Vill ha ert "second opinion"! Långt.

Sv: Vill ha ert "second opinion"! Långt.

Är det en så stor sak med eksem, så får jag låta de som har erfarenhet av sånt köpa de hästarna helt enkelt.

Grejen är att man aldrig vet; att inga garantier finns. Jag köpte faktiskt en eksemhäst för ett antal år sen. Jag hade honom på foder ett halvår först och fick honom sen för ett mycket bra pris. Hans eksem var rätt hanterbart och fortsatte vara det de åren jag hade honom.

Vår första häst som är en import har däremot ett mycket gravt eksem sedan många år nu. Visst; det går att sköta det, annars skulle han ju varit död nu, men det är nästan ett heltidsjobb på sommaren!

Och; när man köper eksemhäst så vet man aldrig hur besvärligt just den hästens eksem kommer att bli.

Ett svar till alla, egentligen, angående det där med eksem:

Jag har en häst med lindrigt till måttligt eksem (svenskfödd, för övrigt, och jag ser fler fördelar med svenskfödda hästar än eventuell eksemfrihet....), och jag bor i norra Halland, ca 3 mil söder om Göteborg. Inte vid havet, men i ganska öppet landskap.

Min häst går ute dagtid varje dag, med flugtäcke (ej eksemtäcke), som jag köpt på Rusta för 299:- (min bästa affär nånsin, så jag köpte två). Han smörjs varje till varannan dag med Ökozon-preparat, har delat på ett "Ökozon-paket" med en stallkompis och betalat 1500kr för det. Om eksemet trots insmörjningen "blossar upp" och ger håravfall någonstans, så behandlar jag lokalt med Hydrokortison-salva som jag köper receptfritt på apoteket. Kostnaden för det ligger väl på 200 - 500 kr på ett år.

Hästen står uppstallad nattetid, men jag betalar inget extra för det jämfört med dem som har sina hästar ute dygnet runt. Vi betalar samma stallhyra året runt oavsett hur mycket hästen är inne eller ute och hur mycket hö den äter. De flesta hästarna i stallet (16 st) är faktiskt inne nattetid på sommaren!

Totalt har jag i år alltså lagt 600:- (två täcken) + 1500:- + 300:- = 2400:- i "eksemkostnader". Det är för mig nästan två månaders stallhyra.

Jobbet med eksem tycker jag inte är så farligt så länge jag är hemma och rider i stort sett varje dag. Då lägger jag kanske 10-15 minuter extra per riddag för att sköta eksemet. Men det är lite jobbigt att åka på semester sommartid. Nu står jag ju i ett större stall där det alltid finns någon som är hemma och kan ta hand om en extra häst i någon vecka, men det är ju ändå inte som att göra det själv och det finns ju en liten gnagande oro för eksemet under hela sommarperioden.....

Och för er som undrar: Nej, jag valde inte att köpa en eksemhäst, utan han har fått eksem medan han bott hos mig. Och jag hade nog inte köpt en häst med eksem, utan letat efter en som var frisk.

Eksemhäst?
På betäckning?
Lär vissa sig aldrig?

Vem skall ha eksemfölet då?

Totalt har jag i år alltså lagt 600:- (två täcken) + 1500:- + 300:- = 2400:- i "eksemkostnader". Det är för mig nästan två månaders stallhyra.

Och det var den billiga varianten.
Det blir ändå 24 000:- på 10 år.
Om man lägger dessa på hästens pris och köper en frisk häst i stället för 54 000:- så får man en ganska så schysst häst.

Och det var den billiga varianten.
Det blir ändå 24 000:- på 10 år.
Om man lägger dessa på hästens pris och köper en frisk häst i stället för 54 000:- så får man en ganska så schysst häst.

Javisst. Och jag skrev också det i en del av mitt inlägg som du inte citerade, att jag aldrig skulle köpt en eksemhäst, utan att min häst fått eksem medan jag haft honom.

Det var bara ett så bra räkneexempel så jag lånade det.
Den ekonomiska sidan liksom.
Det ÄR inte billigare att köpa en eksemhäst.

Men jag tror givetvis att ni alla har rätt. Jag är som sagt väldigt tacksam över att ni lärt mig hur allvarligt det är med eksem, oavsett hur "svår" den är, och jag kan försäkra er om att jag insett att en eksemhäst INTE är någonting för mig!

Tack så hemskt mycket :love: Det är skönt att ha hamnat på ett forum (eller snarare en forumsdel) där folk faktiskt är ute efter att hjälpa, inte stjälpa "nybörjare" som jag.

:bow:

Jag tror att det är klokt att köpa en frisk häst. Jag köpten en häst som inte kostade så mycket för att han är lite knäpp. Men det kostar mycket i tid, lektioner och det är nästan omöjligt att få avlastning. Nu önskar jag att jag satsat på en annan häst. Jag älskar honom men hur gammal blir en häst? Ibland behöver man avlastning/ledigt och det förenklar så mycket om man kan unna sig det utan att våndas. Har sett trådar här där folk lämnat sina exemhästar till någons vård i 10 dar och sen kommer hem till en sönderkliad häst. Spara ett tag till o vänta på en bra och frisk häst. Du kan få en frisk häst för 30 000 som är lite äldre om du har bråttom.

Det var bara ett så bra räkneexempel så jag lånade det.
Den ekonomiska sidan liksom.
Det ÄR inte billigare att köpa en eksemhäst.

OK, håller fullständigt med om det.... Och mitt exempel är ju som sagt den BILLIGA varianten.

Min äldsta är 29 år och "still going strong".
Jag har haft honom i 21 år.
Tänk på det när ni köper en Islandshäst.
Det är ett väldigt långt åtagande.

Ja, det var en retorisk fråga, grannens isis blev 35 o vissa blir ännu äldre. Det jag menade är att under alla de här åren är det inte rimligt att man alltid ska se efter sin häst själv som någon tyckte i en annan tråd(som fö handlade om en exemhäst). Eftersom de blir så gamla har jag köpt isisar som är 18 år. Pigga o vid god vigör. Jag räknar med att de ska bli 30 båda två. Minst.

Senast ändrad:

Min ska bli 40 , ligger i släkten. Super-Stjarni fra Svignaskardi blev nåt sånt, morbror till min. Då är jag kanske på hemmet.

Jag blir så trött.
Ingen vill köpa ett föl med en eksem-mamma.
Så det blir en kostnad på uppåt 30 000:- för ett föl med slaktvärde för 50kg hästkött.
Kan det vara 20:-/kg?
Totalt 1000:-?

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 611
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka