Vilket fodermedel ska man använda?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Magendy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 111
M

Magendy

Som rubriken lyder...vilket fodermedel ska man använda om hästen är lite smalare än vanligt? Mask och tänder kollade.

Kr***t reheb eller soja?

Sv: Vilket fodermedel ska man använda?

Först o främst,vad har du för värdena i ditt grovfoder??
Lusern skulle jag börja ge hästen om inte jag har nån analys på grovfodret.

Öka högivan så mycket som hästen kan äta, behövs det mer så ge lucern.

Hästen står på fri tillgång på hö och äter idag även lusern. Men är en kräsen liten dam så jag kan tyvärr inte öka lusernern, då hon vid högre giva struntar i att äta den.
Har läst här på buke att soja och även rehab är bra fodermedel om man vill få upp hullet.

Hippo Alfa :bow:

mitt spjälstaket blev nästan tjock!

nu går hon på hösilage, hö, fibergi bas och havre, rund som en boll :love: (för att vara fullblod)

Då skulle jag prova kornkross i första hand, det brukar ge bra hull men ger inte den energin som havre ger, dvs de blir inte hetare av korn, dessutom är korn billigt!
Du kan också ge linfröpellets det är skonsammare för magen än olja och soja, men ger fint hull och fin hårrem.

om jag skulle välja mellan rehab o soja skulle jag välja soja. det är billigare:P och så behöver man inte ge så stor mängd räcker med någon/några dl:D

Mitt halvblod tappar mycket hull på vintern.
Havre får han inte eftersom han förvandlas till någon form av atombomb då :crazy:

Jag började ge kornkross tillsammans med betfor. Utöver det får han hösilage som vi tyvärr inte har analys på. Förmodligen kommer stallet byta lev. framöver så vi kan få en ordentlig analys.

Min häst har i alla fall fått upp sitt hull ordentligt nu sedan vi började med kornkrosset. Jag köper hos lantmännen för ca 100:-/säck
Jag ger 3 liter/dag.

Hur ser hon ut i övrigt? Är det bara över revbenen som hon är tunn eller saknas det i överlinjen också?

Hur mycket lusern orkar hon äta?

Hon är inte speciellt tunn överlag, bara det att hon alltid har varit åt det tjockare hållet. Är 5 år och har denna höst/vinter vuxit nåt extremt på höjden vilket har resulterat i en avmagrande häst. Har ökat både hennes högiva, så hon har fri tillgång (vet hur mycket hon äter), äter ca 1 liter lusern och 0.5l kornkross. Mer av dessa fodermedel har jag testat ge henne men har resulterat i matvägran, är en petig dam med bestämda åsikter :angel:

Ger henne alltså efter en uträknad foderstat men behöver antagligen mer mat än vad uträkningen visar pga hon växer.

Undrar lite över sojan. Vilken sorts soja är bäst att fodra med?
Vet att man inte ska ge så mycket soja men hur mycket är ok att ge en häst?

Sojamjöl finns på Granngården,o det står nog kor/grisar på säcken.
Man ska ge 100gram/100kg häst /utfordningstillfällen.

bara att skicka in själv ju?

Ja, men bonden som levererar har tagit från olika vallar och vet inte från vilka...
Så det går inte att läsa ut varifrån de kommer....
Därfrö ska vi ta en lev. som tar från ett ställe :)

Vet du ungefär hur mycket 100g är i dl?

Har du en våg så är det kanon o bara väga hur mycket 100gram går på! :) Det är ju lite olika för alla, om du inte har vågen så finns det att köpa billig våg på Clas Ohlson har jag för mig.
Brukar väga hästmat här.

Man ska ge 100gram/100kg häst /utfordningstillfällen.

100gram/100kg häst /utfordningstillfällen är maxgiva inte vad man ska ge...

2 dl soja är ca 100 g

Jag hade inte vågat att ge mer än ett par deciliter soja om jag inte visste hur mycket protein grovfodret innehöll...

Det är inte mycket kraftfoder hon får din dam en halvliter lusern (hack?) kan inte väga många gram... Synd att hon inte äter mer =/

Hippo Alfa, Krafft protein, Krafft Plus grön och Krafft groov 125 är andra fodersorter med högt proteinvärde som du kan ge. Betför brukar vara smakligt och även tilltala kräsna pållar. Olja är också bra att ge tunnisar som behöver lägga på sig:idea:

Senast ändrad:

Hon vill tyvärr inte äte mer lusern. Ger henne lusernpellets och kan öka mängden i någon vecka innan hon återigen börjar matvägra tills jag sänker mängden igen. Spelar ingen roll vilket kraftfoder jag ger henne, får hon för stor mängd/dag så struntar hon i att äta.

köp soja mjöl på granngården! kostar typ 208 kr för 25 kg o då kanske man ger 2-5 dl per dag beroende på vad du har för häst. Max 100 g soja per 100 kg häst!

Jag skulle inte slå till på ren soja om jag inte visste vad grovfodret innehöll. Hellre då rehab eller hippo grow alfa. Dessutom är soja väldigt dåligt för vår kära regnskog, så jag skulle abra fodra med det i yttersta nödfall med jättdåligt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 081
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka