vilket täcke på i transporten nu

vinkelina

Trådstartare
i denna värmen skall jag transportera min häst. kl 10 på morgonen.

skall flytta henne till ett nytt stall 100 km bort och skulle då vilja att hon är ren och snygg när vi kommer fram.

skulle vilja lägga täcke på henne, så att hon hålls ren. men fleecetäcke är ju helt klart uteslutet.

funderar på att lägga på ett svettäcke/flygtäcke. borde ju inte bli så varmt men endå hålla hästen lite ren

Sv: vilket täcke på i transporten nu

Här är det 30 grader ute, jag skulle aldrig få för mig att lägga täcke på hästen i transporten. :eek:

Jag täckar bara i transporten när det behövs för att de ska hålla sig varma. Men vissa människor använder ju täcken i nylon under somaren för att de ska hålla sig erna men inte varma. Det borde dock bli ganska instängt.

Skulle aldrig lägga på ett täcke i transporten nu när det är så varmt ute!!! Hästen håller sig väl ren ändå, den står ju bara i en transport..?

vad är det för ställe du ska flytta till när du känner att hästen måste vara ren och fin vid avlastningen? :confused:

Varför skulle den bli smutsig i släpet? :confused:

Åk utan täcke - och se till att ventilationen är GOD.

Skulle inte lägga på något täcke i denna värme.
Men om du nu absolut måste ha så vore det ju ett svett/nät täcke.
Men ge din häst en dusch precis innan lastning så blir hon lite avkyld innan ni åker och även en tid under resan. :)

Jag skulle snarare se det som att hästen skulle se lortig ut om den får ha täcke på sig i transporten. Lär bli onödigt varmt med ett täcke på vilket ledder till större chans att svettningar utbryter och smutsen som finns men inte syns tränger sig fram tillsammans med svetten.

Utan täcke och god ventilation skulle jag rekommendera.

Om du vill att hon ska vara ren o snygg när hon kommer fram så ge henne ett bad innan hon åker. Täckte i den här värmen kommer få din häst se ut som en dyblöt fläck vilket inte är så snyggt...

skulle inte lägga på ett täcke, det är jätte varmt här! Hur smutsig kan den bli i tansporten ??

Täcke = BIG NO NO!! Inget täcke! Torka hellre av hästen när ni kommer fram då om den blir smutsig (hur då?)
Ok den kan bli dammig om man kör på grusväg med öppen överlucka, men lätt att torka av med fuktig trasa.
Hellre en smutsig häst än en med värmeslag!

oki, inget täcke på då alltså :)

har en hyrd transport+ att de kommer att köra oss så jag har ingen aning om hur välstädad transporten kommer att vara, tyvärr.

och det känns lite som ett ställe där allt skall vara i topptrimm, eller så är det min nervoritet som spelar in. på detta stället finns det bara "fina" halv och helblod och så kommer jag med min feta finnhäst.

och det känns lite som ett ställe där allt skall vara i topptrimm, eller så är det min nervoritet som spelar in. på detta stället finns det bara "fina" halv och helblod och så kommer jag med min feta finnhäst.
Äääh! Din finnhäst är säkerligen finare än de "fina" halvbloden... åtminstone i mina ögon!! Tycker finnhästar är enormt fina!

Lycka till med transporterandet :)

transportbandagen kommer nog att vara på. hon har haft en del problem med benen, så jag där kommer jag nog inte att kopromissa

transportbandagen kommer nog att vara på. hon har haft en del problem med benen, så jag där kommer jag nog inte att kopromissa

vad för problem med benen? nåt som har med transporten att göra?
om inte så tycker jag att de är bäst att åka utan i denna värmen.

jag hade lättare senskydd på min häst idag, och hans ben va helt blöta efter en skrittrunda i skogen.
om hästen är jobbigt i släpet och skadar sej i släpet så självklart ska den ha skydden om dom hjälper.

Täcke på i transporten i denna värmen är helt meningslöst. Inte nog med att hästarna är bra på att svettas i transporten ändå, de kommer svettas än mer med ett täcke på sig.
Helt ärligt skulle jag kört utan täcke, benskydd och boots runt om om hästen står någorlunda snällt i transporten, och kört med övre luckan bak öppen.
Vill du komma fram tjusig till nya stallet så satsa på att lämna ett gott helhetsintryck i övrigt - rykta igenom hästen och jämna till man och svans och se till att ha ren och vårdad utrustning så kommer du långt på det ändå ;)

Men h*n får värre problem om h*n står och får panik av heta ben. Jag åker mycket "kommunalt" när mina fullblod ska tävla och då tar transportören ibland med ridhästar för att fylla upp bussen. Det första vi gör är att slita av dom allt krafs dom har på benen för är det något som gör att dom inte reser bra så är det att dom blir för varma om fötterna. Klar panikvarning!:eek:

Och jag instämmer med föregående talare! En fin finsk häst är bra mycket finare än de flesta halvblod!

Täcke känns ju helt galet i den här värmen. Men transportskydd åker jag alltid med. Åkte 60 mil i helgen i värmen (åkte dock på kvällen) med transport skydd på.

vi kommer ju att åka iväg redan kl 10 på morgonen, så det hinner ju inte bli så jättevarmt

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 074
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 652
Senast: Mia_R
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 048
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka