Vilket märke?

nyponros

Trådstartare
Rent spontant, vad skulle ni lägga för sadlar på den här hästen?

28juni014.jpg

28juni012.jpg

stalltckenrosieiboxen003.jpg

stalltckenrosieiboxen002.jpg

extr3.jpg

Skulle eg provat idag men eftersom det alltid händer ngt när vi har tid har vi fått skjuta upp det igen.
Den här gången har hästen sprungit in i något i hagen och fått en (iof liten) skada på hornhinnan :crazy:

Men jag vill ändå ha förslag och inspiration, vad skulle ni rekommendera för märken?

Hon är inte i sin bästa form på bilderna och kommer väl inte riktigt vara det när vi provar ut heller men måste verkligen ha sadel nu så tänkte prova ut med fårskinn under...

De sadlar jag har kikat på i butiken och som vi skrivit upp att jag ska prova är Prestige top dressage och en beg. dominus.
Har ingen koll på dominus men jag gillade den så mkt så vi sa att vi kan ju lägga på den iaf.

Så. Shoot!

Sv: Vilket märke?

Skulle skippa både Prestige och Dominus, de är antagligen för svängda.

Skulle börja med Albion K2
Crown
Globus
Wintec/Bates Isabell Werth, InNova
M&N
Jensen

Tycker du hon är så rak?

Vad tror du om top dressage SP då?
Den med andra paneler?

Synd på dominus... den var verkligen ohälsosamt bekväm att sitta i :D

Har haft wintec isabel till henne men den var för rak...Hon fick till och med skav av den vid manken för att det tryckte, blev lite bryggeffekt liksom.
Morris o nolan gillar jag så skulle en sån ligga bra skulle det inte göra något!

Senast ändrad:

Skulle skippa både Prestige och Dominus, de är antagligen för svängda.

Skulle nog prova dominussadeln innan jag ratade den. Dominus borde inte passa min häst heller men den ligger som en smäck och hon trivs finemang i den. (hoppsadel)

Jag ska definitivt prova den iaf, hoppas på att den ska passa, om inte annat på något mirakulöst sätt :D

Ja, jag tycker hon är rak. Du kan alltid prova Prestige med paneler/kilbossor.

Var Isabellen för rak skulle jag skippa K2n men testa lite andra modeller av Albion.

Hedwig Du har en Vega va? Den är ju inte spikrak... Så jag tror din häst är lite svängd. Var det s-man som sa att Dominusen var bra?

Nix, Det var kiropraktorn som kollade både dressyrsadeln (den gamla) och hoppsadeln.

Enligt sadelprovarna hos S låg Innovan och Allures bäst men Hedwig valde själv Vegan. Var väldigt tydligt faktiskt. Gissar att hon inte gillar kilbossor. (Men hon gillade inte jaguaren heller)
Hon har en normal rygg.
nyponros: Här en bild på min hästs rygg (bilden är ett år gammal)
Hedwig_uppstalld_070930.JPG

Hoppas att du hittar en sadel som passar!

hur rak är globus crincle?
Lite mer svängd än isabellen eller lika rak?

Lite sugen på den. Kan den funka tror du?

Ja det där var ju inte helt olikt =).
Kan din ha dominus kanske min också kan, om jag har tur!

Man kan bara spekulera i vilka sadlar som skulle kunna tänkas passa på din häst. Bästa är helt klart att åka och prova olika och lyssna på din hästs gensvar.
Hade de globus crincle där du ska prova så är det ju bara att lägga på och se hur den ligger och vad hästen säger!:idea:

Jag tror inte att din häst kommer kunna ha Dominus, det är rätt stor skillnad (iaf på bild) mellan din hästs rygg och Hedwigs hästs rygg.

Men att pröva skadar ju aldrig. Själv älskar jag också Dominus :love: men har tyvärr också en häst som har för rak rygg för den... :(

Jag tänkte prova lite allt möjligt, ska till en stor butik med flera hundra sadlar inne av olika märken så jag borde hitta något som passar oss båda tycker jag :). Tror inte hennes rygg är så komplicerad. Då är nog jag värre, hehe

Det är så svårt med foton eg, jag upplever henne inte jätterak faktiskt. Men somsagt, sadelprovaren lär väl se vilket håll det ska åt :). Roligt att klura lite innan och sådär bara!

Vet du om alla dominus är lika svängda?

Jag tycker inte de är speciellt lika i ryggen faktiskt. Helt annan manke och tyngdpunkt. Just det, det var väl InNovan som låg så väldigt i bakvikt också?

nyponros Crincle är mer svängd än Isabellen, den har också tyngpunkten längre fram vilket borde passa din häst bättre.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 165
Senast: MiniLi
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 987
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169
Utrustning Hej! Har en en utprovad prestige VersailleUutprovad med padd då de tyckte den låg bäst så), som är märkt i storleken ""A+2 17/35",(vet...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025