vilket foder till en lite rund c-ponny

candelia

Trådstartare
Hej!

jag har en welsh ponny av cop typ som har väldigt lätt att bli liteför rund om magen:o

förra året körde jag med,
ska se om jag kommer i håg de:en halv skopa( happo) lusren en halv halv skopa havre,lite betfor om man vill och en skopa miniraler och så blötls jag de;)4 kg hö om daqgen fick hon tror jag

under sommaren rider jag henne 5-6 ggn i v.

under vintern blir det nog lite mindre för har ingen padock så ja det blir inte så mkt ksk 4-5 ggn i v.

Jag har säker glömt massa som ni behöver veta om man ska kunna göra en bra foder stat.. men de är bara att fråga då...:rofl:

Sv: vilket foder till en lite rund c-ponny

Till en lättfödd häst är det extra viktigt att analysera grovfodret, så att du kan hålla energigivan nere på ett minimum utan att hästen får brist på protein, fibrer och mineraler.

Det är inte ovanligt att ett vanligt, svenskt hö innehåller lite för lite protein, så analysera höet och ge ett proteinkoncentrat om det behövs extra av det. Är höet tillräckligt för att täcka hästens behov så behöver du inte ge något alls utöver det.

4 kg hö till en C ponny är alldeles för lite. Om hon är tjock så är bästa lösningen att motionera mer.

Hur stor är hon?

Jag skulle ge henne minst 6-8 kg hö beroende på hur stor hon är. Ett alternativ är att byta ut lite hö mot halm. Men tänk på att tillsätta extra protein så hon inte får proteinbrist.

4 kg hö behöver inte alltid vara för lite.
I det stallet jag stod i innan fick min bara 3 kg hö under vintern,(en maxad c ponny korsning) hon gick då i en stor hage där det alltid fanns gräs att äta, även på vintern och gick ute 12 timmar om dagen. och pytte lite havre fick hon bara för att hon också skulle få nåt i krubban på morgonen, samt lite betfor på kvällen. Ändå kunde hon vara lite tjock.
Ibland hjälper det inte heller att motionera mera heller på dessa små ponnyer :D

När jag bytade stall till mindre hagar så vips så fick min helt plötsligt nästan 7 kg hö.
Just nu går hon i en liten gräshage 16 timmar om dagen och behöver bara 2,5 kg hö. Det är svårt att säga vad någon annan ska ha och äta när man inte vet mer än hur stor hästen är. För det är så himla olika beroende på individen.
Jag hade tagit hjälp av någon som har häst i stallet som verkligen kan häst och inte över nätet.

Visst om man har en stor hage med en massa gräs i så kanske det räcker, men om man har som de flesta - i princip inget gräs och ibland snö så är 4 kg hö absolut för lite. Har själv ett 3 årigt welsh cob sto som är lite tjock och jag tycker det har hjälpt massor att gå promenader med henne, så visst hjälper det med motion. Varför skulle det inte göra det? Gör man av med energi så man får en bra balans och i början av viktnedgången ett underskott så kommer man ju att gå ner i vikt. Man kan ju inte svälta hästen till en bra vikt.

Enda undantaget som jag kan se att man kan ge en c ponny 4 kg hö är om den har tillräckligt med halm och även äter 2-3 kg av den.

Om hästen är tjock så är bästa bantningsmetoden mer motion.

Till TS:

Jag tycker att du ska ta bort kraftfodret, alltså havren och sen motionera henne mer. Om hästen är tjock så behövs inget tillskott med mer energi.
+ Att du får höja höet eller tillsätta halm, om hon nu äter det.

Lycka till!

Senast ändrad:

Är du förresten säker på att hon är tjock och inte bukig?

Har du en bild på henne?

min ponny rids 5-6 gånger i veckan och kan ändå bli tjock om hon bara får 1/2 kg hö(! :eek:) för mycket.
Så känsliga är vissa för att gå upp i vikt även när dom rids regelbundet.

Men jag håller helt klart med dig om motion och att hästar ska få mat som tillgodoser allting. Självklart.

Sen har jag kanske alltid haft det så bra att min häst aldrig går helt gräslös på vinterhalvåren :D

Hej!

jag har en welsh ponny av cop typ som har väldigt lätt att bli liteför rund om magen:o

förra året körde jag med,
ska se om jag kommer i håg de:en halv skopa( happo) lusren en halv halv skopa havre,lite betfor om man vill och en skopa miniraler och så blötls jag de;)4 kg hö om daqgen fick hon tror jag

under sommaren rider jag henne 5-6 ggn i v.

under vintern blir det nog lite mindre för har ingen padock så ja det blir inte så mkt ksk 4-5 ggn i v.

Jag har säker glömt massa som ni behöver veta om man ska kunna göra en bra foder stat.. men de är bara att fråga då...:rofl:

Jag tror du får mera svar och lite snabbare om du ställer frågan på foder i stället för hästvård.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård