Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Jag är sugen på att klippa min unghäst då hon kommer att hållas igång en hel del i höst/vinter med löshoppning osv! Tänkte göra en mild variant och bara filtklippa henne, det är dessutom kanonsnyggt om man klipper noga! :d

Så in med bilder på era filtklippta hästar! :D

Sv: Vill ha bilder på hästar som filtklippta! (Inspiration)

Vilken bra tråd, ska filtklippa imorrn ;)

Såhär såg han ut förra vintern när jag filtklippte honom.
Gör ingen vid båge vid vivlen utan går bara upp lite och sen ner gämnt med kanten vid knät och sen klipper jag sidorna utmed efter schabraket, smaken är som baken..
:)

(på bilden har en av hagkompisarna tuggat lite på hans päls)

Såg att jag glömt ÄR i rubriken! :o:o

Han ser trevligt klippt ut, men jag gillar när man har ännu skarpare kanter, iof så är det lättare på ett halvblod som min, din ser sådär härligt lurvig ut och då blir det väl svårare iom att pälsen står ut mycket mer! :laugh:

ja den är massa fluffig :D
kolla bara på den här bilden, den tjocka pälsen är rätt tjock

kass bild.. är helt nyklippt på bilden
24444124.jpg

finns ju den här varianten också
24444147.jpg

bättre bild fast med lite väl mycket utväxt men går kanske att se en del ändå
31711647.jpg

Så här klippte jag min ena förra hösten (har tyvärr ingen bättre bild)
31712109.jpg

"finns den här varianten också" står det.. och dom fungerar ungefär likadant

KL
Har inte hört uttrycket filtklippning förut så jag var lite nyfiken på hur det var. De klippningarna jag ser här brukar benämnas "täckesklippning" och "Jaktklippning". (om man tittar i böcker tex) Är filtklippning bara ett nytt uttryck för samma sak? Är det lokalt?

Filtklippning och Täckesklippning är samma sak! Jag brukar säga täckes men ibland säger jag filt! :laugh:

Alltså jag förstår inte hur man klipper raka kanter öht? Jag får alltid helklippa mina hästar just för att jag inte kan :o :D

Prövad en gång att lägga ett schabrak på och försökte klippa efter det, men det blev så totalt misslyckat att jag fick helraka iaf...

Så hur sjutton gör ni för att få så raka kanter?

Jag har ingen aning om hur andra gör, men själv ritar jag med tavelkrita innan och är försiktig och noggrann när jag klipper kanterna...

Ja det var det jag menade. har bara hört uttrycket filtklippning här på bukefalos så jag tänkte kolla om det var en annan variant av klippning, men så var det alltså inte.

Alltså jag förstår inte hur man klipper raka kanter öht? Jag får alltid helklippa mina hästar just för att jag inte kan :o :D

Prövad en gång att lägga ett schabrak på och försökte klippa efter det, men det blev så totalt misslyckat att jag fick helraka iaf...

Så hur sjutton gör ni för att få så raka kanter?

Jag klipper efter hur schabraket ligger, är väldigt petnoga och brukar få hyffsat lika på båda sidorna men tänker alltid som så att man ser ju inte båda sidorna samtidigt ändå ;)
Svårast tycker jag är att klippa lappen på ryggen när man helklipper resten :D

Klippte filtklippning idag, laddar upp snart upp en bild :)

bild från ikväll efter trnäing och kvällsmat med en halvdåsig häst :D

Jag kör då lite rundare kanter, dels för att pälsen är så tjock så det hade bara sett konstigt ut och dels för att jag hellre vill ha mjuka kanter som vid benen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 341
Utrustning Ja, jag ska köpa nya stövlar och vill ha inspiration kring vilka som ser bra ut och verkar sitta bra. Jag ser ibland stövlar på...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 206
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka