vill bitas när jag knäpper täcket

I

isan_love

När jag ska lägga på täcket och knäppa bogspännena så vill min häst bara bitas det verkar som om hon bara larvar hur kan jag tillrättavisa henne på ett sätt så att hon förstår att det är fel att göra så UTAN att använda nån sorts våld...

Sv: vill bitas när jag knäpper täcket

Vill hon bitas eller bits hon? om hästen verkligen försöker bita DIG och inte täcket då är situationen lite annorlunda. Vissa hästar avskyr täcken och det får man lov att acceptera dvs det är ok att visa obehag men inte bita personen som tar på täcket. En häst som surar pågrund av täcke är bäst att ignorera tycker jag om hästen biter dig är det annrolunda då får du ryta till på skarpen och visa att det inte är ok.

Min häst försöker ofta bitas (hotar snarare) när man täckar henne. Men hon vill bara tala om att hon avskyr allt vad täcken heter och blir vansinnig när man envisas med det :p Kan inte hästen gå utan?

Om hästen försöker bita dig ska den såklart tillrättavisas.

Generellt kanske du ska tänka igenom hur du täckar din häst. Behövs det verkligen? Ligger täcket verkligen bra hela dagen eller orsakar det obehag för hästen? Har hästen nyligen börjat bitas?

Många hästar går med illasittande täcken som stramar runt bog och manke, glider etc, så jag blir inte förvånad om en del börjar säga ifrån till sist.

Nu säger jag inte att så är fallet just med din häst och dina täcken, men det är klart värt att tänkas över för många. :)

min ena kan nafsa lite när man knäpper framtill, beror helt enkelt på att han är kittlig just där. biter inte efter mig eller täcket men liksom i luften.

Om hästen försöker bita dig ska den såklart tillrättavisas.

Generellt kanske du ska tänka igenom hur du täckar din häst. Behövs det verkligen? Ligger täcket verkligen bra hela dagen eller orsakar det obehag för hästen? Har hästen nyligen börjat bitas?

Många hästar går med illasittande täcken som stramar runt bog och manke, glider etc, så jag blir inte förvånad om en del börjar säga ifrån till sist.

Nu säger jag inte att så är fallet just med din häst och dina täcken, men det är klart värt att tänkas över för många. :)

nej det har varit så länge som jag har haft henne och jag tror inte det är fel på täcket men man vet ju inte vad som hänt innan jag köpte henne...
Hon har aldrig bitit mej på riktigt utan hotar mer men jag tycker att det är lite läskigt man vet ju aldrig när det går över från det till allvar... så hur ska man tillrättavisa??

Min häst försöker ofta bitas (hotar snarare) när man täckar henne. Men hon vill bara tala om att hon avskyr allt vad täcken heter och blir vansinnig när man envisas med det :p Kan inte hästen gå utan?

nej jag vill helst inte låta henne gå utan täcke för i sånna fall får hon så tjock päls och då hon rids nästan varje dag och i ridhus ibland så blir hon så svettig och ja... så därför vill jag helst ha henne med täcke annars går mina andra två hästar utan täcke på vintern men dom rider jag ju inte inomhus. :/

När jag ska lägga på täcket och knäppa bogspännena så vill min häst bara bitas det verkar som om hon bara larvar hur kan jag tillrättavisa henne på ett sätt så att hon förstår att det är fel att göra så UTAN att använda nån sorts våld...

har hon varit travhäst?

Många hästar ogillar när man hålls framme vid bringan, det är ett rätt naturligt beteende även om det inte är acceptabelt att de biter. Fya åt hästen och fortsätt med ditt bara.

Min ena häst hatar när man drar åt saker runt hennes kropp. Täcken, sadelgjord, täckesgjord osv. Det blir inte bättre av att härja med henne så jag ignorerar henne istället och säger bara till om hon direkt nafsar efter MIG, men om hon plockar i luften så skiter jag i det.

Min är också sur när jag knäpper täcket fram. Hon skulle föredra att se ut som en raggsocka och slippa allt vad täcken heter...
Jag är ändå noga med att ha väl passande täcken men är man ett ranghögt sto så måste man ju tala om vad man tycker om mattes trams...:angel:

Brukar fya åt henne när hon nafsar efter mig och då stirrar hon stelt rakt framför sig istället.

*KL*
Mitt sto blir som en huggorm när bogspännena ska knäppas, har väl passande täcken och skulle frysa rumpan av sej utan dem. Men å andra sidan blir hon lika sur när spännena ska knäppas upp eller när hon sadlas. Är nog bara en sådan madam, och större problem kan man ha ;) Så länge hon håller sej till att hugga i luften eller box väggen får hon hållas...

Och min blev svettig av att gå i hagen, oklippt och otäckad... Nu går hon halvklippt och otäckad och trivs hur bra som helst ;)

inte vet jag, men jag har fått för mig på hästar som visar liknande symptom som Ts häst att en del täcken sitter för stramt/tajt över manken och trycker och att den kan ev vara öm. Därav beteendet :idea:
Bara en tanke...

de hästar jag håller på med får aldrig någonsin stöta till mig, även om det inte är mig de vill åt. jag vill ha mitt "space" och det får de inte inkräkta på förutom om jag tillåter tex gos mm. jag brukar göra en gest med kroppen (utan att behöva röra hästen) så brukar de fatta att de inte ska göra så. annars slår jag till dem på nosen om de verkligen vill åt mig på något sätt, det är jag stenhård på! jag har stor respekt för hästarnas styrka och om man inte är tydlig med gränserna kan det gå illa någon dag..

litet tillägg:
för någon vecka sedan var jag med om en helt otrolig upplevelse med min häst, och jag är glad över att jag kom igenom den utan att skadat mig. :crazy: pållen är en trygg häst som är 99% säker att hantera, han är väldigt okomplicerad. men just denna dag testsköt gammelfarfar två skott med gevär (inför älgjakten) när jag precis skulle ta in pållen :grin: hästen blev som förbytt och jag hade en bockande rädd häst i grimskaftet, som bara ville slita sig så han kom tillbaka till flocken och inte alls brydde sig om att jag fanns där.. :crazy: på något sätt lyckades jag få honom uppmärksam på att iaf jag fanns till (slog till honom rejält när han for in i mig) och pratade lugnande till honom hela tiden och berömde när han gjorde rätt.
tillslut, med hjärtat i halsgropen, fick jag in pållen i stalllet. pållen fick stå i boxen ett tag för jag var tvungen att smälta det som hänt :o insåg att jag blev rädd i efterhand men var jäkligt stolt att jag lyckades reda upp situationen.
även den mest tryggaste hästen kan flippa ur och då gäller det att ha skinn på näsan!

Så länge hästen inte rör dig är det bara att ignorera.
Att det ev är en fd travare har INGENTING med saken att göra.

Min ena pålle HATAR när man klär på henne täcken mm. Hon e jätte sur å biiter i allt UTAN mej =9 så så länge de e så så bryr jag mej inte. Skulle hon därimot bita mej så skulle hon få en rejäl tillrättavisning. Men det har hon aldrig gjort på de 8 åren jag haft henne.

Eller så tycker de helt enkelt att det är skönt att gå utan - som min :grin:

Det får man ju lära sig se på sin egen häst.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 421
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Ray
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar