Vilket skulle ni valt?

Maléne

Trådstartare
Ska nu göra om i stallet men vet ej vilken modell jag ska välja mer än att det blir liggande rör.
5cm i diameter är rören och ska sitta 18cm i från varandra.
Egentligen gillar jag ej att stänga in dom men ibland behövs det ju tyvärr, därför tänkte jag att man kan ju göra en "hälsningshåla" sen blir det hela ut mot gångar och öppet över dörrarna, dels att det ser mycket mysigare ut men oxå så att dom ska kunna klia sig på halsen, har nu skjutdörrar med helt nätgaller och gillar det inte :( vill kunna klappa på dom och dylikt utan att öppna.
Men tillbaka till ämnet vilken hade du valt mellan boxarna? kunna hälsa/klia varandra eller liggandes rakt igenom?
[url=http://www.pixbox.se/pic14504051][/URL] Oj vad mycket vitt det var.

Sv: Vilket skulle ni valt?

Fattar inte hur stallet ska se ut. Är det gallret mot gången du undrar över? Då hade jag lätt valt nr 2.

Jag har liknande problem. Skulle vilja ha boxar med "öppen front", men samtidigt behöver jag fölboxar så det kommer se dumt ut med två stängda boxar samt resten öppna.

Om det går skulle jag vilja ha sån här front:

http://www.rationel-stald.dk/SE-hestebokse/imagepages/image20.html

Och sen kunna byta ut den till fölboxarna när det behövs.

Men det är mest fantasier! ;)

Är det öppet ut mot gången hade jag gjort de raka mellan boxarna, även fast det andra såg lite snyggare ut. Det är inte säkert att alla hästarna som står i de boxarna är så bra kompisar att det skulla vara lugnt vid fodringar osv. En ny lite lågrangad häst skulle nog få stå och smyga i mitten av boxen för att undvika sura boxgrannar. Mot gången skulle jag ha öppet eller åtminstone möjlighet att sträcka sig ut.

Det där ser bra ut om det bara är två boxar, dvs hästen har möjlighet att vara helt i fred på ena sidan av boxen. Jättesnyggt. :)

Jaha:) Med kan ju funka så också, men när hästen står i ett så tajt områe som en box ändå är vill iaf jag se till att de andra hästarna inte kan komma åt hästen om den inte vill det. Så länge det alltid finns plats för hästen i mittenboxen att få vara i fred utan att de andra pillar på den ständigt funkar nog de svängda, annars skulle jag ta raka rör. Går de tillsammans i hagen får de ändå mysa ihop hela dagarna om de vill.

Tänk alltid säkerhet i första hand. Om hästarna kan komma åt varandra kan skador lättare ske. Jag har sett en liknande konstruktion som du ritat. Där skulle den ena hästen bita den andra som svarade med att sparka bakut och hamnade med det ena benet över boxdörren. Där hängde han. Vi fick loss hästen tillslut med skador på benet. Så har man otur kan de även sparka eller resa sig över en sådan öppning som du ritat. Dina hästar du har idag är snälla mot varandra men det kan se annorlunda ut om du skaffar en annan i framtiden. De kan också ändra karaktär om den ena får mat och den andra kanske inte ska ha något eller lika mycket. Jag skulle helt klart byggt med helt galler.

Jag utgår från att hästarna känner varandra sedan innan så då tycker jag deffinitift att du kan ha hälsningsvarianten.

Ja tror att jag tar hälsningsvarianten för mina kan typ äta ur samma krubba och så, och skaffar man en inhysning eller ny framtida häst och det inte funkar är det ju bara ändra det är ju inget direkt jobb.
Och sen placerar man ju hästar så som dom trivs och går ihop.

Jag har enligt modell 1 och helt öppet fram mot stallgången och hästarna kan hälsa på varann där, det funkar bäst för mina tre hästar. Dom är jättebundis alla tre, men när det gäller mat så kan det bli lite livat, åtminstone från stoet. Har du hälsningsluckan mellan alla boxar kan det bli problem för mittenhästen är en tanke som slog mig. Men det behöver ju inte bli så.

Lycka till med din ombyggnad

Jag hade valt raka rör mella boxarna. Dina hästar kommer kanske inte alltid att vara sams alt. du kanske skaffar ny häst...

äh jag tar hälsningvarianten skulle det bli problem i framtiden så får man väl göra om då.
+ att öppningen kommer ju inte ta hela långsdan kanske kommer att vara en öpning på 1 meter utav 3 till 3.5 meter så dom kan ju ställa sig vid kortsidan om dom inte vill hälsa. har haft stall innan utan galler alls.

Vi har liggande rör alternativ 1, men bara mellan boxarna. Öppet i framkant. Det är dock ett litet stall, med boxar enbart på ena sidan gången.

Från början hade vi helt öppet, men det funkade inte riktigt - det blev lite för mycket bus.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar