Vill börja tävla dressyr!

Annie3

Trådstartare
Jag har aldrig tävlat dressyr men skulle vilja prova:D Snälla, kommentera och ge tips utifrån en film då jag rider fram till hoppning;) Har haft stora problem med min sits och så är jag såklart inte lika duktig på dressyr då jag är mest intresserad av hoppning. Tror ni jag kan ställa upp utan att skämmas:D
Såklart är det låga klasser jag pratar om;)
:bump::bump:

http://www.nogg.se/Movies2.asp?idHomepage=105592&idMovie=59205

http://www.nogg.se/Movies2.asp?idHomepage=105592&idMovie=58857

Bilder:
Photo_105592_1244142.jpg

Photo_105592_1244144.jpg

Tack på förhand!

Sv: Vill börja tävla dressyr!

Endast galopp på filmerna. Den gångarten har ni ju inga problem med. Men traven, skritten ?. Hur ser det ut där ?

he he därför kan jag igentligen inte börja tävla dressyr just nu för han har varit halt mycket mest pga hoppningen. Så hans uppbyggnadsprogram är att bara skritta och galoppera då traven stöter för mycket i marken = mer belastning för frambenen. Men jag brukar trava lite grann ibland, jag tycker att han går stadigare där. skritten går han gärna lite bakom hand. galoppen är han lite bufflig och stark i, men blir fin efter en liten stund.
Tänker mycket på min sits också, va jag ska tänka på till en dressyrtävling:)
tips? :D

he he därför kan jag igentligen inte börja tävla dressyr just nu för han har varit halt mycket mest pga hoppningen. Så hans uppbyggnadsprogram är att bara skritta och galoppera då traven stöter för mycket i marken = mer belastning för frambenen. Men jag brukar trava lite grann ibland, jag tycker att han går stadigare där. skritten går han gärna lite bakom hand. galoppen är han lite bufflig och stark i, men blir fin efter en liten stund.
Tänker mycket på min sits också, va jag ska tänka på till en dressyrtävling:)
tips? :D

Att få hästen friskförklarad=) Sen behöver man se alla gångarterna för att kunna säga något mer. Fin häst!

He he jag tror du har rätt ^^, Vill bara bli duktig i dressyr och prova på att tävla någon gång i framtiden. Har väl ändå lite att jobba med fram tills dess :)
Han är friskförklarad :)

Du vill inte trava men du hoppar hästen? :crazy:

Vill inte verka otrevlig men jag vet bäst hur jag ska rida min ponny för att han inte ska bli halt igen och enligt veterinär och jag vet att det stämmer på min ponny med tanke på hur många igångsättningar jag gjort.
Trav är inte bra för honom. Höga hinder är inte bra för honom. Men små hinder och galopp klarar han. Vänar med trav till framtiden. Tänker aldrig hoppa höga hinder med honom.
Det är säkert inte många som trot på det här men min ponny är ett levande bevis på att det är sant... Trav är mycket mer belastning för frambenen än galopp. Galopp är ju trots allt en väldigt stärkande gångart. (min ponny har ganska stötig trav)
Min ponny blev halt igen när vi satte igång honommed trav intervaller i skogen. Han fick vila igen och sattes igång med galopp intervallsträning, han är frisk fortfarande !! :) jag är så lycklig över det!! Inget verkade funka innan. Nu hoppar han lite lågt varje vecka och är fortfarande bra i frambenen. Tänka att bara var att ändra tränings schemat och såklart operation ;)
Tänkte att i framtiden kommer han säkert kunna trava lite också och ngt dressyrprogram ett par gånger om året klarar han säkert.
Vill inte få en massa kommentararer för att jag är fel ute med min ponny för jag tillsammans med veterinär och proffs har löst min ponnys hältproblem. Han är ju frisk sen länge nu!! Tråden var ju till som att ge tips för mitt framtida mål att prova på dressyr :) Har ju trots allt en annan häst också som jag rider på, så jag pressar inte min ponny på ngt sätt!

Så ja, jag till en början vill jag hellre hoppa än att trava!! Visst är jag konstig ? ;) Men jag har en frisk ponny som varit det en längre tid för första gången på två år!!!!

Har ni inga bra dressyrtips till mig och bara vill klaga på hur jag tar hand om min ponny. Skriv inte...

Större delen av ett dressyrprogran innehåller TRAV. Så klarar inte din ponny det nu så kommer den aldrig gå igenom ett program. Du måste trava, det är enda tipset du kan få. För innan dess kan du ju inte starta något program.....

Ta hjälp av en tränare så löser det sig nog!

Jag vet, jag har kanske lite höga förhoppningar ibland. Men tanken var ju trots allt i framtiden. Hoppningen på väldigt låg nivå funkar ju utmärkt så jag kanske måste nöja mig med det och så får det bli dressyr på den andra hästen. Få se :)

Jag vet, jag har kanske lite höga förhoppningar ibland. Men tanken var ju trots allt i framtiden. Hoppningen på väldigt låg nivå funkar ju utmärkt så jag kanske måste nöja mig med det och så får det bli dressyr på den andra hästen. Få se :)

Jag kan inte hjälpa det men nu måste jag bara lägga mig i lite;)

Inget illa menat men även små hinder sliter mer på hästens ben än trav. Detta ÄR sant oavsett vad din veterinär säger...

Men som sagt kämpa på, och ta en dag i taget! Och tänk på att rida på rätt underlag, det underlättar mycket för hästen!

Men han håller trots allt nu :)
Den här tråden blev inte bra, blev bara jobbigt att disskutera om jag tar väl hand om min ponny lr inte. Vet att du menar väl. Vill bara kunna vara glad över att han är frisk...

Skriv helst inte mera inlägg...

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 905
Senast: GotAsecret
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Burkmat
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat