Vilket sadel"stuk" är min sadel?

Glamoroza ox

Trådstartare
Jag har en Big horn arabian light (tror jag den heter:crazy: )

Har nu suttit & sett på lite westernsadlar & ser ju naturligtvis att
det finns en uppsjö av modeller!

*trail
*pleasur

osv...

Kan inte riktigt se vart min passar in..

Jag har endast ridit med den i skog & mark.
Köpte den för att även min sambo skulle kunna rida min häst.
(Hans rumpade passade inte i min dressyrsadel)

Sv: Vilket sadel"stuk" är min sadel?

Varför vill du veta det? Det finns massor med sadlar som inte har någon speciell beteckning. Det finns sadlar som kallas "allround". Ibland har en och samma modell olika beteckning i olika länder.

jag tycker att det ser ut som en trailsadel (då sitsen ser ut att vara ganska djup?)...

Varför vill du veta det? Det finns massor med sadlar som inte har någon speciell beteckning. Det finns sadlar som kallas "allround". Ibland har en och samma modell olika beteckning i olika länder.

Jag tyckte det kunde vara bra att veta.. Får man inte försöka ta reda på det i så fall:confused:

Ifall man någon gång skulle börja rida "riktig western" istället för att lulla omkring i skogen så kan det ju vara bra att ha en sadel för rätt ändamål.. För jag skaffar ju inte en hoppsadel om jag vill rida enbart dressyr..

en tävlar du i D-klasser så spelar det inte så stor roll, de är ganska lika varandra ändå.. (om vi nu inte pratar ko-klasserna)

Visst får man vilja veta, jag bara undrade varför (får man inte det ;))... Det som spelar störst roll tycker jag, är att den passar dig som ryttare (jag förutsätter att den passar hästen!). Om du vill börja tävla ridgrenar spelar det inte så stor roll vad för typ av sadel det är. Det är väl främst i roping det är viktigt att sadeln är anpassad för grenen.

Visst får man fråga även om det..
Kändes bara som ett väldigt "onödigt första svar" på min fråga.

JAG tycker den passar hästen, men som säkert har framgått, jag vet inte så mycket om westernsadlar (el. övrigt inom western:angel: )
Den ligger still, pälsen är inte "tupperad" när jag tar av sadeln.

Och både jag, sambon & mamma tycker att den känns bra att rida i, även fast vi har helt olika kroppstyper.

Sen vet jag inte om rutinerade westernryttare skulle tycka samma sak:o

har du den med eller utan horn?

Jag har den utan, och tycker de är underbara att rida i :)

Rider ifs mest distans i den, men tränar även en del western i den.

Jag har med horn !
Visste inte att det fanns utan :o

Det enda som jag har att invända mot är att min vrist på vänster fot hamnar i en konstig vinkel i westernsadeln, men det är ju inte just MIN sadel utan när det blir för stumt för vristen.

Har nog med och göra att jag som bebis (hade precis lärt mig gå) fick en spricka i den vristen & för ca 3 år sedan så vrickade jag den väldigt väl när jag klev ut från mjölkrummet hos en bonde.
Hade att välja på att släppa min dotter (som jag hade i famnen) rätt ner i backen eller låta foten vika sig :cool:

Ok. Nej jag visste inte först att de fanns med horn först. Men jag är glad att jag har en utan.

Hm, jag tycker också den är lite ostabil vid vristerna, men även jag har svaga vrister.

På nätet får man ibland "onödiga" svar, det hör liksom till. Alla tänker inte likadant och alla har rätt att svara eller inte, att fråga eller inte, eller hur? Och ibland tycker en del konstiga människor att man ställer onödiga frågor ;)

(typiskt onödigt inlägg, or what?) :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: hovtassfot
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Utrustning Ja, ännu en sadeltråd :wtf: Jag vet att alla hästar ser olika ut i ryggarna, men nu ska jag generalisera lite. Ni med PRE hästar...
Svar
9
· Visningar
3 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar