vilket täcke på i transporten nu

Sv: vilket täcke på i transporten nu

*KL*

Jag körde igår, 40 grader i solen ner, 2 h enkel väg. 27 grader hem, 2 h.

Häst helt torr och fint under transportskydden (höga). Så de tror jag inte man behöver vara så oroad över faktiskt. Störs hästen av dem så oavsett temperatur är det bättre utan eller med annan typ av skydd.

Ren kommer hon nog fram ändå om du badar henne innan, inte blir hon smutsig av transporten inte?

Nej jag skulle aldrig ha täcke på hästen i transporten i den här värmen. Hästen blir väl inte skitig av att åka transport? Det har iaf inte jag varit med om.

hon blir väl inte skitig i transporten????

Precis min tanke, hur skulle hon lyckas med det liksom :confused:

Kl
Själv hade jag ett annat problem när jag körde min häst härom veckan. Han var väldigt orolig och upprörd bak i släpet, stampade och hade sig, även under färd. Jag stannade och kontrollerade ett par gånger, men han stod som han ska.
När vi kom fram till stallet efter åkturen (på fem mil) och lastade ur. Han hade ca 6 blinnknaggar (stavning?) sittande på sig, och det var förmodligen demsom gjorde honom så upprörd.
Möjligen jag skulle lägga på ett tunt täcke av något slag för att skydda honom från det i fortsättningen, men jag vet inte.

vi kommer ju att åka iväg redan kl 10 på morgonen, så det hinner ju inte bli så jättevarmt

vet inte vart du bor men här va de 24 grader klockan 10.

så 10 är ganska så sent på dagen i detta väder.
om man inte vill åka när de är varmt får man nog åka vid 6-7 på morronen..då är de nog lagom för transport.

sen de här med täcke, man kan ju lägga på ett flugtäcke om man är rädd att de kommer in insekter och stör hästen.

för flugtäcken är väl inte varma? är inte bra på flugtäcken.

Flugtäcke fungar säkert bra , jag kör ponnyn med ett Bucas PowerCooler , det ångkokar inte hästen och här jättebra :D

Blinningar biter igenom tunt täcke tyvärr.

Till den som frågade om insektstäcke - nej det blir inte för varmt.

Vad finns det för något som hästen kan bli skitig av att åka transport?

Och vill du hellre komma fram med en dyngsur häst som lider av värmen?

vi kommer ju att åka iväg redan kl 10 på morgonen, så det hinner ju inte bli så jättevarmt

joooooo, vid 10 är det redan superhett. låt hästen åka naken, djurplågeri att täcka häst och stoppa in i transport i denna hettan!!

Jag tycker verkligen inte att man ska köra med över luckan nere! En gång när en person jag känner körde med den nere kom det en lastbil bakifrån och hästen såg ju den så han vart vettskrämd och kastade sig över bommen. Nej usch för luckan nere, jag förstår inte hur folk kan ha det. Man ska ha en BRA transport med luftkonditionering(elr hur det stavas, men ni fattar )

Man ska ha en BRA transport med luftkonditionering(elr hur det stavas, men ni fattar )

hur bra transport man än har så är de aldrig tillräcklig bra luftkonditionering när de är 25+ i skuggan.

de kan hända de du skrev oavsett om luckan är nere eller inte men kan hästen åka med den nere så tycker jag man ska göra de när de är såhär varmt.

många hästar blir ju faktiskt lika osäkra när de kommer saker bakifrån som dom inte ser pga att luckan är uppe.

KL

Håller med de flesta andra, skippa täcket! Transportskydd förstår jag dock om du vill ha. Om h*n är van vid dessa så blir dem nog knappast något extra orosmoment för pållen.

Till sist: en häst kan visst bli smutsig i trailer. Torrt spån kan damma på ganska bra om hästen krafsar lite med en hov osv. Går bra att torka av med en trasa dock så oroa dig inte du!

Lycka till!

Jag tycker verkligen inte att man ska köra med över luckan nere! En gång när en person jag känner körde med den nere kom det en lastbil bakifrån och hästen såg ju den så han vart vettskrämd och kastade sig över bommen. Nej usch för luckan nere, jag förstår inte hur folk kan ha det. Man ska ha en BRA transport med luftkonditionering(elr hur det stavas, men ni fattar )

Och alla mina med ETT undantag har åkt lika bra eller bättre när de haft luckan nere och SETT vad som kommer och inte bara hört.

Undantaget pallade inte luckan nere alls, inte ens på bilfri väg, blev ofantligt stressad. Jag hade ett elände med ventilationen åt henne. Luftkonditionering är det väl knappast NÅGOT släp alls som har?? (lastbilar däremot).

Mina åker med luckan nere så mkt det går just för luftens skull.

KL

Håller med de flesta andra, skippa täcket! Transportskydd förstår jag dock om du vill ha. Om h*n är van vid dessa så blir dem nog knappast något extra orosmoment för pållen.

Till sist: en häst kan visst bli smutsig i trailer. Torrt spån kan damma på ganska bra om hästen krafsar lite med en hov osv. Går bra att torka av med en trasa dock så oroa dig inte du!

Lycka till!

Fast då är det inte att hästens päls blir dammig man ska bekymra sig om, utan att den andas in skiten, dvs luftmiljön. Dvs byta ut det dammiga spånet mot nytt...

jag var ute och åkte till Strömsholm från 7 och sedan hemma kl 8.45 imorse då var det ca 17 grader dit och 20 grader när vi kom hem. Hon stog naken med sina transport skydd, var helt torr när vi lastade ur.

Jag tycker verkligen inte att man ska köra med över luckan nere! En gång när en person jag känner körde med den nere kom det en lastbil bakifrån och hästen såg ju den så han vart vettskrämd och kastade sig över bommen. Nej usch för luckan nere, jag förstår inte hur folk kan ha det.

Det där är mycket individuellt, alla jag har träffat har klarat åka med luckan nere (är ofta ett måste vid sådan här hetta). Även med lastbilar som kommer upp 1 m bakom..

Vet en häst som för ett par veckor sedan kastade sig/reste sig över bommen vid stillastående precis efter lastning, hemma på ridbanan.

Den hästen är mycket berest och åker typ alltid med öppen baklucka (och bredåkare), vart hän den än ska (på motorväg mm.) och rör aldrig en fena annars.
Både före och efter olyckan (hästen fick konstigt nog INGA lastningsmen, vilket är rätt otroligt då hon låg fast på nacken i 30 minuter).
Så det där med hoppa över bommen kan komma när som helst, vilken häst som helst.

Det finns hästar som är paniskt rädda för att ha den lilla luckan stängd också (framför allt vid stängningsmomentet).

Mkt OT, förlåt TS!

Har hört att det är lag på att ha luckan stängd. Jag kör aldrig med den nere sen mitt arabsto blev rädd för en lastbil bakom oss och reste sig över bommen. Är hästen ljudkänslig så kan jag rekommendera bomull i öronen. Det gör susen.

Har hört att det är lag på att ha luckan stängd. Jag kör aldrig med den nere sen mitt arabsto blev rädd för en lastbil bakom oss och reste sig över bommen. Är hästen ljudkänslig så kan jag rekommendera bomull i öronen. Det gör susen.

Då tror du väl även att man måste ha lädergrimma för att få ut något på försäkringen?!

Tänka vad mkt man hör som bara måste vara sant... Kan vara ganska bra att vara källkritisk samt ta reda på hur saker verkligen ligger till själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 078
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 760
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 581
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka