Vilket märke...

Sv: Vilket märke...

Okej, bara det inte blir för rakt... Men avalon har jag kikat lite på faktiskt.

Jag har inte riktigt namnet i huvudet, men det var en äldre i vilket fall. Dock håller jag med dig om kvalitén... Inte något vidare, tror inte att det är många som hållt färgen heller.

ja det är svårt att säga vad som blir för rakt eller inte då jag inmte vet hur hästens rygg ser ut i arbete.

Det är riktigt, hade ute en sadelutprovare som visade mig hur man (med ett finger under magen) kan få hästen att höja ryggen för att få ett hum om hur rak den blir då. Min pållas rygg blir i stort sett spikrak, och det är där man ser att Wintecen är alldeles för svängd med detta järnet:cool:

Ja, den är helt perfekt! Jag har haft de flesta sadlar och senast var Bates Isabell och denna var klockren efterträdare då jag villa ha en snäppet "nättare" sadel. Och dessutom smalare midja. Det blir så mycket lättare att sitta snyggt då! Synd på priset.. Jag vet inte riktigt vad du istället ska leta efter..
får fundera och återkomma..

Okej, bara det inte blir för rakt... Men avalon har jag kikat lite på faktiskt.

Jag har inte riktigt namnet i huvudet, men det var en äldre i vilket fall. Dock håller jag med dig om kvalitén... Inte något vidare, tror inte att det är många som hållt färgen heller.

Jag tycker avalon är skön men personligen tycker jag det är svårt att få en stubben sadel som inte ligger i bakvikt. Och dom är inte särskilt höga vid manken heller.. tyvärr..

Stubben kan du glömma.. Alla kommer vara för böjda. Lemetex har modeller som är rakare än Stubben, men då det inte finns någon ÅF för Lemetex i Sverige är de svåra att få tag på.

Jaguar kommer inte heller passa, alldeles för böjd.

Hur Hubertus kan ha passat förstår jag inte (eller rättare sagt, jag tror inte att någon Hubertus kan ha passat) så du får gärna visa bild på den.

Jag tycker avalon är skön men personligen tycker jag det är svårt att få en stubben sadel som inte ligger i bakvikt. Och dom är inte särskilt höga vid manken heller.. tyvärr..

Om sadeln ligger i bakvikt beror det antingen på att den är för smal eller på att man sadlat alldeles för långt fram. Jag har sett många Stubben som ligger bra...

Varför skulle en k2 bli för rak? Hästen har ju en jätterak rygg, och på bilderna står hästen still. Under arbete blir han nog ännu rakare om inte konvex.

du har rätt :bow:
jag hjälpte en annan tjej på msn samtidigt och tror jag förväxlade dem lite.
Ang ryggen så skrev jag att den blir rakare i ett tidigare inlägg så det höll jag koll på ;)

Du tror inte att globus har för lite cutback?

Jag har köpt lemetex av återförsäljare i sverige. Visserligen 2 år sedan..

om jag var du skulle jag prova en Albion på den där hästen.
Den lär få rakare rygg underarbete och då kommer antagligen inte bommen bli för rak.
Det finns rätt mycket begangnade albion sadlar på nätet om du inte vill lägga ut allt för mkt pengar.

Lemetex har ingen ÅF i Sverige (detta vet jag då Lemetex själva sagt detta), försvann för 2-2½ år sen. Men det har ju funnits exemplar kvar i butiker här och var, men det är inte lätt att få tag i varken nytt eller begagnat. Isf får man köpa direkt från fabrik (väldigt billigt) men då måste man ju veta att den passar också...

Nej, tror inte Globus har för lite cutback, men har den det så blir ju Albion bättre, den passar ju riktigt höga mankar.

Har MoN till mina 2 hblston med liknande mankar och det funkar utmärkt.Har även provat kompisens nya Kentaur Elektra (deras nyaste dressyrsadel) och den var super:bump:Hyfsat nypris ,drygt 10000:-
Skulle personligen INTE prova Globus pga kompisars dåliga erfarenheter med sneda bommaroch/eller stoppning!

Om sadeln ligger i bakvikt beror det antingen på att den är för smal eller på att man sadlat alldeles för långt fram. Jag har sett många Stubben som ligger bra...

Jag vet precis hur det funkar med sadel i bakvikt.. Jag har stor erfarenhet av sadelutprovning och vet exakt hur en sadel ser ut om den hamnar i bakvikt UTAN att behöva vara för trång. Det finns fler faktorer som spelar in. Och Sadlar för långt fram är inte aktuellt.

Det finns självklart stubben sadlar som ligger bra, jag har oxå sett många av dom som funkar. Men av min erfarenhet av stubben - och särskilt dressyrmodellen så hamnar dom gärna i baklut även om dom i övrig är lagom sotr och ligger på rätt plats. Det är ju en förutsättning för att kunna uttala sig!?

Oh, äntligen hittade du hit:banana:
Taack för tips, albion ska jag kika vidare på. Är verkligen helsåld på de sadlarna i allmänhet.

Precis som jag trodde med Stübben, kan nog bli problem.

Hubertusen hade hon tidigare, och jag tycker mig se att ryggen blivit rakare med muskler. Kan detta stämma? Det funkade iaf då jag provade tidigare. Dock har hon som sagt förändrats en hel del.

Lemetex har jag verkligen letat efter, så det måste stämma som du säger att de inte finns att få tag på nytt i Sverige. En i hoppgruppen jag red i ikväll hade en Lemetex och den såg urskön ut!

Har MoN till mina 2 hblston med liknande mankar och det funkar utmärkt.Har även provat kompisens nya Kentaur Elektra (deras nyaste dressyrsadel) och den var super:bump:Hyfsat nypris ,drygt 10000:-
Skulle personligen INTE prova Globus pga kompisars dåliga erfarenheter med sneda bommaroch/eller stoppning!

Det låter bra! Men de kanske är bredare än min dam?

Är Globus klassat som lågprismärke förresten, eller har de kanske fått måndagsex?

Jag vet precis hur det funkar med sadel i bakvikt.. Jag har stor erfarenhet av sadelutprovning och vet exakt hur en sadel ser ut om den hamnar i bakvikt UTAN att behöva vara för trång. Det finns fler faktorer som spelar in. Och Sadlar för långt fram är inte aktuellt.

Det finns självklart stubben sadlar som ligger bra, jag har oxå sett många av dom som funkar. Men av min erfarenhet av stubben - och särskilt dressyrmodellen så hamnar dom gärna i baklut även om dom i övrig är lagom sotr och ligger på rätt plats. Det är ju en förutsättning för att kunna uttala sig!?

Men om sadeln ligger rätt, och inte är för trång, varför har de då legat i bakvikt? Jag har aldrig sett en sadel som enligt konstens alla regler passar, men som ändå ligger i bakvikt....

M&N funkar också till raka ryggar med höga mankar, men prova Albion k2 först, för den är riktigt rak.
Globus är ett lågprismärke, ja. (men nu har de lanserat 2 nya modeller som är dyrare som ska vara bättre) Men det är ju skillnad på lågprismärke och lågprismärke, finns ju lågprismärken för 2000:- och dom som kostar 9000:- (men allt under 10 000 brukar jag anse vara ett lågprismärke, och desto mer man betalar desto bättre kvalitet är det oftast)

M&N och Albion ligger bra till då :)
Har du nån koll på de olika modellerna som Lemetex har? Husar exempelvis, någon skillnad motför de andra?

/Sanna

Liknande trådar

Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Bison
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar