Vilket täcke?

Kaki

Trådstartare
Jag har tänkt köpa ett bra övergångstäcke till hästen nu då man har 30% rabatt på ett visst ställe. Har ofodrat regntäcke och ett 400grams vintertäcke (plus diverse fleecetäcken såklart) men nu söker jag något att ha när det är typ 0 till + 10 grader ute. Alltså ca 150 grams foder, räknas fleecefoder som 150 gram?

Vilket av dessa täcken skulle ni ha köpt? Är sugen på det fleecefodrade för det går ju att ha ruskiga sommardagar också.
Det med 165 g kanske vorde bäst.. Men hade helst haft halvhals på mitt nya täcke.

* Fleecefodrat "regntäcke", väldigt hög "halvhals", nästan 800kr.

* 165 gram foder, normal hals, nästan 750kr.

Senast ändrad:
Sv: Vilket täcke?

Jag skulle köpt det fleecefodrade regntäcket med halvhals! Jag tycker de är perfekta övergångstäcken!

jag tycker det utan fleece, eftersom fleece är så jobbigt material, fastnar jättemkt hår! mina bucastäcken (inte fleece men har ju liknande material) är så fulla av hår på insidan att dom är helt vita... svårt att få bort också, och känns som det kanske sticks..

Håller med!

Fleecefoder i regntäcken har även den lilla effekten att fodret "fastnar" i hästen, drar sig, glider och stretar medan yttertyget kan glida åt ett helt annat håll...:mad:

Är faktiskt ganska missnöjd med mitt, även om det värmemässigt är perfekt att ha hela vintern på en oklippt häst.

Nä, ett riktigt termofoder på ca 100 g är en bättre lösning!

Jag svarar på alla nu.
Jag är mer sugen på det med fleece och halvhalsen, just för att det har halvhals och går att använda trista vårsommardagar och sommarhöstdagar också... Sen borde väl lite extra hår bara värma ännu mer? :idea: Eller så är jag naiv nu bara för att jag fastnat för det täcket. Har aldrig haft annat än nylonfodrade och fleece lät mysigt. Men om det är ett rent h-vete att rengöra och tvätta så är jag nog inte så peppad på det täcket längre...

Jag tycker att fleece är så tråkigt, de blir elastiska av det..

mitt tips är att du skippar h***s och köper ett Amigo 200g täcke, de är jätebra täcken för samma peng.
mycket mer täcke för pengarna.

Fast nu har jag ju 30% rabatt hos h**ks så det är därför jag tänkte passa på. Är oftast mycket förvånad över hur fina deras "dyrare" täcken faktiskt är i kvalitet :)

Går det inte att få fleece oelastiskt på nå vis då? För jag lutar fortfarande mor det fleecefodrade, har en kompis som har ett och hon gillar att det är fleece, tycker det blir lagom varmt och bra andning...

hon gillar att det är fleece, tycker det blir lagom varmt och bra andning...

Det stämmer också, men allt annat -som t.ex. passform- blir ganska kasst, och då väger inte fördelarna upp.

Min åsikt...;)

Många i mitt stall har täcken med fleccefoder.. tycker det verkar bra! Blir nog lagom varmt nu i vårvädret! nog för att det fastnar hår men... skitsamma:)

hahahha det blir inte elastisk utan elektrisk!!!!!!! :rofl:

och nej det går inte att göra nåt åt, inte på ett utetäcke..
fleece är förresten lika varmt som 150g täcke så det blir sak samma.

jo men min häst blir också elastisk, hon kan bli 17 meter lång och slå knut på halsen!

inte..:rofl:

Jo visst är det rabatt där men om du tycker att hööks täcken har bra kvalite så kommer du älska Amigo, de är mycket mer prisvärda!!
de går inte att jämföra i kvalite, och Horsewaretäckena håller så länge så det lönar sig i längden iaf.

Svarar alla nu.

Först och främst så menade jag såklart elektrisk :o Blir små fel ibland :rofl: Vem vill ha en 17 m lång häst? ;)

Visste inte att fleecen påverkar passformen... Det lät ju inge bra...

Regntäcket me fleece:
+ Lagom varmt (då det räknas som 150g foder :) )
+ Hög halvhals
+ Nylonfoder i bog och hals för inte skav
+ Fin olivgrön färg
+ Passar bra på ruskiga sommardagar
- Dålig passform?
- Elektrisk vid torrt väder
- Sammlar hår (fast min lossar inte så mkt jobbigt hår för han är klippt..)

Vintertäcket 165g:
+ Nyloninsida
+ Lagom tjockt
+ Extra höga bogveck
+ Säkert bra passform
+ Går att ha liite tidigare än det andra
- Ingen halvhals
- Ful randig blå färg
- För tjockt för sommaren

Kommer inte på fler + eller - nu. Men då täckena har samma användningsperiod typ så har jag jättesvårt att bestämma mig... Typ alla här har ju sagt det utan fleece och en i stallet har ett sådant täcke och älskar det. Så jag vet egentligen inte varför jag hänger kvar vid regntäcket... Gissar (nej, vet!) att det är pga halvhalsen. Eller kan halvhals va dåligt? Jag har inte heller något fodrat sommarregntäcke då det jag hade blev så söndrigt och sedan lagat så det inte är vattentätt längre med alla lagningar... Därav att jag tänkte slå två flugor i en smäll... Åh, nu har jag värre beslutsångest än innnan jag startade tråden :confused: Kan verkligen inte bestämma mig för vilket som jag vill ha mest.

Jag skulle absolut inte ta det fleecefodrade, aldrig mer! :devil: Det fastnar så mycket hår som man aldrig får bort.. och då känns täcket rätt sunkigt efter en säsong.

Jag förstår inte vad det är för fleecetäcken ni har? :D Mina fastnar det inte fler hår i än övriga som inte har nylonfoder och det har ingen som helst negativ inverkan på passformen.

Jag skulle tagit det med halvhals, då deras täcken enligt min erfarenhet inte har den bästa passformen på sina täcken och en halvhals gör chansen lite större att det sitter bra...
Den enda nackdelen jag märkt med fleecefodrade täcken är att de torkar väldigt dåligt och måste hänga isär jämt för att inte bli fuktiga.
Men har man bra torkmöjligheter (vilket inte vi har) kanske det inte blir samma problem.
Det gröna är ju mkt finare också ;)

Aaa :eek: Nu blir jag ju bara ännu osäkrare ;) Vi har inga superbra torkmöjligheter men så blött hoppas jag inte det blir i vår/sommar att täckena inte torkar... Fast vi ska nog köpa in ett element till sadelkammaren och då kommer de bli mycket bättre :) Varför kunde inte alla bukare ha varit överrens?! :p Men smaken är väl som baken. Lutar fortfarande åt regntäcket... sen kanske jag får lära mig min läxa att aldrig mer köpa fleecefodrat - eller så blir jag nöjd. Det täcket hade iaf bättre vattenmotstånd.

Regntäcket me fleece:
+ Lagom varmt (då det räknas som 150g foder :) )

Vintertäcket 165g:
- För tjockt för sommaren
Fast jag tror inte att "15 gram" gör någon större skillnad för hästen på sommaren (ok, 150 är ju inte fyllningen i fleecetäcket, men om det nu värmde så mkt så..)

Fast jag tror inte att "15 gram" gör någon större skillnad för hästen på sommaren (ok, 150 är ju inte fyllningen i fleecetäcket, men om det nu värmde så mkt så..)
Precis det jag tänkte skriva!!

Och dessutom tyckte jag att hon skrev att hon hade ett ofodrat regntäcke, och massor av fleecetäcken, antingen så kan man väl lägga på hästen bägge täckena på sommaren då (vilket jag tycker e för varmt) eller så kan man ju använda det ofodrade regntäcket, som låter mer som ett täcke att använda på sommaren!

Jag börjar nu vara inne mer på det blå övergångstäcket... Men saknar fortfarande halvhalsen :( Men jag tror nog det blir det blåa...

Hade inte tänkt ha något av täckena sommaren utan mer innan sommarvärmen har kommit om det är pissväder och samma sak på hösten.

Liknande trådar

Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
837
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: Scata
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: mackan
·
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka