Vilket hö ska jag välja?

B

BertaLotta

Nu behöver jag lite råd från er som är duktiga på foder:bump::bow:!

Jag ska köpa hö från en (för mig) ny leverantör i år. Han köper upp från många olika bönder och säger att jag i princip kan välja vilka värden jag vill ha. Som exempel sa han att i smbrp kan jag få allt mellan 20-60 g. Låter ju bra, men vad sjutton ska jag välja? Har en sjuåring som tävlar i hoppning och fälttävlan, en åring och en "shettis"...:grin:. Vill ju helst kunna ge dem av samma och inte hålla på och köpa olika hö till de olika hästarna. 7-åringen är inte speciellt matglad, det är svårt att få i henne mer än 8-9 kg grovfoder/dygn. Hon bara lämnar om man ger henner mer. Hösilage är inte ett alternativ, för det äter hon inte:crazy:. Köpte Horsehage under hennes dräktighet pga dammigt hö, men det var inte populärt kan jag säga...:cool:.

Tacksam för råd och tips!

Sv: Vilket hö ska jag välja?

Här går det visst undan, puttar upp lite...:angel:

Jag hade tagit något mellanting, kanske en kvot på 6,5-7.
Sen kan du ge åringen och om den stora är svårfödd, extra lusern.

Tack för ditt svar! Har väl också tänkt ungefär så... Upplever inte den stora som svårfödd i bemärkelsen att hon har svårt att hålla hull, utan snarare att det är svårt att få i henne de mängder grovfoder jag vill att hon ska äta. Som tur är håller hon hullet ok även på 8 kg hö. Hon är helt enkelt inget matvrak, inte ens på kraftfoder. Hon gillar tex inte betfor, och hösilage är som sagt inte att tänka på...:crazy:

skulle ju vara bra för shettisen med lite energi kan jag tänka mej ;) men är ju svårare med den större, kanske kan komplettera med lusern till den ? om den inte får i sig så mkt hö. Åringen behöver ju mkt protein så skulle nog ge lusern till den med, beroende på värdena.
Skulle nog försökt satsa på en lite högre kvot än 6, då jag gissar att även din 7 åring behöver ganska mkt protein.

skulle ju vara bra för shettisen med lite energi kan jag tänka mej ;) men är ju svårare med den större, kanske kan komplettera med lusern till den ? om den inte får i sig så mkt hö. Åringen behöver ju mkt protein så skulle nog ge lusern till den med, beroende på värdena.
Skulle nog försökt satsa på en lite högre kvot än 6, då jag gissar att även din 7 åring behöver ganska mkt protein.

Nja, "shettisen" är egentligen ingen shettis utan en brtish spotted pony...:cool:. Tror jag i alla fall, har inga papper på honom, men han är prickig och liten och beter sig faktiskt inte som en klassisk shettis;). Han är jättepigg (kör honom) och börjar varje morgon med ett rejält race i hagen, galopperar säkert 10 varv (stooor hage):rofl:. Sedan får han sådana ryck regelbundet under dagen. Han står och äter, tittar upp, slänger med huvudet och drar med sig kompisarna på ett race. Ser ganska roligt ut, kan jag säga. Ibland tröttnar de andra två och bara står och tittar när han springer varv på varv:rofl:.

Jo, jag räknar nog med att få komplettera med lucern till åringen. För tillfället äter faktiskt 7-åringen riktigt bra (får än så länge bara hö på kvällen, har mycket bete kvar), men det kan vara "nyhetens behag". Hon brukar "tröttna" på hö efter ett tag...:crazy: Ska fundera på det där med en högre kvot, tack.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hej, tänkte jag kanske kunde få lite hjälp här. En av hästarna fick fång på betet i somras. Har gått på oanalyserat torrhö sedan...
2
Svar
20
· Visningar
4 536
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 453
Senast: Adnoc
·
Foder & Strö Som det ser ut nu så är min häst något av en höallergiker/dammallergiker. Han går på medicin för att vi ska reda ut detta ordentligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka