Vilket kallblod ska man ha?

Narcissa

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att min nästa häst ska vara ett kallblod men jag vet inte riktigt vilken ras jag ska inrikta mig på.
Jag har nämligen ett antal krav på djuret.

1. Ska fysiskt kunna arbeta i form. Ha förutsättningar för piaff och passage.
2. Kunna ta sig fram obehindrat i skogen.
3. Kunna hoppa hinder upp till 90-100 cm.
4. Kunna ha lång man utan att den ser ovårdad ut.
5. Helst inte för mycket hovskägg.
6. Trevligt och lugnt temperament.

Finns det någon som passar in på mina krav? :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Vill ju säga Lipizzanare men, det är ju varmblodigt... :) Annars har du camargehästen.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Ja lipizzaner och PRE har ju lätt för samlingen men jag vill ha ett kallblod.
Jag funderar på en lättare nordsvensk?
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag skulle gärna tipsa om Rocky Mountain - men de räknas också som varmblod....
Däremot upplever jag att de har "kallblodslugnet", dvs att de är coola i de flesta situationer, så är det vad du är ute efter kan det var en idé.

De kan fysiskt jobba i form, upplever att de jag har har ganska lätt för sig.
De anses ibland vara värslden bästa uterittshästar.
Vet att vissa hoppar sina, mina är så unga att jag inte gjort det ännu, men tror 90-100 skulle fungera.
Lång man - japp många har det.
Hovskägg - det är inte mycket av det.
Trevligt temperament - absolut!
Dessutom en historia som allroundhäst där både ridning och körning ingått - även tex att plöja mindre åkerlappar och i vissa fall att valla boskap...
DSC_0026_zps4ab11a95.jpg

Man...
DSC_0075.jpg
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Nordsvensktravare! Jag älskar dom:)

Finns inte, däremot kallblodstravare :)


Den vanliga nordsvensken finns i flera modeller och passar in på alla önskemål. Det är dessutom en ras som behöver bevaras.

Mitt sto hoppar banor kring 110-120 (nåja, när vi var i form :p) och är fin att rida.

Det finns många fina kallblodstravare också och dom har ofta bra förutsättningar för ridning.



Du ska nog leta individ, inte specifikt ras :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Finns inte, däremot kallblodstravare :)


Den vanliga nordsvensken finns i flera modeller och passar in på alla önskemål. Det är dessutom en ras som behöver bevaras.

Mitt sto hoppar banor kring 110-120 (nåja, när vi var i form :p) och är fin att rida.

Det finns många fina kallblodstravare också och dom har ofta bra förutsättningar för ridning.



Du ska nog leta individ, inte specifikt ras :)
Haha jag hoppas TS förstår:D
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det är väl från individ till individ men dom jag har haft/ har är det inga problem med. Jag tycker om arbetsviljan och lynnet på dom.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det spricker på sista punkten då de ofta kan vara ganska heta...annars röstar jag på kallblodstravare. De tyngre nordisarna lär ha svårt för formen då de kan vara grovt byggda i halsen och samma med hoppningen om de är för grova.

Tinkern är väl relativ smäcker som kallblod men där spricker det på rikligt hovskägg.

Fjording av lättare typ men de brukar enligt mig se gräsliga ut i lång man.


Det får nog helt enkelt bli en regelrätt gatukorsning:D
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Det spricker på sista punkten då de ofta kan vara ganska heta...annars röstar jag på kallblodstravare. De tyngre nordisarna lär ha svårt för formen då de kan vara grovt byggda i halsen och samma med hoppningen om de är för grova.

Tinkern är väl relativ smäcker som kallblod men där spricker det på rikligt hovskägg.

En tinker kan variera i stort sett lika mycket som en nordsvensk. Det finns tinkrar som är grova som ardennerhästar och dom som är nättare mindre ponnyer, precis som nordsvenskarna, som dock inte ska vara för smäckra.
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Många kallblodstravare uppfyller punkt 1-5, men för 6:an kommer du att få leta lite :). De kan vara rätt så heta om de gått på travet. Finns flera redan färdigomskolade till ridning som ligger ute på annons just nu och ser lovande ut, ligger runt 15-25k.

Nordsvensken är tyngre i typen, mer hovskägg och massa och låter inte riktigt som det du söker. Jag tycker att nordisar är underbara allroundhästar men dom är ju trots allt avlade för att dra tunga lass i skogen och det märks.

Annars låter det som att det är en PRE du egentligen vill ha :).
 
Senast ändrad:
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

En Haflinger såklart ;). Tycker jag stämmer in på alla dina kriterier. Men sen ska det ju självklart vara rätt individ också. Men av dina kriterier så tycker jag det känns som Haflinger borde vara den rasen som du har störst chans att hitta en häst som passar :)
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag har sett några ardennrar som haft väldigt lätt för samling trots sin storlek och där har man ofta en cool häst..de kan vara riktigt läckra..och lång man har de oftast ;)
Däremot går väl hoppningen bort möjligen..

Så utefter det du söker säger jag kallblodstravare, en nordsvensk bruks av lättare typ, dvs hästar som är grövre men ändå kan vara smidigare i typen.
Däremot tror jag det kan vara svårt att få med allt om man letar efter kallblod, men med lite träning så kan de nog passa in i vad du söker på lätta nivåer.

För övrigt - hur är det m haflingern idag, har man enats om att det är en kallblods eller varmblodshäst?
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

En kallblodstravare stämmer ju rätt bra in på dina kriterier. Om du letar en ostartad har du dessutom ännu större chans att de är lite lugnare. Men jag har träffat många kallblodstravare som varit lugnet själva trots att de tävlat många år på travet, lika väl som att det finns de som är helt galna. Ett kallblod som är stressat och het är svårt att få lugnare, men det finns bra fler av dem som är coola än hos varmblodstravaren.

Så hade jag varit du hade jag riktat in mig på kallblodstravaren och sedan letat efter din individ!

Vi hade en såå jäkla fin i vårat stall som såldes som ridhäst då han var relativt oduglig som travhäst och vill inte springa. Han var heeelt underbar att rida! Lugn som bara den och lätt att lära. Han kommer bli en fantastisk ridhäst om det är rätt ryttare som kommer förvalta och utbilda honom!

Frän är han med! Så det finns lite roliga kallblodstravare om man letar lite, och framförallt finns det BRA hästar!:)

1092859.jpg
 
Sv: Vilket kallblod ska man ha?

Jag tror att man numera räknar haflinger som en ponnyras, dvs inte ett kallblod. Men de har många av egenskaperna som TS letar efter. Dock vill jag inte påstå att min är särskilt lugn. Hon är verkligen inte lättskrämd, så på så vis är hon väl lugn, men hon kan bli riktigt framåt och het när man rider :)! Ju mer träning, och ju kallare väder, ju ettrigare blir pållan ;)...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 061
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Just nu vet jag inte alls hur läget ligger. Det är svajigt. Jag vet inte vad jag vill. Och jag vet inte hur jag ska undvika det jag inte...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp