vilket parti ska jag välja?

aramis

Trådstartare
Vad skulle ni rekomendera?

Priset är det samma på bägge partierna.

Hästarna ska gå på fri tillgång och vi räknar på att dom sätter i sig ca 16 kg/dag (en äldre kallblodstravare och ett fyraårigt halvblod som kommer att hållas igång så där lite lagom.)

Parti ett har en ts halt på 58%
SMRP 45
MJ 7
dvs kvot 6,43

Parti två har en ts halt på 65%
SMRP 53
MJ 5,9
kvot 8,9

Frågan är om det blir lite väl kraftigt med parti två? Förra året åt dom av ett parti med en liknande kvot (9,1 tror jag) men för det första så växte hon mer då och sen så undrar jag om en för hög kvot kan göra att det går åt mer energi att smälta proteinet så att det i slutändan skulle ha varit bättre att ha en lägre kvot i stället som dom kan tillgodogöra sig mer av???

Vore trevligt med lite synpunkter då jag behöver bestämma mig nu. :laugh:

Sv: vilket parti ska jag välja?

JAG tror dte kan bli för stort energiintag med parti 1.

Betalar du per kg foder eller per kg TS?

Jag hade i vilket fall som helst valt parti nr 2, pga det lägre energivärdet i kombination med högre TS. Du får alltså mer TS för pengarna (OM du nu betalar per kg foder) och hästarna kan få äta mer utan att få i sig för mycket energi.

TS-halten är kanske lite i överkant, men inte så farligt. Fördelarna ovan gör att jag skulle välja detta ändå.

Kvoten är inte för hög, det ska inte vara något som helst problem.

Jag betalar per kg foder.

Så ni båda skulle rösta på parti två?
Jo, jag tycker också det är lite väl torrt, men å andra sidan så kanske dom inte äter riktigt lika mycket av det då som om det vore lite blötare. Eller?? Sen blir det mer mat för pengarna om man nu ska tänka så. :confused:

Nackdelen är väll att det enligt uppgift ska hålla bättre om det är lite blötare. (fast vi har haft 65% ts på silage förut och det har gått bra det med.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 446
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?