Jag tror att det är väldigt få hästtjejer/killar som inte önskar sig en egen häst så du är verkligen inte ensam. Jag var en av dem och nu i efterhand är jag så tacksam för att det inte blev någon häst för stackars stackars den om det hade blivit verklighet. Jag tyckte som alla andra i din ålder att jag kunde allt, jag hade ridit sedan jag var fyra år och ridit på ridskola sedan jag var sju. Jag kunde ju en massa men verkligen inte nog för att ha egen häst. Ärligt talat kunde inte de jag red hos privat det heller. När jag tänker tillbaka ser jag hästar som varken skoddes, sköttes, fodrades eller stallades så som hästar har behov av. Veterinärvård var uteslutet, det var för dyrt. Betedde sig hästarna så var de dumma, ont hade de ju inte för de galopperade i hagen... Ja jösses så mycket okunskap.
Jag köpte min först egna häst när jag var 33. Även då saknade jag enormt mycket kunskap trots att jag hade jobbat med hästar, gått utbildningar på SLU och ridit väldigt länge. Jag är femtio nu och jag har fortfarande mycket kvar att lära även om jag nu anser mig ha tillräcklig kunskap för att ha häst.
Man ska vara medveten om att för de flesta som har häst innebär det att man inte gör så mycket annat än lever och andas häst. Det finns helt enkelt inga pengar till utefika, resor eller andra intressen. Knappt ens till kläder till sig själv. För mig är det värt det men för andra inte.
2011 hade jag en häst som blev sjuk. Från en dag till en annan gick hans kostnader från ca 2000 kr i månaden (jag har mina hästar hemma i eget stall så ingen stallhyra är inräknad utan enbart hans personliga kostnader) till runt 8000 kr. Han behövde specialskoning var fjärde vecka, medicin som kostade ca 3500 kr i månaden, specialfoder och enorma mängder grovfoder för att inte tala om all extra skötsel och veterinärvård han behövde. Han kostade det varje månad resten av sitt liv för det var inget som gick över. Det är sådant man får räkna med som hästägare.
Det är så mycket man behöver kunna för att hästägandet ska bli roligt för både häst och människa. Saknas kunskap blir det inte roligt för man stöter på det ena problemet efter det andra som hade kunnat undvikas om kunskapen hade funnits.
Så, mina bästa tips, rid så mycket du kan, häng på de som kan och sug åt dig som en svamp. Läs på allt du kan komma över, lär dig allt som står på hastsverige.se, var kritisk i ditt tänkande och kolla upp det andra säger. Lär dig så mycket du någonsin kan och utbilda dig till ett välbetalt yrke så kommer du ha många fina år ihop med hästar sedan. För, det bästa med hästar är att man aldrig blir för gammal och det finns alltid mer kvar att lära sig.