Vill ha ert "second opinion"! Långt.

P

Phillippa

:D Jag är så himla lycklig! Har sett över ekonomin för att skaffa isis i höst eller vinter och nu verkar det som att det går, om jag bara lever litet snålt själv (vilket inte är några problem). Jag är efter många år i ridhus/paddock väldigt trött på att rida skolat och vill helst lufsa runt i skogen, träna pilbåge från hästrygg och träna horsemanship. Alltså behöver jag inte en speciellt välskolad häst, och inte heller en häst med perfekta gångarter. :idea:

Var just iväg och tittade på ett stall som verkade dömysigt och som ligger lagom nära. Tog en ridtur med frun i ägarfamiljen och det känner som att vi "connectade" (jag vet, jag kan inte svenska...) väldigt bra! Jag har fått ett grymt bra erbjudande vad gäller stallplats (semi-lösdrift) där och som sagt... Det känns väldigt bra överlag. Där har jag inga tvivel, och fram tills jag har råd att köpa egen pålle skall jag nu vara medryttare på en av deras hästar. :love:

I samma veva fick jag ett erbjudande av en av hästägarna på stallet, som har en häst till salu. Jag blev minst sagt intresserad (hästen är dessutom i ungefär samma prisklass som min plånbok viskade att den tänkt sig). Tänkte berätta litet om denna häst, och hoppas på att ni vill lämna en liten kommentar :D Kommer hålla informationen kort eftersom jag inte vill utelämna ägaren på något vis...

Hästen är en svenskfödd valack (precis som jag ville) och är inte skimmel (jag vill inte ha en skimmel, huga för att borsta såna...). Den är åtta år och har ridits regelbundet i tre. Växte upp i stor flock på sandängar. Han har passanlag men är inte tränad. De tre vanliga gångarterna är fina och rena, tölten är under utveckling eftersom han har svårt att tölta långsamt (vem bryr sig :love: ). Har passanlag men är inte passad. Han är allmänt snäll mot människor, hästar och andra djur. 130 cm i mkh.
Hästen är mest riden i skog och mark och är positiv och villig att göra rätt. Hoppar gärna naturhinder i skogen och badar gärna. En bra långrittshäst, men har inte tränats mycket i paddock/ridhus/ovalbana. Han har horsemanshiptränats, gått som handhäst och är van vid tömkörning, longering och löshoppning.

Han är uppfödd hos nuvarande ägaren, är chipmärkt och har pass. Tyvärr har han lindrig eksem, men det var inga problem att hålla i schack med täcke under sommaren. För övrigt har han aldrig varit sjuk eller halt.
Ägaren vill ha runt 30 000 för honom.

ee. Mökkur frá Varmalaek...

Vad tror ni? Oroar mig mest för eksemet men både ägaren och stallägaren (han har stått i deras stall) säger att det inte är farligt alls, att det just är lindrigt och att han inte får några problem om man har täcke. I övrigt tycker jag att han verkar PERFEKT :love:

Eventuellt köp kommer inte stunda förrän i höst eller vinter, men funderar på att be ägaren om att få träffa honom under sommaren och kika på eksemet.

:banana:

//Phillippa, som är så tittig att hon håller på att spricka och som SJÄLVKLART skall titta på fler hästar innan hon bestämmer sig...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill ha ert "second opinion"! Långt.

Hej!

Hur mycket har du ridit gångarter?
Finns det möjlighet att rida för instruktör på stallet? Finns det ridbana/volt/ridhus?

Även om du mest är intresserad av att rid i skogen så behövs det de fakto böjas och töjas lite på volt ibland.
Och att rida lektioner kommer behövas för at du och din framtida häst skall utvecklas tillsammans.

Hästen låter ok förutöver eksemet!
Men det är helt upp till dig! Är du beredd att ta hand om en eksemhäst? Att eksemet är "lättskött" nu äringen garanti för att det inte blir sämre. Tyvärr måste man tänka så.
Personligen skulle jag inte köpa en häst med eksem, inte ens "lindrigt". Det känns som att börja på minus.
Men det är bara DU som kan bestämma hur DU vill ha det!

Lycka till och jag håller tummarna för att du hittar din drömhäst! :)

/Malin

Jag håller med Freyr! Att köpa sig en häst med "lindrigt" eksem är lite som att börja på minus.
Som Freyr sa finns det ingen garanti att eksemet håller sig i schack alla år.

Det finns mååååånga fler hästar med samma kvalitéer utan eksem. Och tro mig, det gör skillnad att inte behöva smörja och pilla varenda dag. Det är inte ofta bara täcke hjälper.

Vet själv hur det är när man kommer på hästköpartankar och man förälskar sig i första hästen, och visst tusan är det svårt att släppa denne!
Men det är du som ska ha hästen, och det är du som ska välja i slutändan. Hoppas du hittar just din häst! :)

/Carla

@Freyr: En del. Det är först på senare tid som jag fördjupat mig på islandshästar på ett mer seriöst sätt, mer än att bara rida turridning. Det finns paddock att tillgå, och iom att stallet ligger väldigt nära Göteborg tror jag inte att det skall vara några problem att fixa lektioner om man vill ha det. Jag har tänkt ta åtminstone några lektioner på min nya häst i början, för att lära känna den bättre. Det är ju, som du säger, bra att kunna rida åtminstone semiskolat (hehehe) emellanåt!

@båda: Ja, det är det jag tänker med eksemet också. Frågan är helt enkelt om det är värt det. I och med att han är så ung, så kanske han utvecklar kraftigare eksem? Precis som ni säger. Det tåls helt klart att tänkas på!

Jag kommer som sagt titta på många, många fler hästar och kan dessutom få hjälp av några bekanta som har isis-gård att hitta just hästen för mig. Jag skrev nog mest det här för att det var en så HIMLA lyckad hästdag och för att jag är så uppåt! Ville skriva av mig litet :D Jag hoppas verkligen att jag hittar hästen med stort H!

Håller också med. Köper man en eksemhäst bör man veta exakt vad man ger sig in på. "Lindrigt" använder de flesta säljare som argument. Vad det innebär är väldans olika.

Om man tycker om att göra följande (en del dagligen):
Täcke, täckestvätt, täckeslagning, schamponering, ev. uppstallning på sommaren med mockning, smörja salva och ha en häst som ev. är ganska "ticsig" under värsta insektsperioderna.

Så är eksemhäst ett alternativ. I vilket fall ska man noggrannt tänka igenom det. Det är inte heller lätt att överlåta skötseln åt någon annan om man vill åka på semester eller dylikt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en eksemhäst, oavsett pris. (Och ändå har jag gjort det, men det var väldigt speciella omständigheter.)

@sjoberga: Tack så mycket för din åsikt :D

Som de andra säger... att ta hand om exemhäst tar lite mer av din tid.
Om du sedan har skral ekonomi kanske du ska tänka ut hur mkt extra pengar du måste lägga... exemtäcken (de går lätt sönder när det tjaffsas i hagen) och alla salvor & krämer & schampon som hästen skall smörjas med.

//Charli

Som de andra säger... att ta hand om exemhäst tar lite mer av din tid.
Om du sedan har skral ekonomi kanske du ska tänka ut hur mkt extra pengar du måste lägga... exemtäcken (de går lätt sönder när det tjaffsas i hagen) och alla salvor & krämer & schampon som hästen skall smörjas med.

//Charli

Håller med - den ekonomiska konsekvensen av ekemet är viktig att ta i beaktande! Ett bra exemtäcke kostar nästan 2.000 kr, du behöver minst två för att ha möjlighet att ta hem för tvätt och lagning. Dessutom måste du räkna med att de måste ersättas ganska ofta, när de helt enkelt är FÖR trasiga för att kunna lagas. :eek:

Salvor, krämer samt ev veterinärbehandling p g a exemet kostar också...

Dessutom måste du dela ÅNGESTEN som din älskade häst upplever sommartid... Oavsett täcke och hur mycket krämer och insektsmedel som helst så blir de stressade av insekterna... Har själv sett hur "orättvist" det är i hagen när exemhästen, med täcke och MASSOR av insektsmedel är väldigt stressad av insekterna, samtidigt som kompisar i hagen (utan exem) helt utan insektsmedel ändå kan beta lungt... :crazy:

Jag måste hålla med föregående inlägg och avråda dig att köpa en eksemhäst och det blir inte bättre av att den är svenskfödd och ändå har eksem! Vitsen med att köpa en svenskfödd eller läs ej född på Island, är just att slippa och minimera risken för eksem. Men nu har denna redan eksem och då kan det ju kvitta om du köpt en Islands-import... En så ung häst med eksem, kommer nog tyvärr att bli sämre som äldre och efter 15-18 års ålder ungefär, tenderar eksemhästar att bli kraftigt försämrade. Tro mig, jag har haft några stycken och har lovat mig själv att inte ha en enda eksemhäst mer.

u tar inte eksemen så mycket tid men när de blir äldre och sämre då tar det en himla tid och är kostsamt! Räkna med ett nytt ekksemtäcke om året, extra fodertillskott för att lindre eksemen och en massa olika smörjor för ett kanske ca ett par tusen om året. Du äger ju inte heller stallet och vad händer om du av en eller annan anledning inte kan vara kvar där? En flytt kan radikalt försämra hästens tillstånd genom dels stressen att byta miljö, flock och nya kamrater och rutiner och du kanske får vara i ett stall med sämre möjlighet till skydd för din eksemhäst.

En annan sak jag reagerar på är att hästen är riden i 3 år men inte kan tölta sakta!!! Antingen har den verkligen svårt för sig eller så har den inte blivit tränad på rätt sätt. En häst med passanlag dessutom, den borde ha lätt för tölten om den inte är väldigt stel och passbunden. Jag tycker helt klart att 30000 är överpris för den här hästen och dessutom tycker jag du skall välja en frisk häst med bättre gångartsanlag. Du kan få tag i bra och friska hästar genom att bara lägga på 5-10000 till. Och om du inte har råd med det då tycker jag du skall spara lite till och fundera igenom noga at du har råd.

Det kommer alltid extrautgifter med en häst, tex om den skadar sig eller annat. Det kostar att gå på kurs och det kostar att skaffa en bra utrustning och man vill ha råd till saker både åt sig själv och åt hästen. Räkna med att en eksemhäst kostar dig ett par tusenlappar extra om året. På 5 år är det 10000. Är det då inte värt att hellre lägga de pengarna på en frisk häst från början? Dessutom kan man ha himla tur och faktiskt hitta en frisk häst billigt också.

Det är lätt att tycka att det är ett bra erbjudande men jag tycker skall tänka dig för ordentligt och titta på många fler innan du bestämmer dig och om du ändå vill ha den hästen, så pruta på priset! Den har uppenbart svårt för tölt eller är dåligt tränad/riden och dt sätter ner priset. Den kan dessutom ha ont någonstans eftersom den har svårt för kort tölt/samling. Så för mig låter det som affären är mest fördelaktig för säljaren som slipper bekymmer med eksem och kan skaffa sig en häst med bättre gångarter. Tänk på att det du beskriver är svårsålt och att om du skulle upptäcka att det blir för dyrt med häst, kanske tvingas flytta till ett annat stall med dyrare hyra, måste du kanske dumpa priset rejält om du måste sälja och det kan vara svårt ändå. Du ser ju själv hur ointresserade vi är som svarar dig av en sådan häst.

Så mitt råd till dig är: leta vidare och höj den summa du är beredd att ge en smula eller om du är duktig på häst, köp en oinriden unghäst. Det finns gott om sådana och du kan få tag i en bra och frisk sån för 30000. Rid in den som en vanlig häst och gå på kurs med tölten. Eller hitta en duktig tränare och lämna den en månad. Vet bra sådana som bara tar 3000/månad. Man kan också hitta äldre hästar billigare men dså måste du räkna med att de fort tappar i värde efter 15 års ålder. Å andra sidan så kan du hitta en bra läromästare och du kan ha tur och hitta en 18-åring för 20000 eller mindre som är fräsch och eksemfri och håller i 10 år att rida.

Senast ändrad av en moderator:

Låter som en trevlig häst på många sätt. Men eksem... :crazy: Det är svårt att avgöra om priset verkligen är rimligt tycker jag. Det handlar om hur bra gångarter den har och hur "outvecklad" tölten är tycker jag.

Nej, jag tycker inte du ska köpa en häst med eksem.
Men du skrev något om att priset passar din plånbok... kan du inte lägga mer än 30000 kr och vill ha en FRISK häst så får du kanske inte så mycket färdig ridhäst för de pengarna. Tja, det skulle vara en gamling då; en rutinerad sådan som kanske är kring 20 år eller äldre.

Jag tackar JÄTTEmycket för dessa trevliga, informativa svar. De ägare med eksemhästar jag har träffat har på ett ungefär tyckt att jaja, litet eksem har väl aldrig skadat (ägaren!), det är bara litet extra jobb och kostnaderna har inte varit så överdrivet mycket större. I stallet där jag jobbade hade en av de två islandshästarna eksem, men den hästen var stallägarens privata så hon skötte den och det var inte mycket prat om eksemet.
Men när jag läser era svar blir jag osäker, och bestämmer mig på en gång för att fortsätta leta istället. Jag lägger, som ni säger, hellre "eksempengarna" på en frisk häst som är perfekt för mig än en som visar sig ställa till med trubbel och EXTRA oanade utgifter, fler än vad en häst redan kan "ställa till med"...

Är det en så stor sak med eksem, så får jag låta de som har erfarenhet av sånt köpa de hästarna helt enkelt.

//Phillippa, som inte skulle ha någonting emot att ha en 18-årig läromästare... :)

"jaja, litet eksem har väl aldrig skadat (ägaren!), det är bara litet extra jobb och kostnaderna har inte varit så överdrivet mycket större"

VA????

Eksem är otroligt plågsamt för hästen, det kräver (oavsett hur mycket det är) otroligt mycket av dig som hästägare för att hästen skall slippa lida av den otroliga klådan som uppkommer.

Går täcket sönder måste det lagas direkt, annars blir revan större och större. I vissa fall kan du inte ens ha din häst ute vissa tider på dygnet då hästen blir så biten och stressad av alla knott.. Utan rätt vård och omsorg så kliar hästen av sig man och svans, i värsta fallen kan det bli stora sår som blir infekterade och tänk dig då hur hästen mår.

Jag har en eksemhäst, hon SKALL smörjas två gånger per dag, och hon har LINDRIGT med eksem, det syns med andra ord inte för andra ögon än vältränade ögon. Jag skulle med andra ord kunna lura en okunnig människa till att köpa henne för mer än hon är värd, och det trots eksemen.

Att säga att lite eksem inte skadar är som att säga att inte fan gör det något med lite svamp i underlivet, du riskerar bara att bli steril, hästen riskerar bara att lida onödigt många månader.

Det kan du ju ta och hälsa den otroligt kunniga hästägaren som blåser av eksem som en liten förkylning.. ;)

*KL*

En annan sak när det gäller exemhästar är också att uppstallningen är viktig! Man måste ha möjlighet att stalla upp hästen även sommartid ifall det är mycket insekter och allra helst möjlighet för hästen att själv kunna gå in i "insektsfri" miljö, t ex vindskydd med köldbarriär för ingången. Om man inte har eget stall är man ju väldigt mycket i händerna på stallägaren. I de fall stallägaren har stor förståelse för exemhästar, kanske har egna hästar med exem så är det nog inget större problem. Men om man av någon anledning måste flytta till ett annat stall är det inte säkert att det är lika lätt med förståelsen där... Utan eget stall kan du då hamna i en väldigt jobbig situation...

Philippa, hur mkt jobb det är med en eksemhäst beror helt o hållet på hur många hästbitande knott det finns där du ska ha den. Där jag bor finns det knappt knott. De som har eksemhästar här gör ingenting med dem och det syns inte på hästarna men om de åker till inlandet blir de jättebesvärade. Så allt beror på mängden knott. Är det ont om knott i ditt område kanske du gör ett fynd. Är det ett område med mkt knott kan det bli en mardröm. Marie

Helt rätt.

Min erfarenhet av att ha hållit med på islandshästar i Göteborgstrakten är att det är ytterst få ställen som det kan funka att ha en eksemhäst på ett enkelt sätt på där.

Du måste långt ut från stan ut i kustbandet på strandängarna och det är nog svårt att hitta något ställe att ha häst på där då marken där är för svindyr för vanligt hästfolk.

De flesta stallen ligger ju INÅT landet och där har man nära nog landets högsta förekomst av blöta hagar och knott :cry: I Lerum/Floda där jag bodde vet jag att eksemfrekvenserna hos importerna låg skyhögt över riksgenomsnittet.

Jag har haft eksemhäst i Göteborgsområdet men jag skulle INTE göra om det :cry:

Tyvärr har han lindrig eksem, men det var inga problem att hålla i schack med täcke under sommaren.

30 000:- för en Svenskfödd eksemhäst som inte kan tölta ordentligt och bara är 130cm hög.
Det är ett rån.
Om hästen behöver eksemtäcke på sommaren så är eksemet inte lindrigt.
Det är allvarligt.
Den hästen är värd max 12 000:- om ens det.
Köp en frisk häst, det blir billigast så.

Hemma hos mig så går 2 eksemhästar.
De ser ut som om de vore friska.
Men de är båda svårt sjuka i eksem.
De är dock välskötta.
På sommaren så innebär det ständig passning 6 veckor kring maj och 3 veckor i september.
Jag bor på gården och hela familjen pysslar om dessa hästar.
De tas in och ut och täckas och annat per timma efter vädret.

Kan du ägna dygnet runt i 10 veckor varje sommar åt din häst?

Lite OT, men ändå inte.

Du har ju din exemhäst på betäckning, eller hur? Vill/kan/orkar verkligen en hingststation sköta ett exemsto genom att smörja två gånger per dag, ta in mitt på dagen, kolla täcken, tvätta täcken i en och en halv månads tid?

Låter helt obegripligt i mina öron.

Men islandshästingsthållare kanske har andra toleransnivåer för vad som är rimlig arbetsinsats med de tillresta stona.

@IrpaSnirpa: Jag vill bara påpeka att det INTE är ägaren till hästen som är till salu som har sagt någonting i den stilen! Hon sade bara att den hade lindrigt eksem, och inte har några problem för tillfället!!

Jag kan lika gärna säga det "högt":
Ägaren till hästen har endast sagt att hästen har eksem och att det fungerar bra hos henne. Hon har aldrig sagt någonting om hur mycket jobb det är.
Detta vill jag poängtera eftersom jag verkligen inte vill smutskasta någon!

Men jag tror givetvis att ni alla har rätt. Jag är som sagt väldigt tacksam över att ni lärt mig hur allvarligt det är med eksem, oavsett hur "svår" den är, och jag kan försäkra er om att jag insett att en eksemhäst INTE är någonting för mig!

Tack så hemskt mycket :love: Det är skönt att ha hamnat på ett forum (eller snarare en forumsdel) där folk faktiskt är ute efter att hjälpa, inte stjälpa "nybörjare" som jag.

:bow:

Lite OT, men ändå inte.

Du har ju din exemhäst på betäckning, eller hur? Vill/kan/orkar verkligen en hingststation sköta ett exemsto genom att smörja två gånger per dag, ta in mitt på dagen, kolla täcken, tvätta täcken i en och en halv månads tid?

Hingsthållaren gör ej detta, utan en bekant till mig, jag har inte ställt kravet på henne att göra det i samma utsträckning som jag gör, hon gör på sitt sätt och det fungerar utmärkt, själv är jag för pjåskig när jag har henne hemma och därför smörjer jag såpass mycket som jag själv anser att hon behöver.

Men självklart ställer jag inte så höga krav på någon som frivilligt gör det, jag är endast tacksam för det de gör med henne, och än så har inga problem uppstått.

Helt rätt.

Min erfarenhet av att ha hållit med på islandshästar i Göteborgstrakten är att det är ytterst få ställen som det kan funka att ha en eksemhäst på ett enkelt sätt på där.

Jag har haft eksemhäst i Göteborgsområdet men jag skulle INTE göra om det :cry:

Eftersom Göteborg ligger i sankmark så är detta område inte lätt att ha eksemhäst på. Vet detta av erfarenhet på många hästar då jag arbetat på ett turridningsföretag i Floda och där var det jobbigt att sköta eksemhästarna pga all knott.

Man bör verkligen tänka sig för innan man skaffar en islands(född)häst och tar den till Göteborg, för även de utan eksem lider större risk att drabbas av eksemen här nere..

Knotten är det som gör att jag tvekar att ta med mig Yrpa hem om/när vi flyttar tillbaka till Göteborg.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 611
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 345
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka