Vilket bett??

B

Bambis91

Jag har en varmblods vallack som är snart 15 år. Jag har precis börjat galopp träna honom, och när jag har fattat galoppen blir han välldigt pigg också efter jag har galopperat. Men ibland känns det bara som jag sitter och drar han i munnen då han inte lyssnar på några andra hjälper.(när jag ska sakta av).:(
Då jag inte vill rida på några "skarpa" bett så använder jag tredelat, tycker ni att det är för milt, att jag ska ha ett lite skarpare bett. i så fall vilket?

Ni kan väl skriva och säga vad ni tycker, vad hade ni haft för bett på honom???

Sv: Vilket bett??

Rakt gummipelham.

Dock så skulle jag träna mycket övergångar. Väldigt mycket halter och igångsättningar. Så att han verkligen lyssnar. Om du förstår? Sen om de är extra pigga så kan det ju ändå hända att de vill dra iväg lite väl mycket. Men då är det bara att sakta av och börja om. :)

Lycka till!

Varför just ett gummipelham? De brukar vara för tjocka för att ligga bekvämt i munnen på hästarna. Rekommenderar du delta, en tygel (vilken ring i så fall) eller två tyglar?

Hurpass musjkad är hästen? Hur länge är den riden regelbundet och hur är den riden? Hur länge har du galopptränat och hur lägger du upp den träningen?
Innan man börjar lägga in galopp i det uppsuttna arbetet på en travare så BÖR hästen bara väl grundriden, välmusklad och lydig. En lydig häst lyssnar på ett vanligt tränsbett, sedan är det inte alla som trivs på ett sådant. Många travare verkar trivas på ett rakt tränsbett med fasta ringar.

Om hästen redan bär sig bra, jobbar bra med ryggen i ett lugnt och sansat tempo i skritt och trav utan att stressa, är mjuk och följsam, lösgjord och känns behaglig att rida så hade jag bara blrhat lägga in galoppfattningar, bryta av innan hästen börjar rusa och sedan skrittat tills hästen har lugnat ner sig och lyssnar på ryttaren. En pigg häst är inte samma sak som en olydig häst, de kan vara pigga och yppmärksamma/känsliga.

Hej!
Skriver in här för att jag har ett liknande problem. Min häst går bra att rida på vanligt tre-dela i skritt och trav. Men hon är stark. Jag tränar endas dressyr. Hon går emot bettet ibland när man ställer lite krav men i övrigt går det bra. Men i galoppen/fattningen exploderar hon.. och läggger sig på bettet och rusar iväg. Klart tränar jag över gångar. Speciellt för sammlingen skull. Hon är väldigt väl musklad och riden regelbundet 1 år (blev inriden för 1 år sedan) Hon har en bra galopp.. men det går för snabbt och hon går inte att stanna. Vad ska man göra???:confused: ska jag betsal upp de dagar jag vet att hon är lite extra het(vid blåst och regn) ? för då blir det nästan omöjligt att galoppera.

Han är ganska väl musklad, då han har blivit riden lagom mkt i två år nu. Jag har tränat galopp fattningar i ngn månad nu. Två gånger i veckan ungefär tränar jag galoppfattningar., då jag tränar dressyr. Sen rider jag ut ganska mkt på honom. Men problemet är att han bara springer på i galoppen. och lyssnar ingenting. jag har försökt med olika träningssett att få han att galoppera som tex att hoppa över en bom/ hinder eller att fatta galopp i ett hörn m.m. Men då jag väl har fått galopp på honom så lyssnar han ingenting och jag funderade då på om jag kanske skulle byta bett på honom, så jag kan komma åt han lite mer .

Han är "känslig" och bra i munnen, alt inte hård. Och i traven lyssnar han mkt bra på mina hjälper. Men det kan ju ockå vara jag som gör ngt fel när jag fattar galopp som gör honom stressad. Även när jag tränar för en instruktör så verkar dom inte bry sig om att han gör som han gör utan säger tex " men det var ju en jättefin galopp och en bra avsaktning" men det är ju det de inte är. :confused:
har testat dessa betten:
rakt bett
tredelat
tvådelat
rakt bett med fasta ringar.

De 6 av de 6 travare jag ridit på pelham har vart väldigt lugna och mjuka i munnen på gummipelham.

De flesta har jag själv ridit på delta. Har provat 2 tyglar men aldrig en tygel. Jag tycker man själv ska känna efter vad som passar ens häst. Hon bad om förslag och det fick hon.

Risken med att betsla upp för att bromsa farten är att man nästan per automatik får en sänkt rygg, en häst som bara viker in näsan och hamnar på framdelen, dvs det kanske inte går lika fort men det är ingen bra galopp.

Om hästen exploderar i fattningen hade jag testat olika sätt att smyga in galoppen på. Fattar du idag för bägge skänklarna, eller en? Gör du en stor tydlig fattning eller för små hjälper? Röstkommando eller ej?
Har en häst som surar för skänkeln, heller fattar jag genom att flytta vikten en aning bakåt-utåt för att inte låsa innerbogen sedan ett par låga pussljud. Vi fattar första hörnet på kortsidan. Blir det ingen galopp för att hon surar eller inte får ordning på det så låtsas vi som ingenting, tar ett varv till i lugn trav och försöker igen. På så vis får jag en mjukare övergång och en lugnare galopp.
Gör inte galoppen till något dramatiskt, laddat som ger sopänningar utan blir det galopp så blir det, veröm då! blir det inte så jaga inte fram hästen i galopp. När vi rider slalom mellan träden så bjuder hon själv till galop, då kan man hjälpa henne lite genom små tysta pussljud, hon rullar över i galopp och jag kan berömma.

Om ALL galopp däremot är explosiv så tror jag inte hästen är redo för det. Funkar inte bromsarna i galopp så är ngt fel, kanske är hästen inte stark eller balanserad nog för galopp? Men framförallt; bråka inte med galoppen, det ger bara problem, blir den inte bra så hjälper det inte att gasa eller bli irriterad, galoppen måste bli enkel för hästen, den ska vara positiv, rolig och träningen måste få ta tid!

Jag tränar galopp både inne och ute. Det är lättast ute för där får man ju mer plats att röra sig på. Då blir det ju lite skillnad för ute kan det gå lite fortre. Inne i manegen känner jag mig oftast instängd, så jag föredrar att galoppera ute. Men det är inte ofta vädret tillåter uteridning då det ofta regnar här :crazy:

Men om ni har ngt annat tips, så tveka inte.
Jag har funderat på att skaffa mig en bättre sadel så jag sitter lite stadigare, då jag har lätt för att råka luta mig framåt. Men att luta sig framåt lite kan det störa galoppfattningen??

Enligt min mening så har detta inget med bett att göra. Du kan antagligen byta till vilket bett som helst, du kommer ändå inte att få stopp på honom.

Här gäller nog snarare "uppfostran" och att träna fartkontroll.

Enklaste sättet är att göra det jobbigt för honom när han gör fel,
och enkelt för honom när han gör rätt.

Jag skulle prova två varianter, de passar olika bra på olika hästar...
1. Jag skulle rida den här hästen på ganska långa tyglar. Låta honom öka farten och sen ta tag i honom ordentligt ner till den fart jag vill ha. När han kommit ner i det tempo jag önskar så släpper jag omedelbart på tyglarna (dvs, jag talar om att han gör rätt). Så snart han drar iväg igen upprepar jag samma sak.

2. Jag rider även här på ganska lösa tyglar. Varje gång han ökar farten så tar jag in honom på en volt, så kommer han automatiskt att sakta av. (På en liten volt kan de inte springa fort)
När jag har det tempo jag vill så rider jag ut på spåret igen. Ökar han så tar jag in honom på en volt igen. Till sist brukar de krokna och tycka att det är för jobbigt på den lilla volten...

I båda fallen så gäller att vara snabb med eftergiften. Det är också viktigt att han får "göra fel" innan du korrigerar, dvs tar ordentligt i tyglarna. Det vanligaste felet vi gör med våra hästar - som vi känner så bra - är att korrigera innan de hunnit göra felet, pga att vi "vet" att de kommer att göra det. På så sätt blir man otydlig med vad som är rätt och fel.

Så låt honom alltså verkligen öka innan du tar tag i honom, alt. tar in honom på en mindre volt.

En annan bra fartkontrolls-övning är att
a. Rid mitt på och rakt över ridbanan (på längden alltså). På långa tyglar. Börja i skritt. Skulle han byta gångart, dvs börja trava, ta tag ordentligt i tyglarna till halt och rygga några steg.
b. Glöm hans misstag. Ge honom långa tyglar och fortsätt. Upprepa vid behov.

När det funkar i skritt gör du samma sak i trav. Byter han gångar eller ökar rejält, ta tag i tyglarna, stanna och rygga några steg.

Och sen när det funkar i skritt och trav gör du samma sak i galopp.

Han kommer att tycka att det är urjobbigt att stanna och rygga och det brukar inte dröja länge förrän förrän de förstått övningen och ger tusan i att öka. Den här "övningen" går förstås lika bra att göra ute på ett gärde eller efter vägen.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars får du gärna höra av dig. Lycka till.

p.s. ser att det är ett varmblod du har. Har han varit travhäst så är han ju också verkligen van vid att ta stöd av bettet. I praktiken innebär det att ju mer du håller, ju bättre stöd får han och ju fortare går det.

Ett litet tips kan vara att fatta galoppen från skritt istället för trav. Jag tycker fattningarna blir lugnare och hästen lättare får med sig bakdelen då, framför allt om galoppen fattas från en sluta. Min travare har blivit riden i 3 år och har först nu börjat "fatta galoppen". Han orkar bara ett par språng, sen blir det flackt och stressigt, så vi galopperar inte mer än så. Jag har inte skippat galoppen helt tidigare, men bara galopperat på ställen där jag vet att han har gott om plats och kan stanna på. Jag har inte betslat upp min häst nån gång alls, rider på ett vanligt 3-delat. Vet jag att det kan bli strul, tex vid blåst, så låter jag helt enkelt bli att galoppera istället. Har funkat för oss iaf.

Låter klokt. Det gäller ju att få hästen avslappnad....

Ja, att luta sig framåt stör hästen och hästens balans. En häst ur balans kan inte göra lika bra ifrån sig som en häst i balans.
Byta sadel för att du ska sitta stadigare? Träna balansen istället och se till att ha en sadel som passar din häst bra.

Jag har funderat över det med att rida med längre tyglar innan, så det ska jag prova, för det lät som nånting som skulle funka på min häst :).

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 892
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar