vilket tempo under tävling

S

__Stilett__

hur gör ni? håller en lugnare tex arbetstrav eller kör ni på med "mer framåt" under tävling? jag har ridit väldigt sansat i traven på min häst och sist stog det "tänk på tempot" är det högt tempo dom vill se? Jag kanske rider för långsamt :D

Sv: vilket tempo under tävling

Om det var travaren gissar jag att du skulle öka tempot, var det friesern så tvärtom, alltså minska. Gissar alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Tänker att jag vill sätta lite mer tryck i traven så då blir det nog att jag ökar tempot an aning hellre än att rida i undertempo då blir det ingen bra trav.

Jag varierar mellan de flesta tempon på träning, men håller ett "friskt men kontrollerat" tempo inne på tävlingsbanan. Vill visa lite power/energi/tryck, hur man nu vill uttrycka det och få fram hästens bästa gångarter. Upplever det som att många rider för sakta, antingen för att de annars får svårt med formen och lydigheten, eller för att de helt enkelt tror att det är så det "ska" vara. Säger inte nu att det gäller just TS (för det har jag ingen aning om), men många andra...

"Tänk på tempot" kan ju visserligen betyda både öka och minska beroende på hur ritten såg ut, men satsa i allmänhet på ett "lagom friskt" tempo, dvs. inte för fort så att hästen (och ryttaren) tappar balansen och sladdar i svängarna, men inte heller sirapssegt som ser oengagerat och trist ut. Mitt tips är alltså att våga satsa lite mera, men med måtta och omdöme förstås. :D

jag misstänker att jag ridit för sakta.
rädd för att hästen ska hoppa över dressyrstaketet :D
har nämligen vart med om det förr några ggr (fast ej på samma häst, men istället tänker jag att den kan ju göra samma sak...eftersom den nyss börjat se dressyrstaket) hm :D

jag brukar få tänka "ett steg idag och ett steg imorgon" - har en tendens att rida lite för fort, och särsk när det inte känns helt hundra.

lugnt och avspänt men med mkt tryck brukar jag satsa på, om jag inte råkar veta att domaren i fråga har några särskilda preferenser.
huvudsaken är att hästen verkligen bjuder fram till handen.

Tempot ska vara sånt att hästen arbetar, inte joggar runt.

Jämför din häst med andra frieserfilmer.

Nackdelen med att fisrida är att hästen lär sig det, så i traven borde du kunna rida på mkt mer.
Du har ju mer tryck i galoppen- bevara det.

aha, tänkte du på min film? (joggar med långa tyglar?) så brukar jag ej rida mer än ngn enstaka gång. Brukar rida med högre tempo än så. Därför jag kallar det för "joggar" då det går i mindre tempo än vanligt. Däremot är det möjligt att jag fisridit på tävling. Jag ska testa o öka på nästa gång o se hur det går!

Blev förvånad sist jag var på en dressyrtävling. Tyckte att många red i ett väldigt undertempo. Det såg så seeegt ut och jag väntade hela tiden på att hästarna skulle bryta av till skritt. Men domaren verkade inte ha något problem med det.

Jag blev faktiskt lite fundersam. Visst sjutton måste väl hästen visa någon form av energi och kraft? Fast jag kanske har fel?

(säger hon vars häst for i luften i galoppen och testade såväl galoppombyten, höger fram/vänster bak, samt korsgalopp ...:rofl: - det var ett så himla fult blomsterarrangemang som stirrade lömsk på oss ... typiskt ett sånt som äter små söta skimlar!:angel:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
812
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 555
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30