Vilket värde i foderstatsberäknare?

fejt

Trådstartare
Har precis fått hem min första höanalys och har problem med hur jag ska fylla i foderstatsberäknaren. Är det värdena per kg foder eller värdena per kg ts? Jag använder beräknaren från hästsverige. Jag undrar vidare hur man beräknar hur mycket mineraler de behöver? Är det till att läsa på hinken och beräkna med hjälp av siffrorna från foderstatsprogrammet?

Min analys ser ut som följer:
TS 83%
RP 63 per kg foder (76ts)
Smältbart råprotein 33 (40)
Omsättningsbar energi 8,1 (9,9)
Kvot 4,1
Ca 2,4 (2,9)
P 1,5 (1,8)
Mg 0,7 (0,9)
K 15,4 (18,7)
Kalium/fosfor kvot 1,6

Sv: Vilket värde i foderstatsberäknare?

Det står "innehåll per kg foder" i programmet, i en liten ruta ovanför rutorna med TS, MJ, smbrp o.s.v.

Tack! Det är lite för mycket siffror och tabeller för mig

Ang mineraler så gissar jag att du får knappa in mineralernas värden, eller välja sorten om det finns tillgt redan (har inte använt programmet själv). Tänk på att mineralerna har olika sammansättning för att passa olika grovfoder. Så du ska bestämma sort utifrån ditt grovfoder, inte bara mängd. Det kan hända att sorten du tänkt använda inte passar ditt grovfoder, så du kan ge hur lite/mycket som helst utan att det blir "bra". Eller hur man nu ska säga :o Tror jag iaf!

Ca/P-kvoten ska bli ca 1.2-1.8 har jag fått lära mig. Så kolla vad resten av foderstaten ger för kvot och välj mineraler som kompletterar (dvs har motsatt låg/hög kvot jämfört med resten av foderstaten).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama