Vilket foder ska jag ta bort??

tinafinis

Trådstartare
Nu får min skadade travhäst (ettåring) vara ute om dagarna.
Hon kommre då gå på bete.
Vad ska jag fodra henne med när jag tar in henne vid ca 20:00 och är inne till ca 6:00-7:00 (ibland 8:00)??

Hon har fått följande:
10 kg hö (äter inte allt) (dåliga värden)
2 kg lucern pellets
2 kg krafft 125
Detta uppdelat på 4 ggr om dagen.

Höet ratar hon nu när hon fått tillgång till gräs om dagarna men får förståss det till natten ändå. Lite tuggar hon på det.
Men ska jag ge henne lucern eller krafft o hur mycket?
Ska jag ge på morgonen innanutsläpp också?

tack på förhand

Sv: Vilket foder ska jag ta bort??

Slå dagsfärskt gräs med lie och ge pållen.
Varför kan hon inte stå ute om nätterna?
Resterande foderstat överlåter jag till experterna.

inte så lätt att slå gräset.. inte så långt..

Hon har haft en fraktur på benet o har opererats. ska börja vara ute om dagarna alla fall i två veckor till. Har stått på box i 4,5 veckor nu.
Visserligen så ser jag igentligen inga problem att ha henne ute, men de e lika bra att följa vets råd.

Jag hade inte tagit bort något alls, möjligtvis minskat lite på hö´t om hon inte äter upp det.
Hon behöver nog ha alltihop för att bli frisk igen, det går åt mycket när man är konvalecent, särskilt protein behövs det mycket av.

Hur mycket gräs kan hon äta under dagen? Flyttar du rutan så hon har gräs hela dagen?

Det viktigaste är ju att erbjuda hö när hon står inne så att hon inte blir sysslolös, även om hon kanske inte behöver det så måste hon ju ha något att tugga på.

hon behövde inte vara i sjukhage längre utan kan vara i normal hage. Så hon har lite allt möjligt att plocka med under dagen. Finns gott om gräs.
Antar att värderna inte är allt för höga då de bränner rätt bra här.

Tänkte mest höra så hon inte får för mycket energi eller protein.

Hon växer ju... du kan säkert låta henne äta det hon äter nu. Tycker du att hon börjar bli fet så kan du dra ner på kraftfodret i första hand.

hon får ju inte växa för fort häller.
Hon är friröntgad för en månad sen i samband med annan röntgen o så vill man gärna hålla de.
Men om ni inte tror de e nån fara så.
Då får hon 1 kg lucern innan hon går ut + krafft.
Innan har jag delat upp krafften på 4 ggr/dag då hon e lite glupsk. Får ju ha nåt att göra i boxen då hon stod inne...
Men tror ni de e nån fara om ja ger 1 kg tillsammans med lucernet på morgonen? Hon är ju ute o rör sig i hagen sen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama