Vilket förbund väljer man till minihäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Andante
  • Startdatum Startdatum
A

Andante

Jag har köpt en minihäst från Danmark och han har pass. När jag nu ska "göra honom svensk" vart vänder jag mej då? Kan det vara shettisförbundet?
Någon annan som har en minihäst här? eller miniatyrhäst som det heter på danska. Det danska förbunder heter Dansk miniatureheste forening.

Sv: Vilket förbund väljer man till minihäst?

är det en minishettis eller en amerikansk miniatyr? det finns tyvärr ingen förening för minihästar :(
Har själv gått med i danska föreningen, Har tänkt mig att åka dit och ställa ut mina små någongång :love:
När det gäller passen så är det svårt! mina är ju reggade i USA , Ringde SH och hörde och dom skulle återkomma ! Har inte hört någon ännu? Men ska stöta på dom igen och höra vad dom har att säg om detta

Tesora

Tack för ditt svar än om jag förstår att du också är lite villrådig:) Vår är en amerikansk miniatyrhäst och hans föräldrar är avelskårade i det danska förbundet DMHF. Han är dock inte den typen som ser ut som araben (AMHA,det är en sådan du har va?)
Chivas själv vann valack klassen på Euroshow 2005 i Danmark och det är kanske en sådan utställning du tänker på. Nu har jag inte läst reglerna noga men om hästen har pass, om än utlänskt, kan man då bli nekad hjälp av veterinär?
Det ska finnas någon ny klubb som heter Club Nordic som Clud Nordic, som kommer att ordna shows, temadagar och annat med hästar som är under 130 cm. Det är meningen att folk från Norden ska mötas och visa att man kan ha dessa små till så mycket annat än att rida på dem, det kunde vara intressant att se vad det är.

låter spännande ! med en nordisk club!!!
Det är amerikanare som jag har! Har inte blivit riktigt klok på det danska systemet med små hästar :confused: Det verkar vara så att bara dom är små så är det lixom ok att regga dom som minisar.
Och med passen så är det ju så att om hästen har pass från ett EU land så ska det vara ok i sverige. Mina spanska hästar har ju EU pass från spanien ,det är spanjorerna som skriver in våra hästar, dom får inte SH kludda med :rofl:
Finns nog ingen veterinär som nekar veterinär vård av en sjuk häst!
Jag har inte alla mina pass från spanien än, men har då behandlat mina hästar.
Har bara din häst ett danskt pass så ska det ju vara klart ;)
Värre med mig som har amerikanska papper på mina i och med att vi inte har förbund i sverige:(

Kan du inte sätta in en bild på din amris !! Älskar dom små:love: :love:
Grattis till placeringen på utställningen :bump: :banana:

Tesora

Vad fin han är :love:
Ska nog gå med i det danska förbundet ! och ställa ut mina små !
Har ju 8 stycken och fler på väg !

Tesora

tesora skrev:
Vad fin han är :love:
Ska nog gå med i det danska förbundet ! och ställa ut mina små !
Har ju 8 stycken och fler på väg !

Tesora
Tack:) är själv glad för vad jag hittat. Han är lite mörkare i verkligheten och just nu ett pälsmonster:) Själv hade jag velat ha en AMHA riktig arabtyp men det får bli i framtiden. Har funderat på avelsbiten men vet inte om jag vågar. Bör nog lära mej mer först. Kan jag hitta dej på någon hemsida, jag är nyfiken på dina pållar. Din profil stämmer bra överens med min förutom aveln då. Jag har bara raskatter i avel:)

min hingst är registrerad i AMHA samt är av arab typ :bump: :bump:

varför skulle ingen kunna bedömma honom i sverige för en enkel avelsvärdering?? Det finns en hel del avelsvärderade amrisar i sverige !

tesora Älskar PRE

jo då de går att göra reklam för sina hingstar på alla sätt.......:d Kanske vore en idé att sätta in honom på någon annons sida med

/// Lady_ann

min hingst är registrerad i AMHA samt är av arab typ :bump: :bump:

Att han är av arab typ e väll inte så konstigt dom härstammar ju från araberna så som ska ha arab drag i sig :d

/// Lady_ann

det finns ju 2 olika sorters miniatyrer de som är avlade att se ut som miniaaraber och de som "bara" blivit reggade som miniatyrer trots att de är vanliga shettisar

Du menar dessa som är hardchippade in ?
Det är ganska så många kriterier som dom ska uppfylla innan dom blev godkända in i stamboken, det skulle tas bilder från alla håll och kanter på hästen och det skulle vara mätintyg från vet, och en hel del till.
Så några shettisar blev då inte inskrivna i USA inte ;-)

Tesora

japp jag har en bekant som föder uppp både miniatyrer samt miini shettisar och hon har dubbel registrerat de flesta av sin shettisar i AMHA och svenska shetlandssällskapet hon förklarade att varje år är det ett visst antal shettisar som släpps in i AMHAs register utan speciellt mkt "problem" hon skickar in en ansökan med hästens namn,födelsedatum och stam samt färg och höjd med det en bild sedan är det klart när hon sedan får en bekräftelse så betalar hon in avgiften!!!
:cool:

återliva en gammal tråd...

Har fått besked från SH att dom registrerar AMHA i sverige då det inte finns någon förening.
Men sedan finns ju även den europeiska stamboken, där kan man också registrera www.eusam.com

Finns det tillräckligt med intresserade kan man starta en svensk förening som kan hålla lite utställningar osv..

Jag har köpt en minihäst från Danmark och han har pass. När jag nu ska "göra honom svensk" vart vänder jag mej då? Kan det vara shettisförbundet?
Någon annan som har en minihäst här? eller miniatyrhäst som det heter på danska. Det danska förbunder heter Dansk miniatureheste forening.

Om det är en minishetland kan det vara aktuellt med registrering i Sveriges Shetlandssällskap men jag misstänker att det är en miniatyr du köpt och då är den inte registreringsbar hos SSS.

Läs mer på www.shetlandsponny.se

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
7
· Visningar
544
Senast: Hermelin
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka