Vilket stall?

C

chira

Nu kommer ännu en sån här tråd ;)

Men jag funderar på att flytta mitt fullblodssto till sommaren eftersom jag själv flyttar hemifrån då. Kommer också att börja jobba heltid. Men är tveksam så här är mina olika alternativ:

Alternativ 1:
Kvar här hemma hos pappa
+ Enkelt, kan alltid få hjälp om jag behöver det
+ Hon trivs bra här
+ Ingen stallhyra
+ Fina hagar
+ Möjligheten att kunna gå in och ut hur som hellst om man behöver värma sig inne i huset eller så

- Dåligt med ridvägar
- MYCKET scotrar och crossar som hon är livrädd för
- Sällskap behövs vilket jag antagligen inte kommer ha tid med
- Trångt förvarings utrymme i stallet
- Ingen värme finns i stallet
- Krånglig att få upp höt på skullen
- Ingen bra ridbana/träningsmöjligheter
- Inget ridsällskap

Alternativ 2:
Stor ridanläggning med privatstall och ridskolestall
+ Ridhus och ridbanor
+ Möjlighet till helinackordering
+ Mycket ridkompisar
+ Stort, frächt och luftigt stall
+ Mycket tränings möjligheter

- Stallhyra på ca 2000 kr/månad
- ca 2 mils bilresa/dag
- Ridskola på samma anläggning så ridhuset är upptaget vardagskvällar. Dock inte något extra spring i privatstallet eftresom ridskole eleverna inte får vara där

Det jag känner är att det skulle vara väldigt skönt att stå i stall 2. Eftersom min pappa är rätt trött på hästarna även om han inte säger nått om det. Och jag vill komma igång med träning! Det är just den extra kostnaden som talar emot. Vad tycker ni?

Sv: Vilket stall?

Det beror ju mycket på hur ofta du har tänkt att rida ;)
Om du inte ska rida alls/någon gång i veckan är ju stall 1 ett bra alternativ.
Ska du hålla igång hästen och rida flera gånger i veckan tycker jag stall 2 verkar bättre. Är det 2 mil till stallet och tillbaka då, eller bara en riktning? För om det är 2 mil fram & tillbaka så är det ju inte så väldigt långt :p

va gäller träningsmöjligheterna så är ju stall 2 att föredra. Men vad är det för hagar där?

Finns det inget alternativ dom liksom är mittemellan, med ridbana men inte så långt att köra?

Det är en mil dit och en mil hem. Och det är verkligen dags att komma igång med hennes utbildning op allvar så ridning och träning kommer det bli rejält av!

Det finns olika hagar, allt ifrån stora betes hagar till små jordhagar så där kan man verkligen välja :)

Stall två, utan att tveka. Ingår mat och strö i hyran, isåfall är det ju superbilligt.
Fast 2000 kr är ju billigt ändå om det är full skötsel.

Ingen mat och inget strö ingår. Men sånt betalar jag nu också. Så jag har räknat på 2000 kr mer än vad jag betalar idag. Idag betalar jag dessutom för en shettis också som åker tillbaka till ägaren innan den här flytten ska göras.

Jag skulle valt stall 2, för även om 2000 kr i månaden låter dyrt vad gör du om sällskapshästen blir sjuk? Den äter ju dessutom och behöver verkas. Sen så är träningsmöjligheterna värt pengarna anser jag. Har du dessutom bra ridvägar så är det ju toppen. 1 mil är inte långt att åka till stallet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 507
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar