Jag håller med
@Nytant ! Den bästa hästtiden i mitt liv var i din ålder, 12-18 ungefär, när det fanns så mycket drömmar, planer och energi till hästarna! Det kan vara fantastiskt även utan egen häst. Det känns inte så, när man gråter av maktlöshet och ser framför sig flera år som måste gå, då är det mest grått och hopplöst i stunden. Där är vi garanterat många som varit.
Jag tjatade, bönade, bad, försökte ingå alla möjliga och omöjliga avtal för att mamma skulle ge mig en häst men det var lönlöst. Och jag visste ju egentligen varför, som vuxen är det ännu tydligare. Som de andra sagt, det är mycket pengar man ska ha "över" utan att vilja använda till något annat. En beredskap att slänga sig i bilen och åka till stallet på nyårsafton, ta ledigt från jobb med kort varsel för att åka till veterinär eller möta upp hovslagare, ständigt sätta hästen först, före sig själv, syskon osv. Även vuxna har drömmar och mål som de kanske hellre vill använda sina pengar till, om det nu ens finns pengar över. Att köpa häst som vuxen var kul, men det var inte som jag hade tänkt ändå. Ansvaret vilar tungt på ens axlar. Det är inte alltid en varm mule ovanför en boxdörr, ibland är det en gipsad hov eller ett sår som måste sys som väntar där i stallet.
Är man intresserad av att tävla är det dessutom en ganska dålig idé att binda upp sig på en egen häst, den kan skada sig eller bli sjuk. Att träna och bli så bra man kan på att rida kan ge många möjligheter att rida andras hästar. Att älska en häst och ha en relation med den är gratis. Medryttare, skötare, kanske halvfodervärd om kostnaden är hanterbar, är alla bra sätt att få spendera mer tid i stallet med hästar.
Det bästa sättet att ev, kanske, i framtiden, få en häst är garanterat att inte tjata på föräldrarna utan visa att intresset inte går över, att du kan ansvara för tex en sköthäst och ha respekt för alla uppoffringar hästlivet kräver. Tala om för dina föräldrar att du förstår varför de säger nej och att du ska göra det bästa av situationen ändå och hoppas att det kanske kan finnas möjlighet för er/dig att ha häst längre fram. Och i all välmening, det är väldigt trevligt att presentera sig inför andra människor, men skriv inte ut ditt namn, det ska man vara försiktig med på nätet
Lycka till!