Vilket proteintillskott har hästen lättast att ta upp?

Riley

Trådstartare
Ni ser rubriken. ;)
Jag fodrar och har alltid fodrat med sojamjöl, vilket hästen älskar och, baserat på hur fin hon är i kroppen, inte verkar ha några som helst problem att tillgodogöra sig, men jag är ändå nyfiken och undrar om det finns något som för hästens del anses vara bättre (dock ej lucern i någon form)?

Sv: Vilket proteintillskott har hästen lättast att ta upp?

Potatisprotein :)

Sen finns det ju Salsa Gräs som är pelleterat hö slaget väldigt tidigt med mycket hög kvot men om det innehåller nån lucern vet jag ej.

Salsa grön är inte ett "proteinfodermedel" i den benärkelsen .Krävs högre andel protein än 160 för att det ska kunna kallas proteintillskott utan är ett grovfoder precis som lusern.

Proteinfodermedeln är soja ,ren potatisprotein,krafft muskel osv.Man kan väl förenklat säga att har fodret protein värden över 175 per kg är det ett proteinfodermedel.

Salsa grön är inte ett "proteinfodermedel" i den benärkelsen .Krävs högre andel protein än 160 för att det ska kunna kallas proteintillskott utan är ett grovfoder precis som lusern.

Proteinfodermedeln är soja ,ren potatisprotein,krafft muskel osv.Man kan väl förenklat säga att har fodret protein värden över 175 per kg är det ett proteinfodermedel.

Jag hade ingen aning om att det fanns en vedertagen definition. Var kommer den i från?

Det är vedertaget sen länge..Står bland annat så i hästens näringbehov och utfodring av C.planck :)
Och det är ju lättare att kalla fodren för vad de faktiskt är. finns ju flera kategorier också. energifodermedel tex (kraftfoder) finns det tre kategorier av. Med stärkelse som bas tex havre.
Med socker som bas..tex betfor .(kallas också saftfoder)
Med fett som bas.. Olja.
Proteinfodermedel höjer kvoten mer garanterat än vad tex kraftfoder gör.därav också en helt annan kategori och typ av foder.Och är snarare "tillskott" än foder i den bemärkelsen.om du förstår hur jag menar?

Hur mycket av proteinet i ett fodermedel som hästen kan ta upp framgår av smältbarhetskoefficienten. Här är några exempel:

Potatisprotein = 90-92%
Sojamjöl = 87%
Linfrökaka/pellets = 85%
Ärter = 79%
Havre = 75%
Lusernpellets = 70%

Det är vedertaget sen länge..Står bland annat så i hästens näringbehov och utfodring av C.planck :)
Och det är ju lättare att kalla fodren för vad de faktiskt är. finns ju flera kategorier också. energifodermedel tex (kraftfoder) finns det tre kategorier av. Med stärkelse som bas tex havre.
Med socker som bas..tex betfor .(kallas också saftfoder)
Med fett som bas.. Olja.
Proteinfodermedel höjer kvoten mer garanterat än vad tex kraftfoder gör.därav också en helt annan kategori och typ av foder.Och är snarare "tillskott" än foder i den bemärkelsen.om du förstår hur jag menar?

Aha! Tack för infon! Jag har faktiskt läst Plancks "bibel" men hoppade visst över vissa ord :angel:

Åh, tack! Känns med andra ord som om det är en så pass liten skillnad till potatisproteinet att jag lika gärna kan fortsätta med sojan.

Åh, tack! Känns med andra ord som om det är en så pass liten skillnad till potatisproteinet att jag lika gärna kan fortsätta med sojan.

Nu är det ju inte bara smältbarheten som har betydelse när man ska välja proteintillskott. Proteinhalten i fodermedlet har ju också en avgörande betydelse. Här är proteinhalten i samma fodermedel:

Potatisprotein = 760 g/kg foder
Sojamjöl = 450 g/kg foder
Linfrökaka/pellets = 305 g/kg foder
Ärter = 215 g/kg foder
Havre = 100 g/kg foder
Lusernpellets = 150 g/kg foder

Dessa värden gäller råproteinhalten. Smältbart råprotein får du genom att multiplicera råproteinhalten med smältbarhetskoefficienten, t.ex. för potatisprotein blir SmRp = 760 x 0,9 = 684 g/kg foder.

En annan sak som också har betydelse är sammansättningen av aminosyror. Lysin (och ibland metionin) är ofta den begränsande aminosyran. Här är lysinhalten i samma fodermedel:

Potatisprotein = 52 g/kg foder
Sojamjöl = 27,5 g/kg foder
Linfrökaka/pellets = 11 g/kg foder
Ärter = 16 g/kg foder
Havre = 4 g/kg foder
Lusernpellets = 7 g/kg foder

Sojamjöl har generellt sett bra värden men det finns nackdelar med soja också. Det finns dock andra trådar som tar upp detta. Om du är intresserad kan du söka.

Tack för infon.
Angående nackdelar är det jag tidigare hört/läst att för stora mängder kan leda till mag- och tarmstörningar, men den lilla mängd jag ger ska inte vara i närheten av att vara någon fara. Har inte heller märkt gallor eller s.k. "proteinknölar".

Och miljön, och problem med att hästen inte tar upp mineraler som normalt.

Soja innehåller isoflavoner som har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen. Dessutom innehåller soja fytoöstrogener som kan ge reproduktionsproblem hos ston.

Små mängder soja är nog inte farligt att ge men man bör absolut se till så att hästen får tillräckligt med jod (minst 0,7 mg per 100 kg kroppsvikt) för att undvika problem med sköldkörtelfunktionen.

Soja innehåller isoflavoner som har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen. Dessutom innehåller soja fytoöstrogener som kan ge reproduktionsproblem hos ston.
och då undrar givetvis jag vilka mängder av dessa som finns per kg soja? Och vid vilka mängder risker uppstår?

och då undrar givetvis jag vilka mängder av dessa som finns per kg soja?

Soja innehåller ca. 2 g/kg isoflavoner om det säger dig något. Generellt sett kan man säga att bland baljväxterna så innehåller soja och rödklöver stora mängder medan vitklöver och lusern endast innehåller små mängder.

Och vid vilka mängder risker uppstår?

Det är tyvärr omöjligt att säga dels för att det inte finns några direkta studier på hästar och dels för att risken är individuell. Risken är naturligtvis större för de hästar som redan har problem med sköldkörtelhormonerna T3 och T4. Detta är ganska vanligt hos t.ex. IR-hästar som ofta har låga värden.

Det finns dock ganska många studier på både människor och djur som visar samma sak. Du kan läsa mer om de växtgifter som soja och andra baljväxter innehåller här:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Denna artikel är dock onödigt kritisk enligt min mening. Av de forskningsstudier som jag har läst verkar det som om soja hämmar upptaget av jod och att det är brist på jod som har en negativ inverkan på sköldkörtelfunktionen (tyrosin och jod syntesiseras till tyroxin, T4). Man bör därför åtminstone delvis kunna motverka uppkomst av t.ex. struma genom att ge extra jod som tillskott. Här är en mer neutral beskrivning av vad forskningen visar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241182/

Små mängder soja är nog inte farligt att ge om hästen inte har problem med sköldkörteln och om man ser till så att hästens jodbehov är täckt. Jag skulle dock inte rekommendera att ge stora mängder soja och dessutom lusern till en IR-häst. Då är risken stor att hästen får problem med sköldkörteln. Även om det mesta fettet är borttaget så innehåller även sojamjöl en del proinflammatoriska fettsyror vilket kan öka den metaboliska stressen och försämra immunförsvaret. IR-hästar är särskilt känsliga.

Kraft muskel eller kraft groov 125 är 2 foder med mycket protein

Med små mängder soja vilka mängder menar du då? Kilovis ger man ju inte utan man håller sig (får man hoppas) till rekommenderad mängd 100g per 100 kroppsvikt och utfodringstillfälle.

Med små mängder soja vilka mängder menar du då? Kilovis ger man ju inte utan man håller sig (får man hoppas) till rekommenderad mängd 100g per 100 kroppsvikt och utfodringstillfälle.
ja, det är ju ytterst sällan man ens behöver komma upp i ens de mängderna även på en proteinkrävande häst. Men det var bra att spader Äss tog upp detta så att man har det i åtanke i alla fall.

Kraft muskel eller kraft groov 125 är 2 foder med mycket protein

Varför ska man köpa dessa sämre och dyrare produkter när man istället kan köpa ett rent proteintillskott för mycket lägre pris per gram protein, dvs. om det endast är protein man behöver?

Groov 125 innehåller t.ex. följande:
Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalité)
Koksalt
Lysin

Denna produkt innehåller 17% stärkelse och sockerhalten är inte ens angiven. Jag skulle t.ex. inte vilja ge min häst havre, vete, melasserad betpressmassa, fruktos, betmelass eller sojaolja.

Rekommendationen max 100 g per 100 kg kroppsvikt har ingenting med risken för nedsatt sköldkörtelfunktion eller östrogena effekter att göra. Den gränsen är satt för att undvika att lättsmält protein kommer ner i hästens grovtarm och orsakar tillväxt av bakterien Clostridium perfringens som leder till svårartad diarré, s.k. baron gruffsjuka (Intestinal Clostridios). I travhästen Baron Gruffs fall lede det till döden.

Det är helt omöjligt att sätta någon gräns för intaget av soja med hänsyn till sköldkörtelfunktionen eftersom mängden är helt beroende av individ och foderstatens sammansättning. Man får också själv bedömma vilken risk man är beredd att ta med sin hästs hälsa. Själv använder jag inte soja alls eftersom det finns andra bättre alternativ, t.ex. potatisprotein.

Om du klickar på PDF under rubriken “Full Text” i den sista länken jag gav dig så kan du läsa hela rapporten och själv bedömma hur mycket soja du vill ge till din häst per dag. Du kan då bl.a. läsa följande:

“When assessed in women in a controlled trial, a dose of 30 g soy flour/day had frank estrogenic effects, including lengthening of the menstrual cycle.”

“Goiter and high normal thyroidstimulating hormone (TSH) levels in healthy iodine-sufficient adults occurred as early as 1 month (n = 37) after commencing a diet that included 30 g of pickled soybeans per day.”

Själv använder jag inte soja alls eftersom det finns andra bättre alternativ, t.ex. potatisprotein.

Jag har aldrig hanterat potatisprotein och förstått att det inte bara är att hälla i krubban som det är!

Hur gör du när du serverar dina hästar?

Tycker du att bryggerijäst är något alternativ som proteinfodermedel?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama