Vill bara berätta vad som hände i fredags

Sv: Vill bara berätta vad som hände i fredags

Anledningen till att JAG inte skor är för att jag inte KAN det!
Om någon av mina kunder beslutar sig för att sko framöver måste jag ju visa på någon vettig hovslagare, för jag kan inte! Jag har inte utrustningen och jag har framför allt inte utbildningen!
En bra skoning gör mindre skada än en dålig. Nog för att jag är en bra barfotaverkare, men jag har inga kunskaper om hur man riktar skorna eller får sömmarna att komma ut på andra sidan innan de skadat insidan...

Du kanske kan få din hovis att ta av skorna, men kan du få honom att göra en verkning som är optimal för hans hovar när de skall gå barfota? Det är oftast det som är problemet, att vissa hovslagare inte vill vidga sina vyer inom ett område som faktiskt är deras till att börja med!
En eloge till de hovslagare som faktiskt gör detta, för de finns! Men det kastas onödigt mycket skit på dem ifrån vissa håll. (konservativa hovslagare)

Men då ska jag ge en eloge till dig om det är så att du hänvisar till en bra hovslagare om du har en kund som känner att den nog vill sko.

Jag hoppas och tror att min hovslagare kan göra en bra verkning om/när jag bestämmer mig för att min häst ska gå barfota. Jag tycker inte att jag haft några problem förut när vi haft ponnien barfota över sommaren, tvärtom har alla hovslagare jag haft tyckt det varit bra och en del har tom rekommenderat det.

Sen har kanske inte jag kunskapen att se om det är den optimala verkningen för barfotagång. Men vilken det är är vad jag förstått inte ens barfotaförespråkarna helt överens med tanke på hur många skolor det finns inom den linjen. Eller har jag förstått det fel? Hursomhelst så har ponnien fungerat mycket bra barfota alla somrar utom i somras då. Har ju dessutom (som varit uppe förut) en shettis barfota och honom har jag under flera år mer eller mindre verkat/raspat själv (med tillkollning av hovis emellanåt), han har också fungerat mycket bra. Men inte kallar jag mig för barfotaverkare för det...

Precis.

Det finns alldeles förträffligt bra hovslagare men du bör kunna en hel del själv för att ha möjlighet att sålla agnarna från vetet.

Min hovis tycker att min pålle borde gå barfota, åtminstone bak eftersom han har så fina hovar, inte reagerar på visitretång alls etc. Men, det tycker inte veterinären. Och eftersom han blivit opererad och varit konvalecent fr. o till under närmare två år så vill jag inte ta några risker att han avlastar på grund av ömhet.
Hippogripp är en bra lösning för oss just nu.

Varför tog du inte upp den diskussionen med hovslagaren när du ringde och bokade en tid??
Det hade jag gjort, jag hade sagt att detta är en häst som är verkad efter vildhästmetoden (?) och jag vill gärna att den fortsätts verkas på det viset, klarar du av det?? Om han hade sagt nej eller börjat att diskutera så är det ju bara att lägga på luren och ringa någon annan, lite svårt när man ringer ut någon och dom väl står där och skall börja verka hästen på "sitt sätt".

Det var banne mig rätt av dig! :banana: Jag skulle heller inte låta någon verka mín hästs hovar om de inte kunde ta hänsyn till mina åsikter. :mad: Han kunde dessutom ha sagt det på ett bättre sätt! Du gjorde helt rätt! Bra!

Jag kallade mig inte heller för barfotaverkare när jag började peta på mitt stos hovar. Men känns som om det är länge sedan...

Jag säger fram för fler hovslagare som visar intresse för dessa nya metoder!
För det behövs!
Men jag säger också fram för oss barfotaverkare! För vi behövs också! Hovslagarna är för få och överarbetade, jag förstår inte egentligen att de ser oss som konkurrens...

Var och en blir salig på sin tro..

Vill bara påpeka att hur tätt det är mellan hovslagarna och deras arbetsbörda skiftar rejält i landet..

Jag vill därför inte påstå att "barfotaverkarna" skulle lätta på hovslagarnas börda. Det är inte alla hästägare som vill ha en sk barfotaverkare heller.

Jag var tyvär inte den som bokade tid denna gången. Denna hovslagaren skulle nämligen verka fler hästar så det var en annan ägare som ringde.
Men om jag nu måste ta ut en "vanlig" hovslagare igen så ska jag ta reda på lite mer och prata med hovis innan han kommer ut.

Jag är så glad över min hovslagare :bow: Har haft honom i säkert 15 år, och han vet precis hur jag vill ha det. Han tittar på hästen och gör allt perfekt, och billig är han oxå. (Förresten så har han nog aldrig rört sulan på mina, möjligtvis framme vid tån...)
Mina går barfota förresten men hovslagaren är en "vanlig".

emindy skrev:
Men jag säger också fram för oss barfotaverkare! För vi behövs också! Hovslagarna är för få och överarbetade, jag förstår inte egentligen att de ser oss som konkurrens...

Om min hovslagare är representativ så har han inget emot 'konkurrens', däremot har han VÄLDIGT mycket emot att få ta hand om resultatet när barfotaklåpare har gett sig på sånt de skulle gett fan i.

Detta är INTE kritik mot Emindy i synnerhet eller barfotaverkare som kan sin sak i allmänhet, utan det att det tyvärr blivit en våg med folk som gått en helgkurs och sen ger sig på att karva i hästfötter utan att veta vad de sysslar med, vad de vill uppnå och varför de gör som de gör. Det är DESSA som hovslagarna får 'städa upp' efter, och det är DESSA som de hovslagare jag vet svär över och helst skulle vilja förbjuda.

Om jag skulle vilja börja verka mina hästars hovar själv skulle hovis med glädje lära mig och hålla ett vakande öga på mig tills han ansåg att jag kunde släppas lös lite mer på egen hand. Om jag gått en kurs i barfotaverkning och ville verka själv skulle han likväl stötta det och hjälpa mig att hålla koll, ge sina synpunkter etc. Trots att detta innebär att han förlorar en regelbunden inkomst från mitt stall. Så han har inget emot varken barfotaverkare eller folk som verkar själv, så länge de vet vad de sysslar med och gör gott och inte on. Men tyvärr är det ju inte alltid så, och gissa vilka hovslagarna oftast får ta hand om resultatet efter?

Sen finns det såklart individer inom allt, inklusive hovslagarkåren och vissa är och kommer förbli anti allt som inte är gammalt och traditionellt (och ibland förlegat). Men hovslagarkåren generellt tycker jag INTE har något emot varken egen verkning eller barfotaverkare, men de har MYCKET (och med all rätt anser jag) emot när detta blir fel, görs fel/av okunniga/ på ett sätt som bryter mot t ex svensk djurskyddslagstiftning (läs: Strasser draget till sin spets, dvs Strassermetoden på det sätt Strasser själv vill se den)

/Alexandra - som fick en rasp i present av hovslagaren för att själv kunna hålla efter en hov på valacken, så vi kunde dra ut intervallet lite. Mindre pengar in för hovslagaren men mindre ut för mig. Sen att raspen ligger där och glor elakt på mig och hästen ligger kvar på det kortare intervallet för jag är en feg jävel och inte törs, DET är en annan historia :angel:

Din hovslagare är guld och det vet du! :)

Jag tycker inte heller om extremister åt något håll! Det är dock lätt, eftersom barfotarörelsen är så liten och ny antar jag, att alla får skäll för felen som några gör. Om en hovslagare gör fel får h*n ensam bära skulden, det är sällan som ALLA hovslagare får spott och spe för att EN sömstuckigt en häst.
Så känner jag det i alla fall.

till älgen:
jag vet naturligtvis inte vart du bor, men där jag bor och verkar får man vända stenar efter vettiga hovslagare som har tid.
Det är lite tragiskt, men nu på hästmässan i Umeå lobbar hovslagarföreningen för att man skall välja hovslagare anslutna till dem. Det är bara det att de som är det inte tar emot fler kunder, för de har för mycket att göra!
Så då är det bara att prova sig fram bland de outbildade och det är väl i princip bottenskrapet som möjligtvis har tid ibland... (Jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar situationen)

Men då är det tur att hovslagarskolorna är där och lobbar för att man skall välja att utbilda sig till hovslagare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar