Vilket märke...

R

Rio

...Kan tänkas passa min dam?
Har ju visserligen en hoppsadel (Wintec), men har börjat kika på en dressyrsadel nu (tänker nog konvertera mot dressyr nu), och har insett att det finns otroligt mycket märken.
Ska inte kasta mig ut och köpa sadel på stört, så ni behöver inte skrika på sadelmakaren - vill bara ha lite tips på vad som kan tänkas passa ponnyn.

Själv är jag rätt kort (158 cm) och vill ha hyfsat bra stöd (varken platt eller megastöd). Nypris spelar ingen roll, då jag är mer i ett läge av brainstorming och vill bara ha lite inputs.

Wintecen har legat bra nu under uppbyggnaden, men jag anar att den börjar bli för svängd när hon musklat sig (typiskt wintec:mad:). Har förresten mellan 70 och 80 grader, så hon är inte någon bred häst.

Vill dock inte ha syntet/lågprissadlar med skitläder:angel:

Så när jag ändå hade nya bilder så passade det ju bra med en tråd:idea:
Hger2-1.jpg

Vnster2-1.jpg

Förresten, gärna brun, men det är inte ett måste:D

/Sanna

Sv: Vilket märke...

hon ser lite ihålig ut vid manken?

kanske testa bates isabell, rakare än övriga bates/wintec.

Ja, hon är som sagt under uppbyggnad. Dock har hålet minskat nåt otroligt nu under vintern.
Tycker att Isabellen ser skön ut, så den kan jag definitivt tänka mig!

Mer förslag!

Kentaur medea kanske skulle vara något?
Kan dock ha för mkt anläggningsyta för din ponnys rygg

Senast ändrad av en moderator:

eller en M&N? Frågan är om hon har för hög manke.
Albion kanske också skulle passa?

Tack för tips!
Har kollat på M&N faktiskt, verkar kunna passa. Men som sagt, frågan är om manken ryms där.
Tror du inte Albion blir för rak..? Fast det är väl iofs olika beroende på modellen.

/Sanna

Ja det är nog alldeles sant.

Fler märken?

Vill gärna ha åsikter om Crown, Olympic och Passier också - har inte mycket koll på dem. Men Crown passar visst bredare hästar? Gäller samma sak för Olympic?

crown är enligt mig bra sadlar. De passar just lite rakare hästar och även om de har höga mankar. De finns i breda bomividder JA.

Passier tror jag inte passar då de inte funkar på hästar med lång och hög manke som din har. Dessutom har de rätt lång anläggnmingsyta.

Den lilla erfarenhe jag har av Olympic är modellen Jessica som faktiskt brukar ligga bra på de flesta hästar. Den har ju ganska mycket cutback vilket borde vara bra för din pållehäst

fler märken jag kommer att tänka på

Lemetex- som är hyffsat rak och passar höga mankar
Equipe- som visserligen måttbeställs
Jensen- måttbeställs också
Jaguar kanske skulle funka?

Jag har en Kieffer Freestyle. Den är underbar och jag har den på alla typer av ryggar och hittils passar den tillräckligt bra på alla!
Om man har åsikter om Kieffer är denna ändå inget hinder då den är en "helt ny" sorts kieffer. Mjukare och "skönare". Är ju individuellt.. men jag kan rekommendera den! Den passar de flesta och är varken rak eller svängd undertill.. Fast dåligt kanske är att den troligvis inte finns begagnad och kostar va 18000 kr ny..

Då står Crown fortfarande kvar på listan! Problemet är dock (skrev lite otydligt) att jag inte kan ha en sadel med för bred bomvidd då pållan drar knappt 80 grader. Men om det finns gott om plats för manken kan man kanske tänka sig att padda upp den tills hon lagt ut lite...

Kentaur nämde du tidigare, verkar rätt intressant! Någon skillnad på modellerna där? Artemis har jag sett, verkar bekväm, men är den rakare än de andra?

Lät perfekt, men rätt saftigt pris...! har haft lite fördomar om att Kieffer ska vara för hård, men då borde ju denna vara bättre. Synd att man inte är ekonomiskt oberoende:angel:

Ja en crown blir nog för bred för din häst. Bättre att prova ngt annat.

Problemet med kentaur medean är att din häst nog har för hög manke. Artemisen blir nog för rak skulle jag tro.

Jaa, det var precis det som jag misstänkte. Vet du om Olympicen kan bli för rak, eller vet någon annan det?

Lemtex har jag tittat på, verkar vara rätt så perfekt! Bara man hittar någon som stämmer in på alla kriterier. Hur är kvalitén där?

Jaguar ser tämligen fina ut, dock har jag inte sett alltför många på begagnadmarknaden...

själv skulle jag inte välja olympic sadlarna. Tycker kavaliten är dålig tyvärr.
Ja problemet med jaguar är nog att den kan bli svår att hitta i 16".

Ang lemetex tycker jag de är bra kvalite på läder. Hade en hoppsadel i 2 år och den användes flitigt. Såg så gott som ny ut när jag sålde den.
Lemetex och Stübben är "syskon" och jag har hört några som tycker att lemetex är "sämre". Det kan jag dock inte hålla med om...

Senast ändrad av en moderator:

OBS
Vill tillägga att detta är endast tips jag ger dig och jag tror och hoppas att du tar hjälp utav en kunnig sadelutprovare vid köp av sadel.
Jag är verkligen ingen expert på detta men har viss erfaraenhet. Kan hända att ingen av dessa sadlar jag tipsat om kommer funka.

Tack för tips (och självklart förstår jag att det är just det de är, tips:bow:).

Lemetex kanske jag ska kika vidare på. Är svängdheten lika på Stübben då också?

Kan förresten tillägga att Hubertus ligger an bra, lagom svängd. Men har tyvärr inte tillräckligt med mankfrihet för min dam. Thorowgood hade de på henne tidigare, låg bra då - men hon har förändrats mycket i kroppen så jag låter det vara osagt.

Nja Stübben har lite olika bommar. Avalon kanske skulle funka. Har inte så mkt erfarenhet av stübben faktiskt men Avalon är deras rakaste dressyrsadel. Annars passar de bäst på lite överbyggda eller svankiga hästar.

vilken modell på hubertus har du provat på honom? Hubertus är dock inget jag själv skulle välja när det kommer till sadlar. En budgetsadel med dålig kvalitet.

Liknande trådar

Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Bison
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar