Vilket program gäller?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Nu ligger denna tråden säkert fel,men har ingen aning om var jag ska lägga den!!

Min ponny hingst ska premieras i sept och jag ska ju då avlägga ett körprov åxå,och som jag har fattat de såa den ingå skritt,trav,halt stillastående och ryggning..eller?

Ska man följa ett speciellt program, eller man visar efter "egna" planer?! :confused:

Det brukar finnas en som står i mitten och säger vad du ska göra. Vilken ras är det?

Hej, du kör inte något program, utan efter domarens anvisningar. Utdrag från SPAF's hemsida:

Allmänt:
/.../
Bruksprovens ändamål är bl a att kontrollera hingstens temperament, gångarter under ryttare eller
körd för fordon. C- och D-ponnyer visas företrädelsevis ridna. A- och B-ponnyer valfritt ridna eller
körda. En medhjälpare får användas vid uppsittning/anspänning och avsittning /frånspänning. Egen
utrustning skall medföras. Uppsittning/anspänning sker inför nämnden. Nämnden äger rätt av avbryta
proven av allmän säkerhetssynpunkt.

Körning
Utrustning: Hingsten bör köras för 1- eller 2-axlat hjulförsett fordon, släde försedd
med skacklar dock tillåten. Hjälptyglar, slagremmar, resgjord e dyl är ej tillåtet.
Betsling enligt vad gäller ridning.

Genomförande: Hingsten skall köras enskilt i skritt och trav i båda varven, enligt
domarens anvisningar. 2 halter skall göras med stillastående och ekipaget skall
vid ett av dessa tillfällen rygga.

Hela hingstreglementet hittar du på SH's hemsida under "Filer att ladda ner".
Lycka till!

Hlsn Helena

men hur du ska köra säger domarna i mitten de säger till när du ska göra halt och byta varv öka trav osv osv annars så kan du köra rätt så fritt i skritt eller trav har du en snäll körd häst så trava mycket i volt osv osv så de ser att han är lydig. Jag körde nämligen bruksprovet för 2 år sen och det är samma fortfarande för våra raser ;-) Ett tips är att du kör in han först anspänd så får du köra innan du behöver spänna av och på för oftast så har hingsten slappnat av när du kör innan :-)

Kul att du ska visa din i höst ändå! Jag tror jag visar min i vår istället. Han är ju 'bara' tre år och ska gå treårstest i höst, det räcker nog ganska bra. :)

*S* tipset om att köra in med hingsten fick jag av de rutinerade hingst visarna utan att nämna namn *S* och det var jättebra för när jag sen skulle spänna av och på så stod han helt stilla och sen ett annat tips är att medhjälparen ska bara hålla hingsten inte försöka hjälpa till med annat för det gillar de inte ;-). Jag använde en rockard som vi har här hemma inte den skönaste utan den använder jag i nödfall om jag måste, nu för tiden har jag ju både speedcart och sulky ju *S* men jag hade faktiskt travsele när jag körde då jag tycker att skaklarna kommer för långt ner med en vanlig brösta. Lycka till på 3 års testet och går det bra där så behöve ni ju inte göra något bruksprov ju *S*
:banana:

Så treårstestet kan ersätta bruksprovet? Trodde att det bara var kvalitén som gjorde det och tävlingsmeriter såklart. Vad bra i så fall :)

Har också en rockard men den är så svår att svänga med, lång väg för att komma runt...

yapp vad jag har förstått kan den göra det du kan ju nämligen få diplom på de som 3 åringar också, men kolla upp det ordentlig jag menar diplom som diplom *S* det är ju vissa del poäng som gäller och de kan jag inte i huvudet men jag är nästan hundra på det ... he he nu kan jag väl inte sova om jag inte har kollat detta själv hm hm får nog göra det i morgon *S* ha det

*S* nu har jag fått svar på min undran om 3 årstestet tyvärr så får man inte använda det i stället för bruksprov *suck* men det är ju en bra merit om din lill akille får diplom måste ju vara ett plus i kanten ;-)

Ok, tack. Då var det som jag misstänkte. Nåt diplom blir det nog inte. Han är spänd som en fjäder när vi kommer ut trots att vi åker ut mycket för att vänja honom, det får gå som det går. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: RubinNovak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka