Vilket täcke till ponny som tappat i hull under vintern då hon varit skadad.

Blubbis

Trådstartare
Här hos oss i Skåne kan det nu skifta mellan -3 till + 10 grader på samma dag.
Vår ponny är i underhull då hon tappade i muskler bla då hon var halt och gått i sjukhage.
Jag vill inte att hon ska behöva ta av energi till att hålla värmen utan använda den till att lägga på sig istället.
Ponnyn får 14-15 kg hösilage om dagen, dock endast 2 kg i hagen då hon delar hage med en ponny som är på diet.

400g täcket har jag lagt undan nu.

Hon har 300g, 250g,200g, vågar jag lägga på henne 200g täcket? Jag har ingen möjlighet att åka och byta täcke på henne förren på eftermiddagen.
Hon går i en öppen hage utan skydd för vind och regn.

Vår ponny är i underhull då hon tappade i muskler bla då hon var halt och gått i sjukhage.
Jag vill inte att hon ska behöva ta av energi till att hålla värmen utan använda den till att lägga på sig istället.
Ponnyn får 14-15 kg hösilage om dagen, dock endast 2 kg i hagen då hon delar hage med en ponny som är på diet.

Hon har 300g, 250g,200g, vågar jag lägga på henne 200g täcket? Jag har ingen möjlighet att åka och byta täcke på henne förren på eftermiddagen.
Du bör ta analys på silaget om du inte har de, så du kan byta till ett bättre vid behov. Du bör ställa den i annan hage med fri tillgång till Hö, ge lusern och ev mer beroende på analys. 200 g låter varmt vid oklippt, men nån annan får svara på de.

Du bör ta analys på silaget om du inte har de, så du kan byta till ett bättre vid behov. Du bör ställa den i annan hage med fri tillgång till Hö, ge lusern och ev mer beroende på analys. 200 g låter varmt vid oklippt, men nån annan får svara på de.
Vi har varit hos vet. Och hon lägger på sig bra med detta. Hon får 1 kg lusernstrå och 1/2 kg lusernpellets sedan även 0,5 kg riskli och 0,5 kg müsli och 11/2 dl linfröolja om dagen.

Med din häst vet jag inte riktigt hur jag hade resonerat iom att den är lite dålig i hullet. Men jag har iaf bytt till 100 g täcke på Herr Häst nu i dagarna, som är oklippt. Vi bor i södra Sthlms län kan tilläggas.

Alltså det blir väldigt varmt med 200 g i 10 grader och sol, alldeles för varmt skulle jag säga. Har själv en ponny som är lite för tunn och ganska frusen av sig. Hon går på lösdrift och har 200 g på natten men jag tar av täcket på dagen. I ditt fall hade jag kollat på prognosen och täckat efter hur vädret är större delen av dagen. Jag tar hellre ett par timmar med lite för kallt väder på morgonen än att de ska stå och vara för varma resten av dagen. Är hon klippt?

Det bästa hade ju varit en annan hage med fri tillgång på mat och skydd för väder. Det är svårt att fodra en tunnis och en tjockis i samma hage.

Jag hade haft 200gr-täcket på. Även om det är soligt och varmt mitt på dagen är det Skåne-och det blåser alltid... Dessutom fortfarande kallt i vinden, så för min del hellre lite för varm mitt på dagen än för kall och ta energi till det under morgon och kväll.

Det varierar enormt från dag till dag. Beror helt på hur varm vinden är osv. Vi bor i en vindkraftspark typ, våren är klart värst o täcka! Jobbar dessutom skift så dåliga brytpunkter map täckning.

mina går nakna under dagen nu när det är varmt och soligt och har regntäcke morgon/kväll och fleece natt. 15-16kg hö. och det är ett stort halvblod med ganska klen halvklippt vinterpäls.
så 200gram på en oklippt häst tycker jag känns väldigt mycket, förutsatt att hästen inte är kraftigt undernärd och har problem med att ta upp näring.
har inte ens haft mer än 150gram på i år.
bor i skåne, öppet landskap och hage utan skydd.

har mest av täcket nu för att hästarna ska kunna rulla av sig vinterpälsen och få i sig lite solljus :p

Idag är jag ledig och kan åka till stallet om jag tycker det blir för kallt. Idag fick ponny endast regntäcke på sig. 10-12 grader och strålande sol, lite lätt vind.
Det första ponnyn gjorde var att rulla sig fram och tillbaka en lång stund i hagen. Så hon trivdes med att få komma ut i solen.

Idag är jag ledig och kan åka till stallet om jag tycker det blir för kallt. Idag fick ponny endast regntäcke på sig. 10-12 grader och strålande sol, lite lätt vind.
Det första ponnyn gjorde var att rulla sig fram och tillbaka en lång stund i hagen. Så hon trivdes med att få komma ut i solen.
det är det första mina också gör i hagen nu ^_^ de är nog lika glada över solen och det torrare vädret som vi :).

En liten fundering, blandar du inte ihop kroppsfett och muskelmassa i ditt resonemang? Är hästen tunn så att revbenen syns eller är har den tappar massa över t ex bakdel, rygg och hals? Om den har hull över revbenen så betvivlar jag att den behöver några extra åtgärder för att hålla värmen. Då har den förmodligen underhudsfett så att den klarar sig utmärkt. Om du då ger extra foder utöver normal foderstat så kommer hästen bara att lägga på sig fett. Den belastningen kan ju vara bäst att vara utan. Muskelmassan måste du ju återställa genom att träna fram den. Hästar kan visserligen se bulliga ut om man fodrar upp dem, men det är ju inte riktig muskelmassa och säger inget om hästens styrka.

En liten fundering, blandar du inte ihop kroppsfett och muskelmassa i ditt resonemang? Är hästen tunn så att revbenen syns eller är har den tappar massa över t ex bakdel, rygg och hals? Om den har hull över revbenen så betvivlar jag att den behöver några extra åtgärder för att hålla värmen. Då har den förmodligen underhudsfett så att den klarar sig utmärkt. Om du då ger extra foder utöver normal foderstat så kommer hästen bara att lägga på sig fett. Den belastningen kan ju vara bäst att vara utan. Muskelmassan måste du ju återställa genom att träna fram den. Hästar kan visserligen se bulliga ut om man fodrar upp dem, men det är ju inte riktig muskelmassa och säger inget om hästens styrka.
Hon har varit ordentligt smal innan vi förstod att hon hade ont. Man såg revbenen och ryggen ordentligt.
Nu anar man revbenen men ryggen syns forfarande tydligt.
Dottern har börjat skritta henne 30 min varannan dag sedan leder vi henne 30 min de andra dagar dottern inte rider.
Enligt veterinären skulle vi börja rida lite försiktigt och fortsätta ge så mycket hösilage som hon vill äta.

Hon har varit ordentligt smal innan vi förstod att hon hade ont. Man såg revbenen och ryggen ordentligt.
Nu anar man revbenen men ryggen syns forfarande tydligt.
Dottern har börjat skritta henne 30 min varannan dag sedan leder vi henne 30 min de andra dagar dottern inte rider.
Enligt veterinären skulle vi börja rida lite försiktigt och fortsätta ge så mycket hösilage som hon vill äta.
Jag förstår!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 714
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 778
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Hej! Min dotters ponny tappade hull och gick ner ordentligt i vikt under december månad. Hon tappade helt överlinjen. Seden fick hon...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat