Vilket ensilage ska jag välja??

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare LisaSvensson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 053
L

LisaSvensson

Har 3 tävlingshästar och sen 3 shettisar och en travar (inte min)

Detta är 3 ensilage analyser, kan ni tala om för mej vilken som är bäst.

Analys 1
--------------

Torrsubstans 57%
Smältbart råprotein 37g/kg foder
Energi, foder 5.5 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.7g/kg foder
Fosfor P 1.1g/kg foder
Magnesium Mg 0.9g/kg foder
Kalcium K 9.8g/kg foder

Analys 2
-------------

Torrsubstans 60%
Smältbart råprotein 46g/kg foder
Energi,foder 6.0 MJ/kg foder
Kalcium Ca 2.8g /kg foder
Fosfor P 1.4g /kg foder
Magnesium Mg 0.8/kg foder
Kalcium K 11.2g/kg foder

Analys 3
--------------

Torrsubstans 65%
Smältbart råprotein 68g/kg foder
Engrgi, foder 7.1 MJ/kg foder
Kalcium Ca 3.7g/kg foder
Fosfor P 1.4g/kg foder
Magnesium MG 1.1g/kg foder
Kalcium K 17.9g/kg foder

Vilket ensilage ska jag välja??

Svara alla foder experter!

Kram Lisa

Sv: Vilket ensilage ska jag välja??

Jag skulle välja antingen alternativ 1 eller 2. De två är ganska likvärdiga. Alt. 1 har ett något lägre innehåll av energi än alt. 2 räknat /kg TS. Detta är dock nästan försumbart.
I båda dessa fall behöver du tillsätta mineraler för att balansera mineralkvoten.
/Shaggy inte foderexpert men intresserad

jag är inte så bra på detta men alla tre verkade bra i mina ögon, möjligtvis att du vill ha det lägsta mj till shettisarna...skulle nog ha valt tvåan då tror jag...ganska lågt mj men ändå bra kvot.
det där med mineralerna fatta inte jag, blev inte ca/p kvoten bra på alla tre?

det där med mineralerna fatta inte jag, blev inte ca/p kvoten bra på alla tre?

Nej Den kvoten ska ligga runt 1,5 och den är 8,9 på 1:an och 8 på 2:an

Om vi tittar på energi/kg TS är den 9,6 Mj/kg TS på 1:an och 10 MJ/kg TS för 2:an
Alternativ tre tycker jag du ska bortse från eftersom det har en onödigt hög kvot när du inte har dräktiga ston.

men ska man inte räkna kalcium, ca delat med fosforen? delar man den översta kalcium siffran med fosfor så stämmer ju allt. sen har jag hört att kvoten kan ligga mellan 1,3 och 2,5.
den understa kalcium siffran, k, vet jag inte vad det är.
hon måste skrivit fel, för underst på analysen brukar väl kalium stå som har förkortning k...

Du har rätt. Jag hade bråttom när jag räknade och såg inte att kalcium stod två ggr. Jag blev faktiskt förvånad över att kalcium stod längst ner men läste inte noggrannare. TS har helt enkelt skrivit fel och är man inte van vid vad olika grundämnen heter så är det nog lätt att skriva fel just på kalcium och kalium.

Oj då har jag skrivit fel...tur att ni såg det:)
Men ska jag då välja 2.an??

jag hade nog gjort det i alla fall.

Kl
Hm, förstår inte hur ni räknar.
Om man ska rätta sig efter de mest lättfödda – shettisarna – så går det ju åt minst MJ för att täcka deras proteinbehov med foder 3. Det borde också passa i fri tillgång för tävlingshästarna? HH

Jo men är inte det onödigt hög kvot (9,6)?
Kvoten är ju hög i de andra två också (1:an 6,7 och 2:an 7,7) dessutom har nr 3 ett innehåll av energi på nästan 11 Mj/kg TS så då får man ju in mindre strå i foderstaten. Bristen på strå känner jag som ett stort problem i fallet fodra shettis (och andra lättfödda hästar)

*KL*

JAG skulle välja ettan. Du har hästar med ganska kraftigt skilda behov MJ-mässigt, och det är alltid ett aber. Idealiskt är att ha två foder i det läget. Ett som passar de lättfödda, och ge det när de äter tillsammans, och så ett med höga värden för de svårfödda som de äter när de äter en och en. Ofta är ju det inte riktigt rimligt, och iaf JAG rättar mig då i valet av grovfoder efter den som är mest lättfödd.

Så jag skulle, eftersom kvoten är helt okej i samtliga, välja ettan. Lägst MJ/kg foder, och lägst TS. Dvs det är det foder där shettisarna kan äta störst antal kilo, innan de överskrider sitt MJ-behov. Dvs du har bäst chans att tillgodose TS_behovet på shettisarna, och har gjort vad du kan för att minimera övervikten.

Sen vad det gäller tävlingshästarna så kommer du antagligen (om de inte har väldigt god aptit) behöva kraftfoderkomplettera, tack vare att kvoten är god är det dock lättkompletterat och du kan utan problem lägga på ett energitätt foder utan att få kvotproblem om du bara ser till att kraftfodret har en vettig kvot.

OM hästarna är separerade hela dygnet skulle jag köpa in av två hösilage, ettan till shettisarna och trean till tävlingshästarna.

nu tappade du mig:confused:
jag tänker nog mer likt alexandra w...förklara gärna hur du menar för det är väldigt intressant!

nu tappade du mig:confused:
jag tänker nog mer likt alexandra w...förklara gärna hur du menar för det är väldigt intressant!

Jag tror HH menar såhär:

Shettisarna har ett proteinbehov på X. Och en MJ-behov på Y.

Vi kikar på energin, eftersom alla silage har en helt okej kvot.

HH kikar på proteinet först. Silage tre har den högsta kvoten, och det går åt minst mängd silage för att nå X protein. Och eftersom det krävs så liten mängd för att täcka energibehovet, så får du inte med så mycket MJ heller trots att det är högt, för det är så liten mängd.

Medan du med silaget ett t ex behöver större mängd silage för att nå X protein, och då får mer MJ.

Jag tar dock med att jag vill att hästar ska äta så mycket som möjligt, och att shettisars stora intresse i livet tycks vara att äta.

Dvs om jag har två val, där det enda ger lite mindre MJ, men 3 kg silage, och det andra ger lite mer MJ, men 5 kg silage, och proteinbehovet är täckt i båda fallen, så sålänge båda alternativen ger ett rimligt MJ-intag (dvs hästen inte blir smällfet av det ena) så väljer jag ovillkorligen det som de kan äta mest kilo av.

Men som ett litet räkneexempel, så om jag inte minns HELT galet så är underhållsbehovet av protein 55 - 60 gr/100 kg. Nu vet jag inte vad en shettis väger men bara för att göra det enkelt för oss säger vi den väger 250 kg.

2,5*55 = 137,5 gr protein. 2,5*60 = 150 gr protein.

Silaget 1 innehåller 37 gr protein/kg. 150/37 = 4. Dvs för att täcka proteinbehovet krävs 4 kg silage. Då får man 5,5 MJ * 4 kg = 22 MJ

Silage 3 innehåller 68 gr protein/kg. 150/68 = 2,2. Dvs för att täcka proteinbehovet krävs 2.2 kg silage. Då får man 7,1 MJ * 2,2 = 15,6 MJ

Om då MJ-behovet är 30 låtsas vi, så kan man av silage 3 ge 4,2 kg som max.

Av silage 1 så kan man ge 5,5 kg silage. Utan att hamna snett vad gäller MJ. I BÅDA fallen täcks proteinbehovet.

Alltså så skulle JAG välja ettan, för för mig är det mest värt att de kan få äta så mycket som möjligt. Speciellt som shettisar tenderar att kunna vara ganska 'hungriga' saker.

Tittar man på TS så behovet är MINST 2,5 kg TS (1 kg TS/100 kg vikt) om de väger 250 kg, och rekommenderat är 3,75 kg TS (1.5 kg TS/100 kg).

Med silage 1 och 5,5 kg a 57% TS ger det 3,1 kg TS
Med silage 3 och 4,2 kg a 65% TS ger det 2,73 kg TS. (2,9 kg TS om man räknar på 4.5 kg)

(Observera att det ofta inte är rimligt att dutta med decimaler på hösilagegivor, men det är som sagt bara ett räkneexempel)

jahaaa.....fast jag tror jag får läsa igenom detta igen i morgon för nu är jag nog för trött i huvudet....men tackar för en väldigt bra förklaring som jag ska sätta mig och kolla igenom väldigt noga i morgon om jag hinner efter jobbet*!!!:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare