Vilket program

kaninälskare

Trådstartare
Hej! Är ny i dressyrvärlden och har lite funderingar.
Vilken klass får man "börja" tävla i? Dvs kan jag hoppa in och anmäla mig till en LA:1. Eller måste man kvala sig upp? Det kanske är dom lätta klasserna man kan anmäla sig till hur somhelst med vid MSV kanske man måste ha kvalat en viss procent?Någon som kan förklara bra?

Hej! Är ny i dressyrvärlden och har lite funderingar.
Vilken klass får man "börja" tävla i? Dvs kan jag hoppa in och anmäla mig till en LA:1. Eller måste man kvala sig upp? Det kanske är dom lätta klasserna man kan anmäla sig till hur somhelst med vid MSV kanske man måste ha kvalat en viss procent?Någon som kan förklara bra?
Mitt tips är att läsa TR. Där finns bland annat kvalregler och en massa nyttiga tips om vad vi domare tittar efter. Hur du ska rida de olika rörelserna och gångarterna t.ex. Sen är det nog bättre att börja på lägre nivå, som LC, om du är osäker på dressyren. Det är roligare att känna att en klass är enkel än att det blir svårt och hästen sätts i skiten för det (så illa behöver det ju inte bli men jag har sett det ganska ofta när jag dömer, tyvärr). Att kunna rida rörelserna är inte samma sak som att klara av att rida ett program i rätt grundform med stadig och stark takt och väl förberedda och visade rörelser.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
325
Senast: Cactus
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
872
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka