Vill ha lite tips! (långt)

O

Orkan

Nu kommer ett lite rörigt inlägg från mig.

Jag har vid vårat stallbygge fått en bjälke i huvudet,och har en spricka i huvudet och blödningar i hjärnan. Jag har huvudvärk men funkar bra för övrigt. Jag har varit inne på jukhuset i en vecka nu, är hemma över helgen och ska in på rehab på måndag igen.

Jag har ett inackorderingsstall som jag sköter det mesta i i vanliga fall, jag har där två dräktiga ston och ett föl. Sen har jag även två treåringar hemma på gården.

Det är dom här två jag vill ha lite tips med vad jag ska göra med dom. Inackorderingsstallet sköter dom installade nu så länge.

Treåringarna skulle ha sålts efter treårstestet i somras men har varit skadade över sommaren.

Den ena är riden lite efter betet. Han har inte haft några skador som drar ner något på priset men borde ridas mer innan försäljning för att få ut det bästa priset.

Den andra har varit halt över sommaren och är precis friskförklarad efter behandlingar i hovleder och strålbensbursor fram, detta efter att han varit på rymmen och skenat på asfalt. Denna hästen har jag ägt i lite drygt ett år. Det är en ganska svår häst som jag inte har kommit så långt med, han är inte inriden än. Han ska ridas in nu enligt veterinären.

Mitt problem nu då är att jag inte kommer kunna hantera dessa hästarna på ett tag. Jag kan nog knappt hantera dom på en månad och rida in den som inte är inriden än vet jag inte när jag skulle kunna göra det.

Jag skulle villja ha tips på vad ni tycker att jag ska göra. Ska jag låta dom gå kvar här och rida dom när jag kan göra det och sälja dom sen? Eller skicka iväg dom för in-/tillridning och försäljning? Eller sälja dom som dom är nu?

Självklart vill jag ha så bra betalt för dom, bästa hemmet och allt sånt för dom! Har jag kvar dom hemma blir dom självklart skötta men inte så mycket hanterade.

Hoppas att någon orkar läsa, och att det inte blev allt för förvirrat.

(Har eget företag med alla hästarna i, därför jag la det på denna sidan.)

Sv: Vill ha lite tips! (långt)

Just nu är det ju stiltje i hästförsäljningen så att sälja som de står nu till bra pris är nog svårt. Om du ska skicka iväg dem hänger ju lite på din ekonomi för en bra och seriös tränare kostar ju en del. Det är ju dessutom inte säkert att du får tillbaka det utlägget vid försäljningen. Det du tjänar bäst på är nog om du nu blir så frisk att du kan göra det själv om någon månad. Sedan bukar det ju lätta något med försäljningen till våren igen.

Rent krasst tycker jag du ska sälja hästarna för ett rimigt pris till det värde de står i idag.

Du vet inte när du kommer kunna rida igen, med den skadan du har ska du nog inte ge dig på att rida in en svår 2-åring på några månader iaf.

Säg att du kan ha dem säljbara om ett halvår - ett år. Då har de kostat dig mycket arbete och tid, samt mer pengar.

Visst, kan du rida igen om en månad är det bara att köra på enligt plan. Annars hade jag försökt säja dem för att bli av med dem och probemet de utgör.

Ska dom iväg så är det helt klart till någon duktig, speciellt den som har varit halt, behöver komma till någon som verkligen vet vad dom gör.

Pengar finns det, inte hur mycket som helst, men det räcker både till att skicka iväg dom och att ha dom kvar hemma till våren.

Det känns ju inte kul att sälja dom nu när man inte har kommit alls dit man vill med dom heller.

Kan jag rida om en månad så är det ju ganska lugnt men det vet jag ju tyvärr inte nu.

Nackdelen med den halta hästen är ju att det inte är säkert att den håller för ridning nu, och säljer jag den nu så kan jag nog knappt få ens samma pris som jag köpte honom för. Håller han för ridningen så borde jag kunna få det dubbla för honom iaf.

Egentligen vet jag att jag borde göra mig av med dom så fort som möjligt, jag kommer väl ha fullt upp med att börja jobba till en början, så det blir nog knappast ridning direkt när sjukskrivningen är slut.

Och som sagt så är en oinriden häst som dessutom är lite svårhanterad inte det bästa att börja rida på heller....

Känns bara inte alls kul att behöva göra sig av med dom innan man har kommit dit man vill.

En stor(skalig) hästuppfödare har sagt till mig att bästa tiden att sälja en häst, är på våren/sommaren.
Sämsta är på hösten.

Bästa tiden att köpa en häst (om man har stallplats), är på hösten.
Sämsta är på våren/sommaren.

Orsak:

Vår och sommar kan hästarna gå på bete, det finns gott om stallplattser och tid.
På hösten börjar stallen fyllas på och uppfödare får "panik" och vill bli av med hästarna. Detta är de villiga till att sänka priset i många fall.
Många hästägare börjar även komma i din sitts, "vad ska vi göra med hästen"?

Räkna på vad det kommer kosta dig att ha kvar hästarna till våren/sommare hemma.
Kolla hur lång rehab du kommer få.
Se vad summan blir av att du har kvar dom hemma tills din rehab är klar.
Be någon duktig ryttare sitta/rida in din häst (rida grunderna).
Ta över när du är klar med rehab.

Alt. skicka hästen på inridning men det kostar troligast mer om du inte suttit in hästen.

Eller sälj hästarna nu.

Senast ändrad:

Jo, tanken var ju att båda hästarna skulle sålts efter treårstestet i våras, även med tanke på priserna.

Jag ska iaf kolla med en duktig unghästryttare vad han säger om att ta den oinridna ett tag. Han ska dock helst inte longeras enligt veterinären så vi får se vad han säger om det. Det är ju inte säkert att han vill ha honom om han inte kan göra sitt arbete som han brukar göra.

Tack för tipsen iaf!

Jag är inte säker, men jag hade nog satsat mer på den friska hästen för att få ut ett vettigt pris för den.

Hur mycket kan man få ut för en "svår", oinriden (eller precis inriden) treåring som stått skadad? Går det att få ut en rimlig summa som täcker kostnaden för träning hos unghästryttare? Kanske ger det bättre odds vid en senare försäljning där du kan visa att hästen varit frisk under si och så länge varav si och så länge i ridträning?

Som köpare hade jag inte velat satsa många kronor på den f.d. skadade hästen som det låter på beskrivningen i dagsläget.

Jag håller helt med dig. Ska jag få ett hyfsat pris på den oinridna hästen så måste han ju ridas in först och även hålla för ridningen ett bra tag.

Ah, och då tänker du förstås att han måste ridas in så snart som möjligt... Jag var lite inne på att du skulle i princip ställa av honom över vintern, se till att han verkligen fått vila ut efter skadan och satsat på att få igång honom till försäljning inför våren. Men då står man ju också med risken att han inte håller för ridningen och då har han kostat pengar över vintern.

Huvudsaken är i alla fall att du prioriterar din egen hälsa. Känner du att det bästa är att sälja hästarna så fort som möjligt - gör det, och bekymra dig inte över att du tappar pengar. Får man en bjälke i huvudet har man rätt att prioritera det viktiga här i livet!

Om longering är ett problem för den skadade/fd skadade, så kolla upp en Akademisk ridkonst-tränare, och hör om någon sådan kan ta emot hästen.

Där är alterantivet till longering att de arbetar vid hand och inte på volt.

Då får du precis som inom "engelsk ridning", inridning av hästen, samt en god grund.

Jag har nu hittat en tjej som kommer ut och tar hand om hästarna ett par dagar i veckan. Om ca två veckor kommer den fd skadade hästen åka på inridning. När han kommer tillbaka så borde jag kunna rida honom.

Det känns iaf som att det mesta har löst sig nu. Dom får säljas längre fram/till våren istället.

Känns bättre att kunna få den skadade hästen inriden innan han säljs också. Han har inte haft en bra början på livet så då vet man att han funkar bra innan han säljs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar