när man kommer fram till träningen/tävlingen. Herremin je... FUll rulle i transporten!! Hoppar å bankar å slår å är helt rabiat!! Har testat med öppen dörr, stängd dörr..
Det tråkiga är att det blir värre å värre.. Han åker brett just nu, men ingen skillnad..
Okej att han slår med bakbenen men de känns som han börjar ladda framåt oxå:eek:.
Tips??

Sv: Vill ha superduperbra tips på hur man gör med häst som brallar i transporten!

Det är rätt vanligt att de inte gillar när släpet stannar- vill ut vid varje rödljus:eek: Är den okontaktbar?
skulle vara konsekvent, men ta ut den ganska fort. Sen skulle jag träna på att ha den stående en stund i släpet- EFTER träning o gärna med mat.
Den kommer då troligen att lära sig, men håll koll på den o lämna den inte oövervakad.

Sv: Vill ha superduperbra tips på hur man gör med häst som brallar i transporten!

Nu har vi samma häst igen.:D Fast min är ett år äldre.

I början så flög jag ur bilen så fort vi stannat, för annars så såg transporten ut som "hela havet gungar".
Sen lugnade jag ner mig lite och tänkte, gjejorna får faktiskt hålla. Så jag tog fram klockan, först fick han stå kvar en minut, sen två osv.
Bara man har ett vakande öga på det hela så han inte går över frambommen eller så, så är det samma sak där som med hemska dommare. Det går över. Ett tips är att lägga höbalar framför hästen, då kan den inte sparka och i princip inte komma över bommen.

Sen får man stå ut med att folk kommer farande från olika håll för att hjälpa till i nöden när man står där och tittar på sin klocka.
"-Vad händer, ska du inte lasta ut?!"
"-Jo, om 45 sekunder."

Senast ändrad:

Han är 4 år, går i och ur hur fint som helst. Står relativt stilla när man åker, MEN när man kommer fram till träningen/tävlingen. Herremin je... FUll rulle i transporten!! Hoppar å bankar å slår å är helt rabiat!! Har testat med öppen dörr, stängd dörr..
Det tråkiga är att det blir värre å värre.. Han åker brett just nu, men ingen skillnad..
Okej att han slår med bakbenen men de känns som han börjar ladda framåt oxå:eek:.
Tips??

Låter som den har klaustrofobi.
har du last tränat den i lugn och ro hemma UTAN att det involverar att åka iväg? öva på det för att få bort stressmomentet och den inlärda vanan hos hästen att så fort trailern stannar öppnas luckan och man ska UT. Som Blandrastik skriver är det lätt att man som människa gör tvärtom - öppnar upp snabbt som satan kastar sig ur bilen och öppnar. det gör det hela värre för hästen får vatten på kvarnen mer och mer, att den ska ut och det snabbt.

Vid rödljus fungerar det skapligt.. Även alldeles precis när vi stannat på området dit vi ska, det funkar i ca 1-2 min max sen är de full rulle. SOm jag har gjort nu har han åkt färdigklädd å klar så de bara är att ta ut honom på momangen. Han är bufflig att hålla på me där inne där men inte helt okontaktbar. Kan lugna sig NÅGOT om man står med honom men de känns som en ohållbar situation:)

Jag tycker att det är mkt bättre att träna när den är avrastad- efter ridning. Inget vidare heller när man kommit hem o hästen vill ut.
Den träningen kan man ta sen- i små doser.
Det blir ju automatiskt så när man tävlar 2 klasser. Som regel lär de sig då snabbt.

Rättar mig efter att ha läst ditt svar.
att förekomma är bäst. ta ut den INNAN den har börjat- som belöning.

Nu har vi samma häst igen.:D Fast min är ett år äldre.

I början så flög jag ur bilen så fort vi stannat, för annars så såg transporten ut som "hela havet gungar".
Sen lugnade jag ner mig lite och tänkte, gjejorna får faktiskt hålla. Så jag tog fram klockan, först fick han stå kvar en minut, sen två osv.
Bara man har ett vakande öga på det hela så han inte går över frambommen eller så, så är det samma sak där som med hemska dommare. Det går över. Ett tips är att lägga höbalar framför hästen, då kan den inte sparka och i princip inte komma över bommen.

Sen får man stå ut med att folk kommer farande från olika håll för att hjälpa till i nöden när man står där och tittar på sin klocka.
"-Vad händer, ska du inte lasta ut?!"
"-Jo, om 45 sekunder."

Haha:) Ja de e samma kuse:) Stora hästar, stora bekymmer;) Närå..
Jo så har jag med tänkt litegrann, i början när jag fick honom,( har bara haft han i ca två mån) så fungerade det rätt bra, jag kunde ta med honom till dagis å hämta barnet efter en träning :) å lite så.. Detta har kommit nu på slutet och för att försvara mig själv (förstås;) ) så tycker jag inte att jag har förändrat nånting i mitt beteende vid framkomst till träning/tävlingsplatsen. Känner inte heller att jag har panik att ta ur honom direkt han börjar bråka utan har några ggr väntat på ren "pin tji". Dock har det kännts lite obehagligt de sista gångerna eftersom han även börjat lätta lite fram och som du skriver, vagnen är verkligen "hela havet stormar".
Vi har även funderat på de med klaustrofobi , vilket inte är helt omöjligt. Dock har jag ett stort Boggiesläp där han även står brett. Men han anser väl att de e litet ändå förstås..
Ska testa med höbalar och även att hålla ut sekund för sekund:)
Tick tack, tick tack...lååååånga sekunder :)

Jag är nog också inne på tanken att träna på att spänna av inne i finkan när den är stilla. Förut brukade jag lasta av ganska fort då man märkte att de ville ut "nu är vi framme".
Fick dock rådet att innan man åker iväg, låta dem stå och käka lite och softa innan man far, så kopplar de inte ihop lastning=skaka runt i finkan. Samma när man är framme, att de vet att man kommer verkligen inte av på en gång bara för att finkan stannat.

Om jag var du skulle jag börja träna detta på lugnare platser i början. Och med hästen rastad, som Axel sa. Kanske rida en sväng, lasta, åka till ridhuset. Stå där tills det är lugnt, och sedan lasta ur och ta en lugn prommis eller så innan man lastar igen.

Hur reagerar han om du öppnar framdörren och pratar med honom?

Jag fick ett råd av en gammal hästkarl att köra fram dit jag skulle, öppna framdörren och sedan äta lite picknick medan hästen får stå och mumsa hö. Först efter att man käkat käkat och hästen lugnat sig plockas den ut. Fungerade klockrent på min dåvarande unghäst.

Jag har testat att ha hö med mig men de struntar han fullkomligt i..
Öppnar jag dörren blir det värre än om den är stängd.

Ska testa att åka bara en vända här hemma och stanna på nåt mysigt ställe och låta han äta lite gräs eller nåt:)
Som de e nu åker man bara när vi ska träna eller tävla..

Som de e nu åker man bara när vi ska träna eller tävla..

Låter bra, för just det du skriver kan verkligen "ladda upp" en häst inför att åka. Att man alltid gör samma sak (väldigt rolig eller väldigt tråkig) när man åkt transport lär de sig fort ju, och då är det klart han laddar upp och vet precis hur mycket energi det blir kring tävlingsplatsen.

Det som vi gjorde när vi hade en häst som var likadan var främst att "träna" den på att stå i transporten efter ridpasst när han redan var lite trött. Korta stunder innan vi åkte som förlängdes allt eftersom. Efter ett tag tyckte han att det var skönt att få stå i transporten för där fick han vila och det blev nästan hans fristad. Då kom det automatiskt att han stod still även innan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 114
Senast: mackan
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: Rugge
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 396
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 746
Senast: Bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka