Vilket märke...

Sv: Vilket märke...

Husar finns inte längre, en gammal modell (typ 10-15 år)

Lemetex är ju inte så rak som jag tror du behöver.. Prova Albion först, sen får vi ta det därifrån..

Jag tror bara dom har varit byggda så. Dom är ganska lågt uppstoppade bak och inget direkt bakvalv. om man känner längsundersidan är det baktill som trycket hamnar. Tar man bredare får man bara mest tryck på mitten. Och detta har varit på flera olika hästar jag provat på. Men jag tycker det är en jättebrasadel om man får den att ligga!!

Personligen gillar jag inte Lemetex, men jag har bara sett 1 modell i dressyr och den hade "kantiga" bossor.
Jag tro inte jag kan komma på nogot bättre än Bates Isabell.M&N har jag i stort sett ingen erfarenhet av så den vill jag inte säga något om. Och Globus kan kanske var ett alternativ men det är en billigare sadel och kvalit´´ men inte så det stör. Men däremot har de flesta sadlar ganska bred midja. vilket jag inte riktigt gillar och därför föredrar Kieffer. Men det är så olika vad man gillar att sitta i. Så om det är ointressant säger jag i 1:a hand Bates Isabell och i 2:a hand Kieffer och i 3:e hand Globus

Hur går det när du provat??

Sadelvärlden är en djungel (som jag iofs redan var informerad om:p). Nu fick jag höra av en (lämnar inte ut namn/butik) sadelförsäljarkvinna att hon inte tyckte att min ponny hade så rak rygg ändå (enl henne: mkt manke och sedan uppförsbacke). Hon trodde att en helt rak sadel skulle ge punkttryck fram och bak.

Visst ser jag att den inte är spikrak, men det är ju det här med arbete... Då lär den ju komma upp.
Men då borde det väl vara så att de optimala sadlarna inte ligger bra stillastående på de hästar som höjer ryggen markant vid arbete?
*Alldeles flummig såhär på onsdagskvällen*

I vilket fall, jag tror fortfarande på en rakare sadel, även om denna kvinna inte gjorde det. Ska prova lite olika här framöver så kan man ha lite mer att jämföra med.

Tack alla för tips i alla fall! Ni är underbara:bow:

Personligen gillar jag inte Lemetex, men jag har bara sett 1 modell i dressyr och den hade "kantiga" bossor.
Jag tro inte jag kan komma på nogot bättre än Bates Isabell.M&N har jag i stort sett ingen erfarenhet av så den vill jag inte säga något om. Och Globus kan kanske var ett alternativ men det är en billigare sadel och kvalit´´ men inte så det stör. Men däremot har de flesta sadlar ganska bred midja. vilket jag inte riktigt gillar och därför föredrar Kieffer. Men det är så olika vad man gillar att sitta i. Så om det är ointressant säger jag i 1:a hand Bates Isabell och i 2:a hand Kieffer och i 3:e hand Globus

Hur går det när du provat??

Taack så mycket för tips och råd! Kanske ska kika lite på Globus ändå, det finns en återförsäljare på nära håll dessutom. Så dessa har jag nog till och med provsuttit. Åker förbi där rätt ofta, så då kan man ju kolla in kvaliten samtidigt.
Annars håller jag ögonen öppna efter Bates Isabell och Kieffer (som jag i övrigt gillar skarpt!).

En till fråga när jag ändå har en tråd:p
Vad tror ni om Frank Baines? Skulle en sådan kunna ligga bra, beror ju på modellen, men om det generellt skulle kunna vara nåt att kolla på?
Erfarenheter om det märket, kvalitet o liknande?

Börjes har haft utförsäljning på Lemetex i flera år, sen ÅF slutade sälja dom, men dom kan inte ta hem nya i andra storlekar.

Om man bara får tryck på mitten är sadeln för böjd.
Stubben är inte alls dåligt stoppade baktill, och dessutom har inte höjden på bakvalvet någon betydelse för balansen i sadeln. Ett högt bakvalv gör inte att sadeln ligger i bättre balans. Alltså drar jag slutsatsen att de sadlar du sett som legat i bakvikt inte har passat, utan de har varit fel för de hästarna helt enkelt.

Om vi säger såhär: När man kollar på en häst stillastående med sadel på kollar man om sadeln ligger i bra balans, att bomvidden är rätt, tyngdpunkten stämmer hyfsat överens med hästens, och att den är kort nog för hästens rygg. Stämmer allt det så provrider man, och där märker man vilken som passar. Man ska alltid lyssna på hästen och ryttaren och försöka hitta en sadel som ger bäst tryckfördelning i den formen hästen rids i med sadeln, men ibland vill ju hästen ha en annan sadel iaf, t.ex. att en häst med rak rygg vill ha en Prestige, och då får man lyssna på det.

FB är ett bra märke, riktigt bra kvalitet, och riktigt sköna sadlar.
Tror att sadlarna blir något för böjda för din häst, så som sagt - Prova Albion k2 först och utgå från det.

I helgen köpte jag en ny Kentaur Elektra för 9500:-. Den är helt underbar att sitta i :love:
Stöden är ganska stora men utan att bli kulmpiga, och midjan på sadeln är lagom smal (tycker jag), så att man hamnar väldigt "rätt".

Min häst har också rak rygg men kanske inte lika hög manke som din, däremot är det cutback på sadeln så det finns plats för mer manke. Köpte en 16,5" eftersom min häst också har väldigt kort rygg, och jag upplever den som ganska rymlig i sitsen, känner mig inte alls för stor i 16,5 fast jag vanligtvis brukar ha 17".

Hade en Olympic Jessica tidigare, och jag var jättenöjd med min. Upplevde inte alls läderkvalitén som dålig. Mycket skön sadel var det! Den är rak och det finns plats för mycket manke.

Bara lite tips ;)

Det blev en Olympic till slut, underbar sadel som ligger perfekt på henne. Hon har aldrig funkat så bra i dressyren som under denna. Så jag är riktigt nöjd. Kvalitén verkar vara helt okej dessutom.

Rio-10.jpg

Så tack alla för hjälpen!

Liknande trådar

Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Bison
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar