Vilket foder?

L

lovstedt

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med olika synpunkter på vilket foder man borde välja till sina hästar. Jag har en 22-årig fjording och en 4-årig welsh cob. Båda rids regelbundet i normalt arbete skulle jag påstå. De får hö som grovfoder men jag har väldigt svårt att välja komplementsfoder. För många år sedan gav jag mina hästar betfor, havre och mineraler. Sedan övergick jag till betfor och krafft grund för att det kändes bättre med ett färdigfoder. Nu har jag börjat fundera på müsli och betfor. Varför jag byter vet jag inte, för jag känner att jag inte vet vad som är bäst. Jag vill ju ge mina hästar vad som är bäst, utan att bry mig om vad som är lättast att utfodra med men kan inte hitta något svar på vad "man borde" ge sina hästar, så lite synpunkter/tips/ideer/förslag från någon annan skulle sitta fint!
 
Sv: Vilket foder?

Komplementfodret är ju till för att väga upp vad grovfodret saknar eller för att balansera upp det, så vad du ska ha för komplementfoder beror helt på vad din grovfoderanalys säger.

Om ditt grovfoder är bra så behöver du inte ge något komplement alls utom mineraler.

Mitt tips är alltså att du gör en grovfoderanalys!
 
Sv: Vilket foder?

Om du verkligen vill veta hur du ska fodra dina hästar så får du först ta en grovfoder analys och räkna ut vad var och en behöver förutom det. Har du tur så kanske du inte behöver ge något kraftfoder. Annars är det nästan omöjligt att ge råd, då får du helt enkelt gå efter hur hästarna ser ut och håller hull, men det syns ju tyvärr inte på en gång.
 
Sv: Vilket foder?

Varför inte då? Det finns ju inte olika sorters hö?! och hö är ju det som de ska äta mest av. Vad skulle ni ge en 4-åring och en 22-åring då?
 
Sv: Vilket foder?

Varför inte då? Det finns ju inte olika sorters hö?! och hö är ju det som de ska äta mest av. Vad skulle ni ge en 4-åring och en 22-åring då?
Olika hö har olika sammansättning av grässorter, är odlade på olika åkrar med olika förutsättningar, har olika näringsinnehåll beroende på när fodret är skördat, vilket väder det varit under växtperioden, om vallen är gödslad, när och med vad. Så hö är inte bara hö. Med tanke på att grovfodret är det som hästen ska äta mest av så är det lämpligt att få en analys av det så att du vet vad som behövs läggas till så att hästarnas behov av energi, protein, mineraler osv. blir uppfyllt. Med tanke på att du i en annan tråd säger att dina hästar är tjocka på en mycket liten mängd (på gränsen till olaglig giva) hö så visar det att du definitivt behöver få bättre koll på näringsinnehållet i ditt hö för att dina hästar ska må bra. Min gissning är att det är proteinbrist det handlar om och inte feta hästar.
 
Sv: Vilket foder?

Det är klart att jag vet att olika hö innehåller olika värden, men jag menar att jag köper inte olika hö åt mina olika hästar. de äter alla samma hö, men tanke på svaret jag fick att mina hästar borde få olika foder. Jag har funderat på att tillsätta mer protein.
 
Sv: Vilket foder?

Jag menade att de kanske inte ska samma kraftfoder? Är olika sammansättning på dem som är anpassade för unghästar och för dem som är anpassade till seniorhästar. Oftast funkar samma hö till alla hästar,fast i olika mängd, men inte alltid.
 
Sv: Vilket foder?

för att veta vad man behöver komplettera med måste man veta vad höet innehåller, som tidigare nämnts. ett sämre/svårare sätt är att bara fodra efter hull. är hästen fet behöver den mindre energi är den tunn över ryggen/ muskelfattig och bukig kan den behöva mer protein. ska man minska på energin bör man ta bort kraftfodret föst och tvärt om, öka energin genom mer grovfoder. behöver de mer protein är lusern ett bra foder.
hur ser dina hästar ut? har du någon bild?
 
Sv: Vilket foder?

jag har ganska nyss köpt ett D ponny sto, jag har inte kubbat rida henne så mkt (ingen dragbil än men snart) och sen har jag problem med att få henne att vilja lämna stallplanen. Men nu till mina frågor:

1: tyvärr har jag ett hö med lite protein i 25 g, men då hon inte rids så mkt just nu så undrar jag om jag måste typ ge henne lusern? Jag ger henne Kraft Grov sensitive och mineraler (kraft miner) hon får mellan 1-1,5 kg av sensitive ch 90 gmineraler.

2. hon äter mellan 6-7 kg hö är det för lite för en häst som inte rids så mkt? hon är lite rund om magen men är pigg ute så hon är inte slö på ngt sätt





Dessa bilder är från okt (köpte henne samma månad) men hon är väl lite rundare nu
 
Sv: Vilket foder?

Något man inte ska snåla med är mat, främst grovfoder. Hästar ska inte behöva gå hungriga. Har man ett starkare hösilage kan man med fördel blanda ut det med halm.

Ja, beroende på hur hög TS du har i höet låter det lite. Om du behöver få upp proteinet rekommenderar jag att ge någon dl av Krafft Muskel, 370 g smbrp/kg foder. Min D-ponny får 12 kg hösilage om dagen, en TS runt 77%, men knappt något kraftfoder. Han är fin i hullet, muskulaturen och mätt.

Tyvärr går det inte att se bilderna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 601
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp