Vilket forum ska jag vända mig till?

V

vanilj87

Hittade inget passande forum så jag valde "senior" eftersom jag numera kallas det, Haha!:P
Ridskolan går rent åt hel*e*e :S Allt styrelsen gjort är att motarbeta de nya arrendatorerna.. På två år har vi nu haft TVÅ olika.. O den innan blev mer eller mindre hotad av ordföranden.. (detta har varit uppe i ridsportsförbundet osv)
Men det jag ville komma till är att styrelsen låter oss INTE betala in våra medlemsavgifter alltså finns det inte en enda som är medlem år 07 o alla rider oförsäkrade. På årsmötet i Februari ska vi rösta om ny ordförande samt kassör och andra platser, för det krävs att man varit medlem MINST en månad innan årsmötet hålls.. Är det något skumt på gång? För är det inga medlemar på klubben läggs den ner, det fattar ju vem som helst.. Kan han (mr ordförandet, som inte vet skillnaden på bak eller fram på en häst) vara så ful att han vill dra klubben med sig ner när han åker ut med huvudet före? Vad gör man åt en sån här sak? Vad hjälper det att kontakta tidningarna, finns nog ingen klubb som varit med så mycket i tidningar som denna.. Har även hört från min mamma som var tidigare ordförande att en styrelse INTE kan ändra lagar o stadgar eller vad det nu heter ang medlemsavgifter för de ska ALLTID betalas in i årsskiftet.. Eller?:/

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilket forum ska jag vända mig till?

Har föreningen något plusgiro eller bankgirokonto? Om det finns så måste det väl gå att betala dit (eller kan en plusgirokontohavare spärra kontot för inbetalningar)?.
Medlemsavgiften 2007 är väl bestämd redan på förra årsmötet, så ni vet hur mkt som ska betalas.
Då kan ni som vill betala in nu, ta med kvittot på inbetalningen till årsmötet (som antar jag måste kallas till i stadgeenlig tid, annars är det inte ett giligt möte.)

Om ni har standardstadgar så är men väl även berättigad att rösta på årsmötet om man varit medlem föregående år?
Medlemsavgiften bestäms på årsmötet FÖREGÅENDE år och är alltså redan angivna! Tror inte att ni kan hindras att betala in avgiften, fast jag är ju inte juridiskt kunnig, enbart väldigt föreningsaktiv sen drygt tjugofem år!

Om det fungerar att betala in fast de nekar får jag nog ta o göra det ganska så omgående.. Men hur fungerar det om kassörskan inte uppdaterar medlems-listan som hon inte gjort under hela -06 :/ Tack för de svar jag fått. Det låter logiskt:)

Senast ändrad av en moderator:

Det här låter inte klokt...
Klart ni kan betala medlemsavgiften. Ta med kvitto så kan du rösta. -Kan det vara så att de inte vill ha några röstberättigade medlemmar på årsmötet? Kassören måste dessutom redovisa, annars kan man polisanmäla.
/Jezz

Ta med kvitto så kan du rösta. -Kan det vara så att de inte vill ha några röstberättigade medlemmar på årsmötet? Kassören måste dessutom redovisa, annars kan man polisanmäla.
/Jezz
Det känns nästan så, de har något skumt på gång i alla fall. Har man ont i magen varje gång man åker till stallet för att man är rädd att ordföranden ska hoppa på en o skrika om saker man inte har o göra med så är det något stort fel. Man kan det? De visste jag inte, kanske dags o göra något drastiskt åt det hela.

Hej

Jag föreslår att ni tar kontakt med ridsportförundet/distriktet. De har folk där som kan detta (eller hade i alla fall innan). Vi pratade med ridsportförbundet när vi hade problem i vår klubb (ordförande hoppade av på årsmötet pga h*n inte gillade vissa nyvalda styrelsemedlemmar).

Måste inte styrelsen ha stöd av stämman för att ändra stadgarna?
Har för mig också att medlemmarna ska kunna hålla en extra insatt stämma om de är missnöjda med hur styrelsen sköter sig, men jag är inte säker.
På det här sättet borde ni i alla fall inte bevilja dem ansvarsfrihet för det gågna året ( det är ju inte det kommande året som behandlas på årsmötet).

Du har rätt - för att kunna ändra stadgarna så krävs det beslut på två på varandra följande föreningsmöten, varav ett ordinarie årsmöte. Någonting sånt står det i stadgarna till klubben jag är med (bygger på ridsportförbundets typstadgar). Jag kan kolla exakt ikväll när jag kommer hem.

På Ridsportförbundets hemsida (www.ridsport.se) finns mycket matnyttigt - http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90057. Här finns bl a typstadgar. Det bästa du kan göra just nu är att läsa dessa, få tag på föreningens egna och läsa och lära in dessa. Här finns nämligen tydligt i skrift hur saker ska skötas.

Beslutande organ är t ex årsmöte eller extra allmänt möte samt styrelsen. I tunga frågor ska styrelsen INTE ensam fatta beslut utan kalla till extra allmänt möte.

Rösträtt har den som är medlem eller föregående år varit medlem. I stadgarna står "Vid allmänt möte samt extra allmänt möte som hålles senast den sista februari äger varje medlem som fyllt 15 år en röst om årsavgift för föregående eller pågående räkenskapsår
erlagts minst en månad före mötet."

Om årsmöte står följande: "Årsmöte skall äga rum senast den sista februari. Förhandsmeddelande om tid och plats för mötet skall utfärdas minst en månad i förväg på sätt som styrelsen bestämmer.
Kallelse till årsmöte utfärdas minst 10 dagar i förväg på sätt som styrelsen beslutar. Förslag (motion) från enskild medlem att tas upp till behandling på årsmötet skall skriftligen vara styrelsen tillhanda senast tre veckor före årsmötet. Verksamhets- och förvaltningsberättelser, revisorernas berättelse, styrelsens förslag och inkomna motioner skall finnas tillgängliga för medlemmarna senast en vecka före årsmötet. I kallelsen skall anges var dessa
handlingar finns tillgängliga. Årsmötet är beslutsfört med det
antal röstberättigade medlemmar som infunnit sig."

Där står också en del om vilket inflytande SvRF har vad gäller tolkning av stadgar etc. LÄS! och se till att kontakta valberedningen så ni har en styrelse som tar över.

Där står också en del om vilket inflytande SvRF har vad gäller tolkning av stadgar etc. LÄS! och se till att kontakta valberedningen så ni har en styrelse som tar över.

Tyvärr är det så att det finns nästan ingen som är beredd att ta över "platserna" i styrelsen.. Så just nu känns det som att klubben kommer försvinna bort så småningom:/

Men nog allt ska vi se till att det går rätt till den sista tiden och man får väl fortsätta hoppas på att man finner någon som vill ta över ordförandeposten bl.a (har alla klubbar lika svårt att hitta någon ny som vill sitta som ordförande när den sittande vill avgå eller inte är lämplig?)

Jag är dåligt insatt i hur klubben fungerar, inackorderingar etc men finns det inga visioner hos någon på klubben?

Inackorderingarna måste väl inse att det blir jobbigt att flytta hästen och kanske vilja påverka?

Inackorderingarna måste väl inse att det blir jobbigt att flytta hästen och kanske vilja påverka?

Jag tror många tyvärr är för unga för att vilja ta på sig ett sådant "ansvar" Men man tycker ändå att vissa föräldrar kunde engagerat sig lite när de skaffar häst till sin dotter/son.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka