vilket täcke ska jag använda på den klippta ponnyn nu

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 018
F

fjordinghanna

Fick precis hem min shettis nu i förgår o han har varit på foder nu ett tag o blivit klippt! jisses vi har ju aldrig haft nån klippt häst i stallet. De sa att han alltid hade minst ett täcke på sig:crazy: o ofta två.
Han är lite mer än spårklippt, han är också klippt på halva ryggen typ. Så rumpan är inte klippt typ. Kanske kan fixa bild.

När de körde hem honom hit så hade han ett blått teddyfodrat regntäcke o det fick han även ha i hagen igår (det va jätte varmt igår ca 10 +) Är det lagom med det täcket då tro? Eller är det för mkt? Har också ett hel tunt regntäcke till han också. Och två tjocka vintertäcken. Men om det 'r ca 5+ ute då ska han ha vintertäcke då? Eller kanske jag ska sy om ett flecetäcke o ha under teddy regntäcket? De har tydligen hadt teddyregn täcket i stallet också, eftersom flece täcket va lite för stort. Kan man ha samma täcke ute som inne, eller blir det fel med värmen då?

alternativt kanske jag ska köpa ett nytt stalltäcke till honom, vad finns det för nåt vettigt o var? ska va med kryssgjordar o andas. Funderar på hööks men det är så tunt och smutsen kommer synas så väl på det ljusgula.

Sv: vilket täcke ska jag använda på den klippta ponnyn nu

Vi har en klippt shettis, och hon har gått med ett lättfodrat regntäcke hela vintern. Hon blir bara överhettad om hon måste ha ett tjockt vintertäcke. Som pyjamas brukar hon ha ett teddyfodrat regntäcke. Hon tävlas och tränas en del, och har då yllefilt, fleecetäcke, och vintertäcke i transporten. Är det bra väder, och inte regnar/snöar så går hon utan täcke ( filtklippt)

Rent generellt så tycker jag att många shettisar inte behöver ha så tjocka täcken, dom är varma i sig. Men hellre ett lite lättare täcke och mera mat!

Är det en shettis som inte ens är klippt på ryggen/rumpan behövs väl inget täcke, stackars ponny kommer ju toksvettas ;)

Men tycker du absolut att han behöver hade jag nöjt mig med ett tunt regntäcke.

Har en klippt shettis i stallet och den har haft regntäcke i vinter om det har snöat. Vid -20 grader har vintertäcket ev. åkt på. Annars har hon varit utan och har klarat sig alldeles utmärkt med det! :bump:

han är ju klippt på ryggen, men inte hela vägen. Han är typ klippt spårklippt fast lite mer, det är klippt ända upp över ryggen. Men bakom korset fram till rumpan har de lämnat en stor "pälsfläck". Han va inte arnmärkningsvärt varm igår under täcket när han kom in (teddyregntäcket o det är ju bara teddy o inget annat foder en ytertyget) så han får väl ha det nu ett tag till så går jag över till det ofodrade regntäcket sen om 2 veckor kanske då eller? Men i stallet kanske jag inte behöver nåt alls va?
Han har en rätt lite box o han brukar kissa ner rätt rejält så ha kanske blir blöt av det, hum..samma täcke utomhus som inne vore enklast. Sen brukar vi nästan ha som tradition att släppa dem på betet 1 maj, men det kan ju bli nåt uppskjutet.O då är det ju varmt o skönt ute o päls lär ju kommit lite.

ska sälja ponnyn nu o han ska stå i ute box med hel galler front framdel typ. Då kommer det ju blåsa in lite luft o så o det rä ju fortfraande inte mer än 0- 4 grader (o ibland minus)på nätterna vad ska jag be dem ha för täcke då? kan regntäcket med teddyfoder vara tillräckligt. Blir lite förvånad när han kommer in till stallet nu om kvällarna han känns aldrig varm under täcket, kvittar om jag har det ofodrade eller det ofodrade regntäcket..

Senast ändrad av en moderator:

Jag plockar av täcker på min hblval. När det är 10+ ;)
Han är klippt iofs bara halsen och bogen då han inte gått fullt ut. Så ibland på dagarna är han och en shettis ensamma att gå utan täcke :D

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 884
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 523
Senast: Scata
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 443
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite... 2
Svar
39
· Visningar
2 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka