Vilket foder?

Z

ZandraBson

Hejsan!
Jag har precis köpt min första egna häst, en varmblods valack på 6år. Han är endast travtränad och har kört ett provlopp en gång men fick inte fortsätta eftersom han var aldeles för långsam som travhäst.
Efter det har han bara gått som ridhäst, och då blivit riden ca 3dagar i veckan. Jag rider han ungefär 5-6dagar i veckan nu.

Kan någon tipsa mig om vad för foder som jag borde ge honom? Jag rider han inte hårt nu eftersom jag bara har haft han i tre veckor, han är väldigt omusklad. Han är väldigt outbildad men min plan är att träna upp honom så att han blir en tävlingshäst på lite lägre nivå.
Jag har fått tips om att använda Krafft Growe på honom, ett avelsfoder som tydligen bygger upp musklerna väldigt bra. Men jag vill även få upp energin på honom då han är lite seg och långsam.
Just nu ger jag honom Krafft Grund och hö.
Borde jag kombinera krafft grund och growe, eller borde jag även tillsätta havre?
Just nu ger jag honom bara krafft grund en gång om dagen, och hö tre ggr om dagen. Men om ett tag tänkte jag börja med att ge han två gånger om dagen. Räcker det eller borde jag ge han tre gånger?

Om någon skulle vilja tipsa o hjälpa mig så vore det toppen (för jag vet verkligen inte hur jag ska göra)

Han är väldigt låg i trakterna på hovarna dessutom(förra ägaren hade han barfota bak), fick reda om Biotin men har läst lite om att det inte hjälper alls? Borde jag ge han B vitamin istället?
 
Sv: Vilket foder?

ZandraBson
[/URL][/IMG]


detta är en nytagen bild på han så ni kan se kroppstypen lite.
 
Sv: Vilket foder?

han ser ut att vara i gott hull, och då ser jag ingen anledning att byta foder egentligen. Om du har en analys på höet kan du räkna en foderstat så du vet att han får i sig alla ämnen i lagom mängd. Men har man inte tillgång till detta får man fodra med ögat (som man iofs alltid ska).

Krafft Groov är ett proteinrikt foder, och kan hjälpa hästen att bygga upp muskler bättre, men det krävs ju såklart även sådan träning, en del verkar tro att hästen blir musklad av fodret i sig.
Jag skulle fortsätta ge Grund och hö, så länge hästen är blank och lagom rund.
 
Sv: Vilket foder?

Det hade varit jättebra om du kan analysera ditt hö.
Helst när man har en ny häst som man inte riktigt har koll på.

Ang hovarna så hjälper div tillskott bara om det finns en brist på något. Därför kan vissa bli hjälpta av ex biotin medan andra kan ge hur mycket biotin som helst utan att det blir bättre.
// Linda
 
Sv: Vilket foder?

Håller med _Runnaway_ , han ser ut att vara i bra hull sen kan det ju vara svårt att fodra en häst piggare än den är, dock brukar ju förbättrad kondition leda till en piggare häst. Havre påstår ju en del kan leda till lite piggare häst.
Sen vill jag tillägga att han var väääääldigt söt.
 
Sv: Vilket foder?

Hej! Egentligen brukar mna göra höanalys och sedan välja kraftfoder, men har du ingen sådan skulle jag välja groov 125 eller lucern som komplement till höet, just för att få i protein om det skulle vara lågt i höet. Mängden kraftfoder ska ju anpassas till höanalysen så det är svårt att säga något om den, men i hömängd ska man ge minst 1,5 kg torrsubstans (hö om man räknar bort vätskan som finns i den) och till en normalstor travare brukar det bli omkring 9-12 kg. Man ska dela upp givan på minst tre gånger, och tänka på att ge större giva på kvällen så de inte behöver vara utan så länge på nätterna.

Kraftfodret får du nog dosera efter hull och humör på hästen. Men som sagt, höanalys skulle göra det hela mycket lättare.
 
Sv: Vilket foder?

okej :) Tack så jättemycket!!
Jag vet att höet är analyserat, dock vet jag inte riktigt svaret men jag vet att det är ett jättebra hö.
Jag började ge han Shy feeder B vitamin igår och hon i affären påpekade att jag bara skulle ge han i någon månad, stämmer verkligen det? Då Krafft Grund saknar B vitamin i innehållförteckningen.
 
Sv: Vilket foder?

Hej!
Jo det med b-vitaminet räcker om du ger en period, det är bland annat bra för pälssättningen nu när de byter päls för vintern. Men egentligen prodeucerar en frisk häst tillräckligt med eget b-vitamin när de spjälkas sitt grovfoder, men ett tillskott en period kan vara bra, man kan ge lite på våren också när de fäller sin vinterpäls.

Om det finns analys kan du faktist kolla en sak själv. Om du delar den siffran som står vid g smrp häst (det betyder gram smältbart råprotein för häst) med den siffran som står vid Mj (megajoule, det är energi för häst) sa kan du med hjälp av den siffran få lite vägledning på vad du ska välja för kraftfoder. Det här är lite ungefärligt hur jag tänker. :)

Blir siffran runt 6: Jättebra hö, lägg till lite kraftfoder du själv tycker passar till, det mesta funkar här. Det är inte nödvändigt att ge mycket kraftfoder, ge av något gott så den får i sig sina minerlaer.

Över 6,5-7: då är höet så proteinrikt att du lika gärna kan ge lite mer hö som att ge kraftfoder. Då kan du om du vill ge lite krafft grund, havre eller betfor eller liknanade att ge mineraler med och istället lägga till lite mer hö och hästen borde muskla sig lika fint på det. Vill du kan du ju naturligtvis ge lite mer kraftfoder ändå men behöver inte välja de proteinrikare, är det mer än 7, håll igen proteinrikare foder.

Blir den siffran under 6 måste man förmodligen lägga till extra protein via kraftfodret. Då kan du välja mellan till exemepl hippo alfa, lucern, krafft groov 125, lite soja, krafft protein eller något avelskraftfoder med mycket protein i. Fråga någon innan du använder soja och krafft protein.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 702
Senast: MML
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 493
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp